Powered by Blogger.

Nov 2, 2008

Mufti Perlis: Kecewa dedah maksiat tertutup, maksiat terbuka dibiarkan

Ahad November 2, 2008
Mufti Perlis: Kecewa dedah maksiat tertutup, maksiat terbuka dibiarkan
Oleh ARIFUDDIN ISHAK

PETALING JAYA: Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, yang terkenal dengan kritikan lantang, kecewa dengan sikap penguat kuasa agama yang lebih gemar "mendedahkan perbuatan maksiat tertutup namun membiarkan perbuatan maksiat terbuka."

"Amatlah duka cita jika penguat kuasa agama ada masa yang cukup untuk pergi mengintip, memecah pintu milik peribadi orang lain bagi memastikan maksiat wujud ataupun tidak.

"Namun dalam masa yang sama tiada masa untuk menghentikan suami yang zalim memukul isteri yang sudah berulang kali membuat aduan, tidak cukup masa untuk menyelesaikan kes-kes kezaliman rumah tangga dan seumpamanya," katanya.

Beliau berkata demikian dalam penulisan terbarunya yang bertajuk Bila yang nyata dibiar, yang tersembunyi dicari yang disiarkan menerusi lawan web peribadinya www.drmaza.com dan akhbar Mingguan Malaysia hari ini.

Katanya, Islam memang mengharamkan zina dan maksiat seks, namun Islam juga mengharamkan mendedahkan aib (keburukan) orang lain yang bersifat peribadi dan tidak mengancam keselamatan awam dan pelaku berusaha menutupinya.

Kenyataannya itu merujuk kepada pendedahan tangkapan khalwat keatas individu tertentu oleh jabatan agama dan disiarkan secara meluas di muka depan beberapa buah akhbar tempatan baru-baru ini.

Menurutnya, tindakan itu dianggap sebagai 'promosi maruah' yang ternyata bertentangan dengan ajaran Islam.

"Maksiat yang dibanteras secara keras oleh Islam ialah maksiat yang berlaku secara terbuka kerana ia menggalakkan aktiviti mungkar dan mencemarkan iklim masyarakat Muslim.

"Maksiat yang berlaku secara sembunyi dan hanya membabitkan soal peribadi insan, bukan keselamatan awam, maka ia tidak didedahkan," ulasnya.

Jelas beliau, tiada sebarang justifikasi atau sebarang alasan untuk mencerobohi kehormatan diri, rumah, rahsia dan keaiban walaupun atas pendekatan untuk mencari jenayah atau memastikannya.

"Dukacitanya jika mereka bersemangat sampai sanggup tunggu pukul 2, 3 pagi untuk mengintip pasangan berkhalwat tetapi tiada cukup tenaga untuk membantah majalah-majalah yang terang-terang siang dan malam dijual yang mempamerkan aksi-aksi panas pasangan yang tidak berkahwin," katanya.

Dalam pada itu beliau juga melahirkan rasa hairan mengenai keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai pengharaman pengkid.

Beliau berkata, perkara tersebut sudah diketahui umum mengenai hukum haram bagi lelaki yang menyerupai wanita dan sebaliknya.

"Persoalannya ialah pelaksanaan. Maksiat terbuka yang banyak kelihatan jika penguatkuasa ingin mencegahnya ialah lelaki yang menyerupai wanita.

"Entah berapa ramai selebriti negara kita yang berwatak seperti perempuan?" katanya.

Mufti muda yang akan bakal mengakhiri perkhidmatan sebagai Mufti Perlis akhir bulan ini berkata, terdapat banyak drama, pertunjukan dan filem dari negara ini seakan mengiktiraf 'wanita jadi-jadian'.

"Seakan kita ada tiga spesis; saudara, saudari dan 'saudarai'. Inilah maksiat terbuka yang lebih patut dibantah daripada mencari-cari 'kemungkinan' maksiat di belakang pintu yang berkunci," katanya.

Sumber dari Sini...

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP