Powered by Blogger.

Dec 23, 2008

Pilihan mStar: Pengantin popular dan sensasi 2008


DUA hati yang disatukan dalam satu ikatan perkahwinan pasti akan merakamkan bibit indah yang tidak mudah dilupakan ini. Tapi tidak semua orang, terutama golongan artis, yang mudah berkongsi detik manis ini bersama 'orang luar.' Ada juga yang lebih suka menyorok status dan pura-pura masih solo. Atas muslihat atau alasan apa perkahwinan perlu dirahsiakan, kita sendiri tertanya tanya? Yang pasti, sebelum tahun 2008 melabuhkan detik akhirnya, perkahwinan yang sensasi dan mendapat liputan luas dari media sehingga diberi jolokan 'Wedding of the Year' tentu saja milik Mawi dan Ekin. Begitu juga perkahwinan artis lain walaupun simple dan sederhana dan tersenarai di sini ada 'keistimewaan'nya sendiri.

Diiktiraf sebagai 'Wedding of the Year' memandangkan perkahwinan Mawi dan Ekin mendapat liputan meluas. Ianya juga disiarkan secara langsung dari Astro Oasis pada pagi pernikahan yang berlangsung di Masjid Sultan Abu Bakar.

MAWI-EKIN

Selayaknya diberi gelaran 'Wedding of the Year.' Walau tidak seeksklusif perkahwinan Siti Nurhaliza-Datuk K, pernikahan Mawi-Ekin membawa memorinya sendiri.

Pernikahan Mawi-Ekin di Masjid Sultan Abu Bakar, Johor disiarkan secara langsung di siaran Astro Oasis.

Mawi-Ekin mengadakan tiga resepsi dengan tiga tema yang berbeza bagi menyambut hari bahagia mereka.

- Yang tidak sedap didengar apabila wartawan TV3 mendakwa mereka dihalang membuat liputan. namun, pihak Astro menafikan dakwaan ini.

MAYA KARIN-STEVEN

Maya dan Steven.

BUKAN AHLI POLITIK PILIHAN MAYA

Bukan tokoh politik atau VIP seperti yang digosipkan sebelum ini tapi seorang guru matematik biasa yang mengajar di Alice Smith International School menjadi pilihan pelakon dan penyanyi jelita Maya Karin Roelcke.

Maya mengambil keputusan bernikah dengan lelaki Inggeris, Steven David Shorthose, 38, pada 14 Ogos nun jauh di Itali. Sekembalinya dari sana, beliau membuat satu resepsi di FRIM Kepong.

- Kad kahwin Maya yang nampak praktikal dan ekonomi menjadi topik bualan.

NING-OMAR SHARIF

Ning dan Omar Sharif.

KONSEP KAMPUNG CERIAKAN MAJLIS KAHWIN

Duda kacak pilihan penyanyi Ning Baizura Sheikh Hamzah, 33. Majlis kahwin Ning dan Omar Shariff Christopher Layton Dalton, 34, agak istimewa kerana berkonsepkan `kampung' dan diadakan di Dewan Matrade Exhibition & Convention Centre, Jalan Duta.

- Jemputan cukup teruja dengan suasana yang dihidupkan seolah-olah jemputan berada di kampung. Dari makanan ala kampung, kambing, ayam, dodol dan semua pinggan mangkuk ada stail kampung, begitu juga dengan joget lambak dan muzik yang mengiringi majlis kahwin Ning.

NABILA-ZAIDY

Nabila dan Zaidy.

KAWAN LAMA PILIHAN NABILA

Anak manja rocker terkenal Amy Search, Nabila Huda, 24, akhirnya menamatkan zaman gadisnya apabila bernikah dengan kawan lamanya Zaidy Zailani (Edy), 27. Mereka telah berkenalan selama 6 tahun.

- Amy yang berpakain jubah menikahkan sendiri anak gadisnya.

ASHRAF-BUNGA

Ashraf dan Bunga.

RESEPSI TERCEMAR DEK LIPUTAN MEMALUKAN

Ashraf Sinclair-Bunga Citra Lestari bernikah pada 8 November di Masjid Al-Bina, Senayan, Jakarta, Indonesia. Sekembali dari sana, mereka membuat dua resepsi di Hotel Saujana Subang dan Kelab Golf Perkhidmatan Awam (KGPA).

- Wartawan Melodi 'menggamatkan' liputan, kononnya ada wakil media merungut kerana terpaksa menunggu lama untuk menemubual pasangan ini dan menayangkan visual kononnya mereka mengamuk.

Pendedahan itu benar-benar mengecewakan Ashraf mahupun isterinya terutama apabila ada media Indonesia memetik laporan yang disiarkan Melodi. Pasangan ini menganggap berita yang disiarkan mempunyai niat untuk menjatuhkan reputasi mereka berdua.

Sebuah sidang akhbar tergempar diadakan untuk membersihkan kembali nama pasangan Ashraf dan Bunga.

DEJA-FENDY

Deja dan Fendy.

USIA BUKAN PENGHALANG

Penyanyi popular, Deja Moss, 35 atau nama sebenarnya Sharifah Hadijah Wan Mos diijab kabulkan dengan Pengurus Besar DC Industri, Azfendy Azuddin Ahmad (Fendy) 29 di Masjid Wilayah Persekutuan. Jarak usia 6 tahun bukan penghalang.

- Deja-Fendi mengambil keberkatan Ramadhan untuk mendirikan 'masjid.'

RUSDI RAMLI-SHARON PAUL

Rusdi Ramli dan Sharon Paul.

15 TAHUN MENANTI JODOH

Lima belas tahun lamanya menduda, akhirnya penantian berakhir bila hati sudah berkenan pada komposer Sharon Paul. Pelakon popular Rusdi Ramli, 38 telah memperisterikan Sharon Anne Paul Abdullah, 32, dalam suasana yang cukup santai dan sederhana di banglo galeri Creative Element di Seksyen 2, Shah Alam pada bulan lepas.

- Hanya kenalan rapat dan ahli keluarga sahaja yang diundang. Majlis resepsi yang simple dan sederhana tetap melakar kemanisan tersendiri buat kedua mempelai.

RICH - VELVET

Rich dan Velvet.

PERKAHWINAN ITU SUCI DAN 'PRIVASI'

Cukup privasi sekali majlis perkahwinan penyanyi utama kumpulan Estranged, Richael Lawrence Gimbang, 26, atau Rich dengan bintang Akademi Fantasia musim keempat (AF4), Velvet Lawrence Aduk, 21, pada 5 Disember yang diadakan di sebuah hotel di Kota Kinabalu, Sabah.

- Ia menimbulkan kontroversi apabila pihak media tidak dibenarkan membuat liputan. Dewan tempat perkahwinan Rich- Velvet berlangsung dikatakan dikawal ketat. Gara-gara tidak puas hati, timbul pula cerita kurang manis kononnya Velvet sedang 'mengandung.'

CICO-ELLE

ISTERI DAH MENGANDUNG 8 BULAN?

Anak seniwati Uji Rashid, Cico atau nama sebenarnya, Ezzaq Farrouq Harahap Jamaluddin, 30, rupa-rupanya telah bernikah dengan seorang wanita Siam bernama Elle sejak bulan Februari tahun ini. Berita ini tidak dapat dihidu sehinggalah kelibat isterinya Elle atau nama Islamnya ialah Nur Fuziani Abdullah, 25, yang kini sedang sarat mengandung lapan bulan selalu di samping Cico.

- Kata Cico, pernikahannya terpaksa dirahsiakan kerana ingin membuat majlis resepsi. Tetapi resepsi itu pula terpaksa ditangguh kerana dia ditipu beberapa produksi drama dan filem.

AZIZ M.OSMAN-RADHIAH

Aziz M. Osman dan Radhiah.

DALAM EDAH' KAHWIN LAGI?

Pengarah tersohor dan juga duda anak lima, Aziz M.Osman, 42, diijabkabulkan dengan Nor Radhiah, 22, di Masjid Padang Nenas, Tepuh, Kuala Terengganu, pada 16 Ogos lalu.

Dinikahkan sendiri bapa pengantin perempuan, Ramli Yusuf, 52, dengan disaksikan Jurunikah Mukim Batu Rakit, Ismail Yusof, 63, yang juga bapa saudara Nor Radhiah. Aziz mula berkenalan dengan Nor Radhiah ketika mengerjakan umrah pada 9 hingga 20 Mac lalu.

- Sekembali dari berbulan madu, pasangan ini 'berpisah' setelah bonda Afida Es membuat kenyataan anaknya 'ditipu' Radhiah yang kononnya dalam 'edah' dan pernah berkahwin sebelum ini. Radhiah memohon pengesahan nikah dan kes ini telah pun dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Syariah.

CORRIE-FAZIMA

Corrie dan Fazima.

DAPAT ALAMAT BERTEMU JODOH

Perkenalan singkat antara koreografer popular, Adam Corrie Lee Abdullah dengan Fazima Mohamed Fuad membawa dua sejoli itu ke jinjang pelamin apabila mereka diijabkabulkan di Masjid Zahir, Alor Star bulan lepas.

- Yang manisnya Corrie, 40, mendapat 'alamat' jodohnya adalah Fazima, 30, anak seorang ahli perniagaan berjaya ketika menunaikan umrah.

KHAI-ROSMA

Khai dan Rosma.

KEJUTAN' DISANDINGKAN DI KONSERT AF6.

Pada 26 April lalu, Khai dan Rosma sah menjadi suami isteri selepas dinikahkan Imam Besar Masjid Putra, Abdul Manaf Mat dalam satu majlis ringkas yang dihadiri anggota keluarga dan rakan rapat pasangan itu.

Pada majlis pernikahan itu, Khai menghantar sembilan dulang hantaran termasuk mas kahwin RM100 berserta wang hantaran RM16,161.61 sempena tarikh lahir isterinya dan dibalas 11 dulang hantaran oleh keluarga pengantin perempuan.

- 'Kejutan' apabila pernikahan ini disusuli dengan majlis persandingan mereka pada konsert keenam AF6 di Dewan Sivik, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

ZAFUAN-RITA RUDAINI

10 BULAN SIMPAN RAHSIA DAH KAHWIN.

Mungkin kekecewaan yang mendorong ayah Zafuan untuk memberitahu media yang anaknya Aidil Zafuan Abd. Radzak, 21, telah menikahi pelakon, Rita Rudaini Mokhtar, 32di Songkhla, Thailand pada 25 Februari lalu. Selama 10 bulan, pasangan ini berjaya 'mengaburi mata' keluarga, media dan peminat seolah-olah mereka tiada ikatan.

Ayah mana yang tidak kecewa dan sedih apabila anak kesayangan sanggup membelakangkan keluarga.

Namun sebagai ayah, Abd. Radzak Salleh, 59, tetap berdoa semoga perkahwinan Aidil Zafuan dengan Rita kekal bahagia. Sampai kini, Rita dan Aidil masih mengambil sikap diam seribu bahasa kerana tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan.

- Yang musykilnya, Rita pernah menafikan dalam akhbar tentang percintaan mereka pada 12 Jun. Entah apa muslihat Rita menyembunyikan statusnya sebagai isteri pada ketika itu. Wallahualam.

Rita yang berasal dari Kangar, Perlis dan pernah berlakon dalam beberapa buah filem antaranya Mendam Berahi, Mistik, Mami Jaru, Cinta serta puluhan drama pernah berkahwin dengan penyampai berita sukan TV3, Akbar Shaari pada 1999. Tetapi perkahwinan itu hanya bertahan selama dua tahun apabila mereka bercerai pada 2001 tanpa dikurniakan cahaya mata.

ROSNAH MAT ARIS-TAJUL

PENGANTIN MENAFIKAN BERKAHWIN

Pelakon Rosnah Mat Aris, 53, yang menjanda selama 15 tahun, akhirnya bertemu jodoh dengan pemuda yang bernama Tajuk Effendie Isa, 27.

Pernikahan mereka disahkan Penolong Pendaftar Nikah Kariah Masjid Al-Khairiah, Taman Sri Gombak, Ramli Arifin, 49, yang menikahkan pelakon itu di masjid berkenaan. Ramli yang juga Imam 2 Masjid

Al-Khairiah dan dua orang saksi mengesahkan pernikahan itu tetapi Rosnah tetap menafikan.

- Jarak umur suami yang 27 tahun lebih muda dari Rosnah menjadikan pasangan ini begitu unik sekali. Inilah jodoh namanya. Yang tidak sedapnya, pihak Rosnah membuat pengaduan terhadap Ramli Arifin kerana 'membocor' perihal nikah mereka.Perkara yang semulia perkahwinan boleh bertukar sebaliknya apabila ada pihak yang tidak puas hati.



0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP