Powered by Blogger.

Dec 24, 2008

Selebriti bercerai: Yang misteri, rahsia dan pelik!

HAJAT di hati ingin bersama kalau boleh hingga ke hujung nyawa tapi kuasa Allah tiada siapa yang tahu.

Mungkin itu yang selalu dirasakan oleh mereka yang kecundang melayari bahtera rumahtangga. Walau berapa talak yang diberi, momen indah tetap terpahat di dalam hati.

Tidak wajar menuding jari, baik suami atau isteri kerana bertepuk tangan sebelah tidak berbunyi. Lagipun, tiada siapa yang inginkan penceraian, apatah lagi jika ada anak kecil yang tidak berdosa menjadi korban.

Rata-rata kehadiran orang ketiga menjadi penyebab rumahtangga bergolak dan akhirnya pecah. Tapi ada juga yang masih bertahan sungguhpun si suami bermain kayu tiga.

NORA DANISH-TOH MUDA RIZAL ASHRAM

Saat-saat manis Nora Danish bersama suami. Ketika membawa perut, Nora ditinggalkan begitu saja.

'Masih mengandung diceraikan'

Tergamakkah si suami menceraikan isteri bila isteri memboyot membawa anak di dalam perut? Tapi itulah yang terjadi apabila nafsu menguasai diri.

Mahkamah Rendah Syariah mengesahkan DUA lafaz cerai Rizal Ashram Ramli, 32, terhadap isterinya pelakon sitkom komedi Puteri, Nora Danish pada

Februari dan Jun lalu sebagai sah dan memutuskan pasangan itu bercerai dengan talak dua pada 12 Ogos 2008.

Ketika lafaz itu, Nora sedang mengandung tiga bulan dan akan tamat tempoh edahnya selepas melahirkan anaknya pada awal tahun depan.

Nora dan Rizal bernikah pada 20 Jun 2006 di Sime Darby Convention Centre, Sri Hartamas di sini. Kalau dulu semasa bercinta seperti Laila dan Majnun, kehadiran 'orang ketiga' menjadikan Nora seperti orang asing dalam hidup Rizal.

NORMAN HAKIM-ABBY ABADI

'Bercerai kali kedua kerana orang ketiga'

Abby dan Norman membawa haluan masing-masing.

Pelakon Norman Hakim akhirnya melepaskan Arbaeyah Abdul Manan atau Abby Abadi dengan talak satu pada 18 Disember dengan berat hati.

Norman atau nama sebenarnya Mohamed Norhakim Zaidon, 32, menitiskan airmata ketika melafazkan talak manakala Abby reda dan tenang menerima perpisahan yang dipintanya itu.

Norman-Abby telah bernikah pada 8 Januari 2002 dan pernah bercerai pada 5 Mei 2006. Penceraian kedua-dua mereka, juga disebabkan kehadiran orang ketiga telah disahkan pada 10 Mei 2006 tetapi rujuk kembali sehari kemudian iaitu pada 11 Mei 2006.

Gandingan yang sama cantik dan sama padan dalam Gerak Khas mungkin tinggal kenangan pada Abby dan Norman.

Tindakan Abby untuk berpisah dengan Norman pada kali ini, dikatakan berpunca daripada kes tangkapan khalwat suaminya itu bersama pelakon baru, Memey Suhaiza atau nama sebenarnya Suhaiza Suhaimi, 20, pada 30 Oktober lalu.

BELL-FARHANA

'Talak bukan boleh dibuat mainan'

Kelakuan Bell yang lepas laku ketika melafazkan cerai mengundang padah

Cerai SMS Bell yang lucu membuat kes ini agak unik. Pelakon popular Nasrizal Ngasri atau Bell membuat penafian menghantar SMS cerai kepada isterinya tetapi kebenaran akhirnya terungkai apabila kes SMS itu dibawa ke mahkamah sehingga sah bercerai talak satu.

Hakim Mahkamah Rendah Syariah mengesahkan perceraian talak satu yang dilafazkan Bell terhadap isterinya menerusi SMS pada 22 Oktober lalu selepas dia mengaku menghantar pesanan "Aku ceraikan kau...TQ... Selamat berjaya' menerusi telefon bimbitnya.

Bell kini semakin keliru apabila bekas isterinya, Nur Farhana Mahamad Fauri, 26 (Shasha) enggan kembali ke pangkuannya. Namun, pelakon filem Antoo Fighter ini berkata beliau akan berusaha kembali rujuk dengan bekas isteri selepas segala urusan penggambarannya selesai.

SITI FAIRUZ -ZAINUDDIN KORDI

'Cerai taklik kerana menyanyi balik'

Siapa sangaka perkahwinan yang terbina selama 20 tahun mampu tergugat dek orang ketiga. Penyanyi yang terkenal dengan lagu 'Bila Ku Rindu Ke Sebut Namamu' Siti Fairuz berkahwin dengan Muhamad Zainuddin yang merupakan pembantu teknik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) pada 1988 dan dikurniakan lima cahaya mata.

Pada 14 Julai lalu, Siti Fairuz disahkan bercerai secara taklik dengan Muhamad Zainuddin pada Mac lalu setelah Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya menyabitkan taklik yang dilafazkan pada tahun 1993.

Lafaz itu berbunyi: "Kalau you (awak) nyanyi lagi, jatuh talak" dan mahkamah mendapati taklik kira-kira 15 tahun lalu dibuat dengan niat untuk menceraikan Siti Fairuz yang dikatakan melanggar taklik tersebut apabila menyanyi di Pentas Lanai Seni kira-kira jam 8.30 malam, 30 Mac lalu.

Menurut Fairuz, beliau terpaksa menyanyi untuk menampung perbelanjaan anak-anak kerana tidak mendapat nafkah sejak suaminya berkahwin lain.

NORANIZA IDRIS-AHLI PERNIAGAAN

'Kahwin misteri, ceraipun misteri'

Noraniza Idris, 40, bercerai dengan seorang ahli perniagaan bergelar Datuk walaupun usia perkahwinan tidak sampai setahun. Ini perceraian yang kedua bagi Noraniza. Tidak seperti kali pertama, tiada siapa yang tahu siapa suami Noraniza. Semuanya bagaikan satu misteri yang tidak dapat dihidu oleh pihak media.

Penyanyi yang popular dengan Irama Malaysia ini pernah mendirikan rumah tangga kira-kira 18 tahun lalu dengan penyanyi Mohd Fauzi Tajuddin (Fareez), 42. Bagaimanapun, mereka bercerai apabila Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur mengesahkannya pada 4 Mei 2006.

AZHARINA-SYUKRI

'Perkahwinan rahsia akhirnya terlerai'

Perkahwinan Azharina penuh rahsia tapi akhirnya terbongkar selepas diceraikan.

Penyanyi Azharina diceraikan dengan talak satu oleh Datuk Syukri dengan disaksikan oleh kedua-dua ibu bapa angkatnya. Azharina, 23 memberitahu, soal bekas suaminya tidak mahu anak seperti yang pernah diperkata sebelum ini bukanlah sebab utama mengapa dia berpisah dengan Syukri, 50.

Azharina yang memegang status isteri no 2 tidak mampu bertahan lebih lama dalam perkahwinan yang baru dibinanya dan akhirnya memilih untuk hidup sendiri pada Februari lalu.

FARAH ASYIKIN-DR FARIZ YAHYA

'Mula-mula duduk berasingan kemudian bercerai'

Saat-saat bahagia Farah Asyikin bersama suami.

Sudah suratan takdir bahtera perkahwinan Farah Asyikin, 29 tahun bersama pasangannya, Dr Fariz Yahya, 30 tidak kekal lama. Kisah 'perpisahan' sementara yang selama ini hangat diperkatakan berkesudahan setelah mereka secara sah bercerai tanggal 26 Mei lalu.

Farah menerima penceraian yang berlaku dengan penuh reda. Kenapa dan mengapa bercerai 'biarlah menjadi rahsia'?

RUMAHTANGGA MASIH BERGOLAK

Keadaan sesetengah rumahtangga artis ada seperti 'ribut dalam cawan', ada yang seperti telur hujung tanduk dan ada juga keadaan seperti tali yang tegang menunggu putus saja.

- Kisah penyanyi Erema atau Dayang Zaira Erema Awang Moshdad, 25, memfailkan cerai terhadap suaminya, Jamaludin Sulik atau Seri Bayu, 43, mendapat perhatian kerana permohonan cerai dibuat ketika penulis lirik itu menderita penyakit saraf dan dalam keadaan tidak upaya. Kes tuntutan cerai Erema akan didengar di Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya Selangor, pada tahun depan.

- Turut tersenarai dalam kontroversi pergolakan rumah tangga sepanjang tempoh 11 bulan ini ialah pelakon, Mohd Aszerul Nizam Abdullah, 28, atau Beego dengan isterinya Intan Shahira Mohd Shahru, 27, yang kesnya masih dalam perbicaraan.

Begitu juga penyanyi, Jamaluddin Elias, 48, atau Nash dengan Sosilawati Lawiya, 44, yang perbicaraan kes perceraian mereka sudah selesai tetapi masih tinggal berasingan walaupun mahkamah memutuskan mereka sah sebagai suami isteri.

- Status pernikahan pengarah dan pelakon, Aziz M Osman, 46, dengan ustazah Nor Radhiah Ramli, 22 masih menjadi tanda tanya. Bukan saja Aziz tetapi ramai peminat masih tertanya-tanya status perkahwinannya dengan ustazah, Nor Radhiah Ramli, 22, sehingga terpaksa mencari penyelesaian di Mahkamah.

Kes ini masih dalam perbicaraan. Terbaru, penyanyi dan pelakon, Mohd Radhi Razali, 31, atau Radhi OAG turut terbabit dalam kemelut pergolakan rumah tangga di kalangan artis apabila isterinya, Shazlin Sharif, 30, memohon fasakh dan pengesahan perceraian. Bagaimanapun, Radhi tidak hadir buat kali ketiga 25 November lalu.

- Selain artis, masalah rumah tangga golongan selebriti di kalangan pengacara televisyen turut mendapat perhatian.

- Pada 26 November lalu, Mahkamah Rendah Syariah, Petaling Jaya menetapkan 14 Januari tahun depan untuk sebutan pengesahan lafaz cerai pengacara rancangan 360 Darjah dan Malaysia Hari Ini (MHI), Mazidul Akmal Sidik, 41, terhadap isterinya, Khairul Fazlin Kamaruddin, 38.

- Pengacara rancangan 999 terbitan TV3, Zakiah Anas memfailkan permohonan cerai terhadap suaminya, Mohamad Yusof Mohamad Taib, 46, pada 28

November tetapi terpaksa menunggu hampir sebulan lagi untuk mendengar kes berkenaan kerana suaminya tidak hadir.

KES-KES BERCERAI YANG LAIN

- Pelakon, Nor' Ashikin Karman atau Norish Karman, 34 - Datuk Hashimuddin Abdul Kadir, 60 (15 Julai).

- Penyanyi Norazlina Abd Rahman atau Leina Hangat, 36 - Muhammad Jamal Delaloy Abdullah, 40 (6 Ogos).

- Penyanyi kumpulan VE, Charma Adizalilullah Abdul Khalil atau Cham VE, 30 - Karmila Khalid, 31 (8 September).

- Penyanyi, Tengku Anis Soraya Tengku Sulaiman atau Anis Suraya, 28 - Wan Kasmaizi Wan Kamaluddin, 28 (14 Oktober).

- Pelakon, Emma Akma Yunus atau Emma Akma, 39 - Mohd Kamal Jaafar Sidek, 34 (29 Oktober).

PERKAHWINAN BERMASALAH

-Pelakon Beego atau Mohd Aszerul Nizam Abdullah, 28 dan Intan Shahira Mohd Shahru, 27.

- Penyanyi Jamaluddin Elias atau Nash, 48 dan pengusaha kosmetik Sosilawati Lawiya, 44.

- Pengarah dan pelakon, Aziz M Osman, 46 dan ustazah Nor Radhiah Ramli, 22.

- Penyanyi dan pelakon, Mohd Radhi Razali, 31 atau Radhi OAG dan Shazlin Sharif, 30.

- Penyanyi Erema atau Dayang Zaira Erema Awang Moshdad, 25 dan penulis lirik, Jamaludin Sulik atau Seri Bayu, 43.



0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP