Powered by Blogger.

Mar 1, 2009

Persoalan Agama: Was-was semut dalam minuman

Soalan:
BOLEHKAN kita minum air yang sudah dimasuki semut. Apakah ada kesannya ke atas diri kita? Benarkah ia boleh menjejaskan daya ingatan kita.


Jawapan:
Di dalam buku Prinsip Utama Makanan Dan Minuman dalam Islam yang diterbitkan oleh Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri merumuskan bahawa pada umumnya Islam menetapkan benda di dalam dunia ini kepada tiga kelompok;


i. Yang halal dijadikan makanan adalah yang terdiri daripada benda yang memberi kesihatan dan tidak memudaratkan badan. Makanan ini disuruh makan.

ii. Benda haram seperti najis, kotor dan tercemar yang membahayakan kesihatan dan akal fikiran haram atau tidak harus dimakan yang mana berdosa sekiranya melanggarnya.

iii. Benda yang makruh iaitu harus dimakan tetapi lebih baik ditinggalkan.

Semut adalah binatang yang haram dimakan walaupun semut besar dilarang membunuhnya kerana apa yang dimaklumi ia memakan apa juga makanan sama ada yang bersih ataupun kotor . Pergerakan yang melata juga secara tidak langsung kemungkinannya membawa najis atau kuman pada badannya. Cuma tidak ada hukum tegas iaitu haram meminum atau memakan makanan atau minuman yang dimasuki semut kerana ada sedikit kesukaran dalam mengawal semut daripada memasuki air atau makanan.

Kesimpulannya, Islam mengajar prinsip dan garis panduan itu, umat Islam disarankan agar berhati-hati dalam memilih makanan, minuman serta jangan bersikap acuh tidak acuh kerana makanan dan minuman akan menjadi darah daging. Ia boleh mempengaruhi, sikap, perwatakan dan pemikiran seseorang. Dikata ilmu sukar melekat atau menjejaskan daya ingatan sekiranya minum air mengandungi semut mungkin disebabkan prinsip dan garis panduan halalan toyyiban yang wajib diamalkan oleh orang Islam dalam memilih apa yang boleh dimakan dan apa yang tidak boleh dimakan mahupun makruh dimakan. Oleh itu, janganlah sengaja menapis air gula yang dimasuki semut, apatah lagi semut itu mati di dalamnya.

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP