Powered by Blogger.

Sep 24, 2009

Sydney diancam ribut debu merah

Akibat kebakaran hutan dan hujan batu yang agak teruk di bahagian lain di Australia, Sydney kini diancam ribut debu merah. Akibatnya hampir keseluruhan bandar Sydney kini bertukar menjadi suasana keoren-orenan!

SYDNEY 23 Sept. – Bandar raya terbesar di Australia diselubungi debu merah ekoran ribut debu hari ini ketika bahagian lain negara itu turut mengalami kebakaran hutan, gempa bumi, angin kuat dan ribut hujan batu.

Kenderaan-kenderaan dan bangunan di Sydney berubah warna kepada jingga apabila angin kuat membawa debu padang pasir ke seluruh bandar raya, menjejaskan pengangkutan komuter dan pengangkutan udara di samping memaksa kanak-kanak serta warga emas tinggal di dalam rumah.

Penduduk juga terpaksa memakai topeng muka dan menutup mulut mereka dengan kain sekiranya ingin ke mana-mana, sementara penerbangan-penerbangan di lapangan terbang Sydney dijangka tertunda dalam tempoh yang agak lama selepas beberapa penerbangan antarabangsa dilencongkan.



Jurucakap syarikat penerbangan Air New Zealand, Mark Street berkata, tiga penerbangan dari New Zealand ke Sydney terpaksa berpatah balik berikutan ribut debu.

Turut terjejas adalah pengangkutan feri setelah khidmat kemudahan itu di Pelabuhan Sydney dihentikan beberapa jam ekoran jarak penglihatan yang terhad.

Perkhidmatan ambulans negeri pula memberitahu, pihaknya menerima 250 panggilan sebelum waktu tengah hari daripada penduduk yang mengalami sesak nafas.

Berikutan itu mereka menggesa penduduk yang menghidap asma atau masalah pernafasan supaya tidak keluar dari rumah.



Di New South Wales, hujan batu sebesar bola kriket menghentam tingkap apabila ribut petir dan angin kencang melanda negeri itu lewat malam tadi.

“Kita turut menerima laporan tentang kenderaan-kenderaan yang pecah cermin hadapan dan belakang akibat hujan batu,” kata seorang pegawai dari Perkhidmatan Kecemasan Negeri.

Di bahagian utara, Queensland menguatkuasakan larangan membakar api di sebahagian besar negeri itu sehari selepas beberapa kawasan hutan terbakar berikutan cuaca panas dan kering yang luar biasa.



Victoria pula diletak dalam keadaan berjaga-jaga selepas banjir kilat melanda ekoran hujan lebat. Ia disusuli dengan gempa kecil lewat malam tadi. Namun gegaran 3.0 dan 2.6 pada skala Richter itu tidak mengakibatkan sebarang kerosakan, ujar pegawai.

Polis di barat daya New South Wales yang bersempadan dengan Victoria melaporkan, keadaan di situ juga terjejas teruk semalam apabila debu tebal mengakibatkan langit berubah warna merah selain jarak penglihatan yang terhad kepada dua hingga tiga meter.
– Agensi





0 comments:


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP