Powered by Blogger.

Dec 8, 2009

Fenomena pasar raya halal

Pengunjung memeriahkan Karnival Jualan Mega 2009 Jom Halal Pasar Raya Pak Aji yang berakhir Ahad lalu.


HUJAN yang masih renyai dan petang yang semakin larut mungkin bukan cuaca dan keadaan yang sesuai bagi mengumumkan berita yang sebaik ini.

Namun bagi Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Syarikat Pak Aji dan Shamensi Sdn. Bhd. Hishammuddin Mohammad, beliau tidak perlu menunggu lebih lama lagi kecuali segera pada petang itu mengumumkan berita yang disifatkan tidak ubahnya sebagai satu pengisytiharan, perang!

"Syarikat kini dalam usaha untuk membuka sebanyak 50 buah pasar raya Pak Aji Halal Fresh Mart sepanjang tahun hadapan dan sehingga tahun 2020 dijangka sebanyak 500 buah pasar raya seperti itu akan dibuka di seluruh negara," katanya dalam ucapan di Majlis Perasmian Karnival Jualan Mega 2009 Jom Halal Pasar Raya Pak Aji di Taman Tasik Permaisuri Bandar Tun Razak Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Beliau mengisytiharkan perang tersebut kerana sudah kena pada masa dan ketikanya untuk memenuhi tuntutan hak umat Islam iaitu menikmati hanya produk-produk halal bagi membolehkan hidup mereka terjamin selamat di dunia dan akhirat kelak.

"Kita telah mempunyai pelbagai produk yang berkualiti malah isunya sebaik mana pun sesebuah produk itu termasuk mempunyai di bawah naungan label jenama antarabangsa dan terkenal tetapi jika tidak memenuhi standard dan mempunyai status halal, maka kita tidak dapat terima ia sebagai barangan yang berkualiti.

"Sebaliknya dianggarkan kita telah mempunyai lebih daripada 1,000 jenis produk-produk halal, daripada 200 hingga 300 para pembekal Muslim, kesemuanya telah memenuhi standard dan piawaian yang tinggi terutama status halal.

"Maka sudah tiba masanya umat Islam untuk beralih arah, kepada yang lebih baik!" katanya.

Namun sayangnya, tidak dinafikan produk-produk tersebut sukar untuk menembusi pasaran yang ada!

"Lantaran itu Syarikat (Pak Aji Holdings) tidak sahaja rasa terpanggil malah mengambil tanggungjawab berat ini bagi memastikan produk-produk halal tersebut dapat dipasarkan dan seterusnya memenuhi tuntutan agama dan umat Islam," katanya.

Karnival yang dirasmikan oleh Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hassan Malek ini merupakan anjuran Majlis Amanah Rakyat (Mara) yang kali ini diadakan untuk peringkat daerah Cheras dan ke 50 kali diadakan sepanjang tahun ini di seluruh negara.

Walaupun terdapat karnival jualan seumpama ini yang dianjurkan oleh pelbagai pihak, namun karnival anjuran Mara dengan kerjasama syarikat Pak Ali Holding jelas menampakkan perbezaan dan keunikan yang tersendiri. Sesuai dengan penubuhan MARA yang antara lain, untuk membantu para usahawan bumiputera dan Syarikat Pak Aji Holding yang berorientasikan kepada produk-produk halal dan 100 peratus Muslim maka karnival jualan yang mereka adakan tentunya amat memenuhi segala keperluan umat Islam terutama produk makanan, minuman, pakaian, kesihatan, dandanan sehinggalah kepada penggunaan baja tanaman dan perkhidmatan alat telekomunikasi.

Di karnival yang diadakan kali ini, pelbagai acara lain turut diadakan bagi menarik perhatian pengunjung yang datang.

Mereka tidak sahaja datang untuk mendapatkan pelbagai produk halal tetapi turut disajikan minda mereka dengan pelbagai acara yang bersifat ilmu. Ini termasuklah Forum Perdana yang dibarisi ahli panel terkenal seperti Pensyarah dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Razak Wan Ahmad, pendakwah-pendakwah bebas, Meeftah Anuar, Reduan Mohd. Nor dan Akhil Hayy.

Namun aspek hiburan juga tidak diketepikan, dengan satu Konsert: Eksklusif Mini Konsert Bersama Akhil Hayy turut diadakan pada karnival tersebut.

Turut diadakan Pertandingan Mewarna Kanak-kanak, Pertunjukan Fesyen Kanak-kanak Busana Muslim, Kempen Derma Darah, Pertunjukkan Silap Mata dan sebagainya lagi menyebabkan beribu-ribu pengunjung tidak melepaskan peluang ke karnival ini.

Menurut Shamsuddin lagi, pembukaan pasar-pasar raya mini tersebut merupakan satu tindakan yang sangat berani perlu dilakukan. Di saat pembukaan begitu banyak pasar-pasar raya pasar raya hyper di hampir setiap daerah dan tempat serta kedai-kedai 24 jam beroperasi, maka sesetengah menyifatkan Pak Aji Holding itu sengaja menempah satu risiko yang besar.

"Namun kita tidak ada pilihan, kita mesti bergerak ke hadapan dengan apa daya sekalipun, di tambah lagi banyak agensi-agensi yang sepatutnya membantu usahawan-usahawan baru dan hendak naik namun mereka begitu memilih.

"Mujur sahaja Mara masih begitu membantu, maka segala usaha antara kita dengan bantuan MARA ini sahajalah diharapkan dapat merealisasikan produk-produk halal agar mempunyai pasaran yang meluas dan mudah didapati dengan pembukaan Pak Aji Halal Fresh Mart ini kelak," kata Hishamuddin.

Walaupun disifatkan bagaikan anak seluang menodak laut, laut yang terbentang luas, namun Pak Aji Holding tidak menoleh ke belakang lagi kecuali menjayakan pelbagai produk Muslim sementelah 65 peratus pengguna di negara ini adalah terdiri daripada penduduk Islam.

"Jika dengan peratus besar tersebut begitu dikuasai oleh produk-produk yang diragui soal halal haram, bersih dan tidak bersih hama atau kuman, maka fikirkanlah kesannya kepada pertumbuhan fizikal dan mental umat Islam, ia pasti ada memberikan kesan kepada ketahanan umat itu sendiri," katanya.

Saingan

Tidak dinafikan, umat Islam di negara ini agak terkebelakang dalam bidang peruncitan, borong dan pemasaran.

Faktor saingan daripada peruncit-peruncit bangsa asing dan bukan Islam sememangnya menjadi penghalang, namun Shamsuddin sedar umat Islam semakin sedar soal kepentingan mendapatkan produk-produk yang halal.

"Walaupun ada gerakan-gerakan dan dakyah yang memburuk-burukkan produk halal sebagai tidak memenuhi standard kualiti, pembungkusan tidak menarik, harga yang mahal dan sebagainya namun umat Islam perlu disedarkan bahawa semua itu adalah dakyah semata.

"Sehingga mereka mendapatkan sendiri produk-produk tersebut maka mereka akan sedar, mereka telah tertipu selama ini," katanya.

Sebagaimana yang ditegaskan sendiri oleh Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, menyedari kepentingan mengeluar dan memasarkan produk-produk Muslim ini sebagai satu tanggungjawab fardu kifayah terhadap umat Islam, Mara menjadi salah satu agensi kerajaan yang akan memastikan semua itu dapat dilaksanakan dengan baik.

"Masyarakat Islam kita dahulunya adalah begitu kaya sebagai pedagang dan saudagar antarabangsa dan Islam begitu menekan sembilan daripada sumber rezeki adalah menerusi bidang perniagaan maka umat Islam hari ini tidak perlu ada sebarang halangan untuk menerokai bidang ini sehingga berjaya," kata Hassan Malek.

Berdasarkan rekod Mara dan penubuhan jabatan di dalamnya yang bertujuan untuk membantu para usahawan Bumiputera, Melayu dan Islam telah membelanjakan sehingga Julai lalu, hampir lebih daripada RM3.7 bilion untuk tujuan pembiayaan perniagaan.

"Di peringkat Mara Negeri Wilayah Persekutuan sahaja, lebih daripada 3,000 usahawan telah mendapat mendapat hasil dari bantuan pembiayaan Mara sebanyak RM157 juta.

"Sebahagiannya sebagai suntikan modal kepada para usahawan baru Bumiputera yang kita percaya pada hari ini telah menjadikan ramai di kalangan mereka sebagai jutawan dan tokoh-tokoh korporat yang terkenal," kata Hassan.

Apabila kita mengunjungi kedai pameran yang dimiliki oleh Pak Aji Holding di Karnival itu sendiri, tanpa di sangka kesemua produk-produk harian terutama makanan dan minuman daripada pelbagai pengeluar Muslim ada dijual di situ.

Sama ada daripada barangan runcit, sehinggalah kepada bekalan ayam, ikan, susu pekat isian manis, krimer dan susu formula bayi dijangka dapat memenuhi keperluan umat Islam.

Tidak syak lagi, bahawa kita tidak ada lagi alasan bahawa produk-produk Islam tidak memenuhi setiap inci keperluan tetapi sebenarnya telah lama ada dan malah mempunyai harga yang lebih kompetatif murah dan berkualiti tinggi.

Begitu juga apabila mengunjungi hampir 60 gerai pameran yang mengambil bahagian sepanjang tiga hari karnival itu berlangsung, sukar untuk dipercayai bahawa kita mempunyai segala-galanya.

Sama ada makanan yang diproses atau segar yang menjadi keperluan utama setiap hari ada pembekalnya dan ini menyebabkan kita sebagai umat Islam mahukan agar karnival seperti ini lebih banyak diadakan. Cawangan (outlet) pasar raya mini yang seratus peratus menjual keperluan Muslim perlu dibuka di banyak tempat serta pelbagai cara lain kaedah pemasaran perlu di kuasai oleh para usahawan.

Umat Islam sememangnya tidak perlu lagi tercari-cari. Demi untuk membina darah daging yang mengalir di dalamnya daripada bersumberkan bahan-bahan yang halal, suci dan bersih (halalan wa toyyibban), maka apa alasannya lagi untuk kita menghalang usaha-usaha murni seperti yang dilakukan oleh syarikat Pak Aji Holding ini.

Malah umat Islam itu sendiri perlu menyahut bagi menjayakannya dengan tanpa terlalu berkiblat kepada pasar-pasar raya besar walaupun konsep semuanya ada dalam satu tempat begitu menjadi pilihan utama kepada semua pengguna di negara ini.





0 comments:


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP