Powered by Blogger.

May 31, 2009

Tragedi runtuhan: Mayat akhir ditemui, operasi mencari dihentikan




PETALING JAYA: Mayat ketujuh dan dipercayai yang terakhir dalam tagedi bangunan runtuh di Seksyen 14 di sini ditemui kira-kira pukul 4 petang semalam, menjadikan jumlah korban akibat kejadian itu kepada tujuh orang semuanya.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya ACP Arjunaidi Mohamed berkata mayat tanpa kepala itu ditemui kirakira lima meter dari kawasan penemuan mayat kelima dan mayat keenam.

"Mayat tanpa identiti itu telah dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk bedah siasat," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Beliau berkata bedah siasat terhadap mayat itu akan dilakukan esok dan keputusannya dijangka diketahui secepat mungkin.

Ujian DNA akan turut dilakukan oleh PPUM bagi mengenali identiti mangsa dan pihak hospital akan berhubung dengan kedutaan Indonesia mengenai perkara itu, katanya.

Arjunaidi berkata operasi mencari dan menyelamat turut dihentikan pada pukul 5 petang semalam bagi memberi laluan kepada Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dan agensi berkaitan menjalankan siasatan.

"Pihak MBPJ akan melakukan kerjakerja penyiasatan dan pembersihan di kawasan itu," katanya.

Selain itu Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram) juga akan menyiasat struktur bangunan itu sehingga hari Jumaat sebelum laporan penuh siasatan itu dihantar kepada kerajaan negeri.

Beliau berkata penghuni 12 buah rumah berdekatan diarah berpindah sementara kerana pakar menjangka bangunan yang terbabit dalam kejadian itu menghadapi risiko akan runtuh bilabila masa dan boleh membahayakan bangunan dan penduduk di sekitar kawasan itu. BERNAMA

BERITA TERDAHULU

Tragedi runtuhan: 2 lagi mayat ditemui, korban cecah 6

PETALING JAYA: Dua lagi mayat yang ditemui tengah hari ini dikeluarkan dari kawasan tragedi runtuhan bangunan yang menempatkan Jaya Supermarket di sini, menjadikan jumlah korban kepada enam orang setakat ini.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya ACP Arjunaidi Mohamed berkata, mayat-mayat itu ditemui berdekatan antara satu sama lain di bawah timbunan konkrit.

"Mayat pertama merupakan sebahagian tulang belakang dengan daging manusia ditemui pada pukul 12 tengah hari, manakala satu lagi mayat sempurna ditemui pada pukul 12.50 tengah hari," katanya pada sidang akhbar di sini.

Beliau berkata, sebahagian tulang belakang berdaging yang ditemui itu belum dapat dikenalpasti indentitinya, manakala mayat yang cukup sifat itu dikenali sebagai Hadi, 30.

Arjunaidi berkata, cebisan mayat yang belum dikenalpasti itu perlu dianalisis oleh Jabatan Forensik untuk mengenal pasti indentitinya.

Katanya, tiada sebarang dokumen ditemui pada mayat Hadi, tetapi berdasarkan maklumat daripada saudara mangsa, ia merupakan mayat Hadi.

Beliau berkata, pihaknya sedang berusaha mengeluarkan satu lagi mangsa yang tertimbus dan tumpuan diberikan di kawasan berhampiran dengan kedua-dua mayat yang ditemui hari ini.

Semalam dua mayat iaitu Muhd Maskur, 31, dan Anwaruddin, 38, ditemui pada pukul 3.30 pagi dan 4.07 petang, manakala mayat Alsuki, 53, dan satu lagi mayat yang tidak dikenali ditemui pada hari kejadian, Khamis lepas. BERNAMA

BERITA TERDAHULU

PETALING JAYA: Dua lagi mayat ditemui antara runtuhan konkrit di bangunan Jaya Supermarket di Petaling Jaya tengah hari ini menjadikan bilangan yang terbunuh dalam tragedi itu kepada enam orang setakat ini.

BERITA TERDAHULU

Tragedi runtuhan: Mayat ke-5 ditemui hari ini

PETALING JAYA: Pasukan mencari dan menyelamat telah mengesan satu lagi mayat daripada runtuhan bangunan Jaya Supermarket hari hari ini, menjadikan jumlah yang terbunuh lima orang setakat ini.

Mayat mangsa dipercayai seorang pekerja Indonesia telah dikeluarkan kira-kira 1.05 tengah hari tadi.

Dua lagi mangsa masih terperangkap dalam runtuhan itu.

Dalam pada itu, laporan Bernama menyebut, operasi mencari dan menyelamat di tempat kejadian runtuhan pusat membeli-belah Jaya Supermarket di sini terpaksa dihentikan kira-kira enam jam sejak awal pagi tadi kerana hujan lebat dan angin kencang.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, ACP Arjunaidi Mohamed berkata operasi disambung kira-kira pukul 9 pagi ini selepas hujan berhenti bagi mengesan mangsa yang masih tertimbus dalam timbunan konkrit.

"Tumpuan sekarang di bahagian tengah dan bawah bangunan yang ditimbuni lima lapisan lantai konkrit," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata, operasi mencari dan menyelamat akan memakan masa yang agak lama kerana lapisan lantai konkrit itu perlu ditebuk.

Katanya, kerja-kerja perlu dijalankan dengan berhati-hati supaya lapisan atas runtuhan tidak mengalami gegaran yang boleh mendatangkan risiko kepada anggota penyelamat.

"Gegaran semasa kerjakerja ini dijalankan agak minimum supaya tidak akan memberi kesan kepada struktur bangunan sekitar," katanya.

Arjunaidi berkata, satu perbincangan bersama agensi-agensi berkaitan telah diadakan bagi membantu pasukan penyelamat daripada segi penilaian berhubung tahap dan risiko bangunan yang belum runtuh itu.

Setakat ini, empat buruh warga warga Indonesia disahkan terbunuh manakala tiga lagi dikhuatiri tertimbus apabila bangunan pusat belibelah setinggi enam tingkat di Seksyen 14 di sini runtuh dua hari lepas.

Kejadian itu berlaku kira-kira pukul 4.45 petang ketika terdapat seramai 20 hingga 30 pekerja asing sedang menjalankan kerja-kerja persediaan sebelum merobohkan satu daripada blok bangunan itu.

Read more...

May 29, 2009

Lima panduan untuk menjadi bos hebat, dihormati


Lima panduan untuk menjadi bos hebat, dihormati

HUBUNGAN ketua jabatan dan kakitangan penting bagi memastikan kelancaran perjalanan sesebuah organisasi. Selalunya, kakitangan yang berusaha menjaga hubungan baik.

Namun, ada juga perkara sepatutnya diambil tindakan ketua jabatan sebagai menjaga hubungan dua hala itu. Lima perkara yang selalu ketua anda atau mungkin juga anda sebagai ketua terlepas pandang untuk melaksanakannya.



Beri salam


Jika diperhatikan jarang sekali ketua di tempat kerja yang mula memberi salam. Asyik-asyik anak buah yang kena mulakan memberi salam. Selalu juga berlaku anak buah beri salam, tetapi ketua jabatan tidak menjawab. Jika anda sebagai ketua di organisasi, apalah salahnya anda menghulurkan salam kepada anak buah di pejabat. Percayalah mereka akan segan dan mula menyayangi anda.



Beri hadiah penghargaan pada hari tertentu

Satu perkara yang mudah tetapi adakah anda sebagai ketua atau ketua anda lakukannya? Penghargaan yang tidak seberapa tetapi akan menyebabkan staf di bawah memberikan kesetiaan kepada anda dalam melaksanakan tugasan diamanahkan.

Ketua anda mungkin memberikan alasan susah untuk mengingati tarikh lahir staf yang ramai. Tetapi itulah yang anda lakukan untuk menjadi ketua yang hebat.



Staf adalah keluarga di pejabat

Jangan hanya menganggap staf sebagai rakan kerja tetapi mereka sebenarnya adalah keluarga kedua di pejabat. Jadi jangan hanya layan mereka sekadar rakan kerja untuk menyiapkan tugasan diberikan. Anda juga perlu tahu masalah dan emosi mereka.


Turun padang

Banyak yang berlaku, setiap kali majlis kecil atau program dianjurkan oleh staf, ketua tidak hadir untuk meraikannya. Anda mungkin menyerahkan pembantu untuk hadir. Tetapi tanpa anda sedari anda sudah mengecewakan mereka.



Berikan hak staf anda

Bukan mudah menjadi seorang bos (ketua) yang hebat. Anda perlu tunaikan semua hak staf supaya mereka lebih mengasihi anda.

Hadirilah setiap jemputan kenduri kahwin, majlis tahlil atau ziarah keluarga staf anda jika mereka ditimpa kesusahan.

Hulurkan bantuan, jangan hitung kuantiti yang diberi tetapi ambil kira kualiti yang sudah anda lakukan.

Perkara yang anda lakukan ini mungkin tidak seberapa di sisi anda tetapi besar nilainya di sisi mereka. Percayalah bahawa anda bakal menjadi bos yang hebat jika mengambil berat lima perkara ini.

Memimpin memerlukan kemahiran tertentu supaya dapat memberi kesan efektif kepada staf.

Kemahiran juga memerlukan keyakinan dan pendekatan yang kreatif supaya proses memimpin lebih mudah dan fleksibel kepada semua golongan yang menjadi sasaran kepemimpinan.

(Maklumat dari Fitrah Power Resources)

Read more...

Susulan Runtuhan Bekas Bangunan Jaya Supermarket Sektion 14 PJ


SS 14
Petaling Jaya
Selangor
29 Mei, 2009
Setakat ini, 3 mayat telah berjaya dikeluarkan dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 5 petang semalam.
Mayat ketiga yang ditemui jam 3-30 pagi tadi, hanya berjaya dikeluarkan jam 2-05 sebentar tadi.
Mangsa ditemui terperangkap di ruang tempat letak kereta di tingkat bawah.

Mayat pertama berjaya dikeluarkan jam jam 6-50 petang semalam, warga Indonesia bernama Mashor manakala mayat kedua ditemui jam 10-30 malam tadi.
Dan, difahamkan, sekurang-kurangnya ada 4 lagi mangsa masih terperangkap atau tertimbus di dalam runtuhan tersebut.

Dalam kejadian petang semalam, bangunan enam tinggi yang dahulunya menempatkan Jaya Supermarket, runtuh ketika kerja-kerja meroboh dan ubahsuai sedang dilakukan.

Runtuhan membabitkan kira-kira satu pertiga dari keseluruhan bangunan ini.
Ketika kejadian, terdapat kira-kira 20 hingga 30 pekerja sedang melakukan kerja-kerja sebelum proses merobohkan salah satu blok bangunan itu.
Dua pekerja cedera parah dalam usaha menyelamatkan diri ketika runtuhan berlaku.
Ketika ini, kerja-kerja mencari dan menyelamat masih giat dilakukan membabitkan lebih 500 anggota penyelamat dari pelbagai agensi diketuai Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, ACP Arjunaidi Mohamed

Antara yang terlibat termasuk Polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia JPAM, Pasukan Khas Mencari dan Menyelamat SMART, Rela, Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Pusat Perubatan Universiti Malaya, dan Unit Anjing Pengesan.


Bangunan Jaya Supermarket yang mula dibuka 35 tahun lalu, merupakan antara pusat membeli-belah yang pertama di Petaling Jaya ketika itu, terletak di Jalan Semangat, Seksyen 14 Petaling Jaya.

Ia kemudian ditutup baru-baru ini bagi kerja-kerja ubahsuai dan naiktaraf.

Dan difahamkan, beberapa jentera berat yang berada di atas bangunan ketika kerja-kerja meruntuhkan bangunan ini, menjadi punca kejadian ini berlaku kerana struktur bangunan ini tidak dapat menampung berat berlebihan jentera tersebut.


Foto The Star

Read more...

Di mana hilangnya malu?


Kakak Tua: Di mana hilangnya malu?
Kejelitaan wajah Maiza terserlah walau hati kini bergolak

MULA-mula memang menarik tetapi lama-lama timbul rasa mengkal dalam hati bila semakin sarat cerita keretakan rumah tangga penyanyi dan penceramah bebas, Akhil Hayy dan isterinya, Maizawati Zainal, 33 dihebohkan.

Kontroversi retak menanti belah antara 'Ustaz Rock' dan isterinya ini turut menyeret orang ketiga, penyanyi Waheeda.

Atas alasan apa sekalipun, samada 'ledakan bom jangka' yang tidak dapat dikawal mahupun rakus menjaja kisah peribadi, Maiza tidak sepatutnya bersetuju untuk tampil ke program TV bagi menceritakan kisah rumah tangga yang bergolak.

Malu itukan sebahagian daripada cabang iman dan sifat sabar itu bukankah dituntut?

Tambahan pula kalau kita seorang suri. Wajib sekali menjaga maruah suami dan diri. Harap Maiza sudah tersedar dari lamunan, tempias atau kesan buruk akibat perbuatan nekadnya muncul di media.

Implikasinya, bukan sahaja wajah jelita jadi tontonan tapi terpalit juga malu yang bukan kepalang, baik kepada diri, suami dan anak-anak.

Padahnya bila ghairah bertindak tanpa berfikir panjang. Suami yang mula dikagumi kerana menjadi penceramah bebas dan berasal pula dari golongan beragama sudah tidak keruan hendak letak muka di mana. Walaupun berdiam diri tapi Akhil tentu lebih merasainya sebagai lelaki dan ketua keluarga.

Inilah natijahnya jika bertindak tidak tahu malu - iman yang senipis kulit bawang akan terus hilang, maruah akan terhakis dan peribadi sejelita manapun akan musnah beransur-ansur.

Menjaga aib (malu) sangat penting kerana itulah perisai dan perhiasan seorang wanita begitu juga lelaki.

Dan bangkai gajah pula bagai tidak dapat ditutup dengan nyiru lagi bila Waheeda disebut sebagai punca dan orang ketiga dalam kemelut rumah tangga Akhil. Semua yang terjadi bagaikan mengundang pandangan serong terhadap Akhil dan Waheeda.

Kalau dulu semuanya rahsia, kini semua cerita terpaksa 'dikongsi bersama'. Jikalau tidak berada-ada, masakan tempua bersarang rendah. Kata orang tua, bila kita terlampau duka terurah buntil, bila terlampau suka terurah rahsia.

Memetik sebuah hadis Riwayat Bukhari, "Malu dan amanah adalah perkara yang mula-mula sekali hilang dari dunia ini, sebab itu mintalah dengan Allah untuk kedua-duanya."

Jadi mengapakah kita memalukan diri kita sendiri? Bekas Mufti Perlis, Dr Asri bin Zainul Abidin pernah berkata,"Kalau tak suka dihina, janganlah menghina diri sendiri!".

KAKAK TUA: Apa boleh buat, sakit menimpa sesal terlambat!


Read more...

Siapa Chin Peng?


Biodata

Chin Peng (lahir 21 Oktober 1924) ialah nama samaran Ong Boon Hwa, ketua Parti Komunis Malaya.

Beliau bukannya berasal dari China sebagaimana sangkaan ramai. Chin Peng dilahirkan di sebuah kedai kecil dua tingkat menjual basikal, di No. 36, Jalan Kampung Koh, Sitiawan yang terletaknya 50 kilometer dari barat daya bandar Ipoh, Perak. Beliau merupakan anak kedua daripada enam beradik yang hidup dalam kemiskinan. Ayahnya datang dari negara China dan kecewa akibat kemelesetan ekonomi 1930.

Buku memoirnya bertajuk "Chin Peng: Sejarah dari belah saya" ("Chin Peng: My Side of history") diterbitkan di Singapura.

Kisah hidupnya

Semasa kecil Chin Peng minat sekali membaca bahan-bahan media cetak dan menyoroti perkembangan di negara China. Ketika itu berlaku pertikaian antara Chiang Kai Shek dan Mao Tse Tung. Tentera Jepun pula merampas Manchuria dan menguasai pedalaman China. Negara China merupakan tanah kelahiran bapa dan nenek moyangnya di kawasan Kwantung

Semasa remajanya 15 tahun, Chin Peng mempunyai perasaan yang dekat dengan nasionalis berpendidikan barat Ching Kai Shek yang menguasai kawasan selatan China dan Taiwan. Tapi buku kecil 'On Protacted War' karangan Mao Tze Tung mengubah pendiriannya kepada aliran komunisme. Tekadnya jelas untuk menentang Jepun yang kemudian menyerang Tanah Melayu tahun 1941.

Tahun 1940 dia diterima menyertai Parti Komunis Malaya iaitu satu cabang Parti Komunis China di seberang laut. Dia turut menyertai Force 136, satu pasukan bersenjata yang ditubuhkan oleh perisik British bagi menentang Jepun di Tanah Melayu. Ketika itu umurnya 18 tahun.

Chin Peng memimpin MPAJA atau Malayan People Anti Japanese Army , sebuah pasukan gerila bagi menentang Jepun. Tentera British (Pasukan Special Air Services dan MI6) yang diterjunkan di hutan Perak, telah memberi pelbagai senjata, kewangan, latihan dan pelbagai peralatan lain bagi memperlengkapkan Force 136 dan MPAJA. Tentera MPAJA pernah menyerang tentera Jepun di Sungai Perak berhampiran dengan tebing Pasir Salak pada tahun 1942.

Selepas Perang Dunia II, beberapa pihak yang berfahaman radikal didalam MPAJA telah bertindak keluar hutan untuk membunuh menyiksa mereka yang bersubahat dengan tentera Jepun dan tali barut British dan turut membunuh pemimpin tempatan seperti para Penghulu dan para Imam kampung sebagai taktik memantapkan penguasaan mereka. Selain itu, puak radikal didalam MPAJA turut cuba merampas pentadbiran terutamanya dibahagian selatan Tanah Melayu.

Tindakan puak radikal didalam MPAJA ini telah menimbulkan kemarahan orang-orang Melayu yang bangkit untuk menentang pihak komunis di bawah beberapa pemimpin seperti Panglima Salleh Selempang Merah. Akibat daripada tindakbalas orang Melayu ini, Parti Komunis Malaya gagal merampas kuasa malah terpaksa meminta campur tangan Tunku agar mententeramkan orang-orang Melayu yang bangkit ketika itu.

Malah ada beberapa fakta yang menunjukkan bahawa beberapa pihak didalam kelompok Melayu elit yang telah menghasut dan membangkitkan isu perkauman Cina/Melayu dalam usaha mereka mengekalkan kekuasaan mereka. Kelompok Melayu elit ini rata-rata amat mengharapkan agar pihak British akan datang kembali dan seterusnya membolehkan mereka bertapak kukuh didalam urusan politik tempatan. Malah pihak-pihak ini juga menghasut agar beberapa individu dan pertubuhan dilabelkan sebagai puak kiri dan kemudiannya berjaya mengharamkan pertubuhan tersebut dan menangkap pemimpin-pemimpin dan ahli-ahlinya.

Kembalinya British dengan pentadbiran tenteranya (BMA) dalam tempoh yang singkat menyebabkan pihak Bintang Tiga tidak berjaya mengembangkan pengaruh mereka. Akibat kegagalan Bintang Tiga merampas Tanah Melayu dengan gerakan bersenjata, telah membawa kepada persetujuan pembubaran tentera MPAJA dan perletakan senjata api disamping pembayaran saguhati kepada gerila-gerila terbabit.

Atas jasanya terhadap perjuangan penentangan pendudukan Jepun, Chin Peng dijemput ke London untuk menerima medal 'Order of the British Empire ' kerana sumbangannya yang besar memimpin MPAJA dan Force 136 menentang Jepun. Tapi tekadnya untuk menubuhkan kerajaan komunis di Tanah Melayu dan menyingkirkan British dan akhirnya memerdekakan Malaya semakin membuak-buak selepas itu. Suasana aman dan maju di kota London meningkatkan azamnya untuk berjuang di dalam hutan Tanah Melayu.

Memimpin Parti Komunis Malaya

Ketika umurnya 23 tahun, Chin Peng dilantik sebagai Setiausaha Agung , Parti Komunis Malaya menggantikan Lai Tek yang telah dibunuhnya di Thailand. Lai Tek adalah perisik tiga mata yang telah belot dan melarikan wang Parti Komunis Malaya .

Di bawah pimpinannya Parti Komunis Malaya semakin agresif dan militan dengan menyerang ladang-ladang, gudang getah, rumah asap dan rumah pengurus milik orang British di Tanah Melayu. Lantaran itu ahli PKM semakin menyanjung keberanian dan wawasan Chin Peng. Taktik ini membawa padah kepada Parti Komunis Malaya kerana tidak langsung diterima di kalangan orang Melayu.

Parti Komunis Malaya juga tidak mengamalkan athiesme. Walaupun prinsip utama komunisme yang ditulis oleh Karl Marx tidak mempercayai tuhan dan menyatakan bahawa agama itu adalah candu manusia, namun apa yang berlaku di tanah melayu pada waktu itu ialah mereka mengamal prinsip keagamaan seperti mana yang kita dapat lihat dalam salah seorang tokoh parti komunis malaya iaitu Rashid Maidin, Abdullah C.D dan Suraini Abdullah. Mereka tetap mendirikan solat lima waktu seperti mana yang dituntut oleh agama islam walaupun di dalam hutan semasa perjuangan. Mereka juga telah menunaikan ibadah haji. Sememangnya Rashid Maidin adalah seorang yang warak dan berilmu agama yang tinggi malah beliau juga mengajar cucunya dan beberapa budak-budak kampung membaca Al Quran dan Tajwid.

Ketika darurat, British dengan kerjasama golongan Melayu elit telah melancarkan perang saraf iaitu propaganda melalui media massa untuk mempengaruhi fikiran orang-orang Melayu supaya mereka yakin bahawa Parti Komunis Malaya itu kejam dan tidak sesuai diikuti. Pengalaman orang-orang Melayu selepas Perang Dunia II dan taktik komunis yang membunuh beratus-ratus rakyat yang tidak berdosa menyebabkan kebanyakannya orang Melayu menolak cara ganas komunis. Perjuangan bangsa Melayu untuk mendapatkan kemerdekaan tanpa pertumpahan darah tidak disenangi komunis yang inginkan kuasa politik jatuh ketangan mereka dengan cara menggunakan keganasan dan menanam rasa takut kepada rakyat amnya.

Perjuangan komunis tidak boleh dianggap sebagai perjuangan untuk kemerdekaan kerana mereka hanya berjuang untuk kepentingan PKM dan bukan untuk kemerdekaan Malaya. Ini terbukti, mereka tetap meneruskan taktik ganas mereka walaupun selepas Malaysia mencapai kemerdekaan. Kemerdekaan terbukti boleh dicapai bukan dengan perjuangan menumpah darah dengan sia-sia tetapi dengan rundingan damai yang lebih berfaedah dan bermanfaat untuk semua pihak.

Perjanjian Damai

Akibat kesukaran dan kekurangan sokongan dari masyarakat, pemimpin Parti Komunis Malaya, Chin Peng telah meminta perundingan diadakan pada tahun 1955. Rundingan Baling diadakan di Sekolah Rendah Kebangsaan Tunku Putera, Baling pada tahun 1955. Tunku Abdul Rahman yang mendapati Chin Peng enggan menerima syarat pembubaran PKM dan enggan menyertai pilihan raya melalui parti lain sebagai syarat pengampunan, bertindak menolak tuntutan PKM agar dibenarkan bergerak sebagai sebuah parti politik yang sah.

Dengan keengganan Parti Komunis Malaya berdamai, Tunku Abdul Rahman telah mengisytiharkan kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 di Stadium Merdeka tanpa Parti Komunis Malaya. Parti Komunis Malaya yang lemah diasak semakin jauh ke dalam hutan, sehinggakan kadang-kala tersingkir keluar dari pada Malaysia, khususnya di sempadan Malaysia Thailand.

Kemerosotan Komunis

Setelah komunis runtuh di Rusia dan di runtuhnya Tembok Berlin di Jerman Timur tahun 1989, PKM semakin goyah. Satu perjanjian damai antara Kerajaan Malaysia, Kerajaan Thailand dengan Parti Komunis Malaysia telah ditandatangani di Haadyai pada 1989. Perjanjian ini dikenali sebagai Perjanjian Haadyai.

Setelah 1989 tidak ada lagi perjuangan bersenjata . Ahli PKM diterima sebagai warganegara Malaysia dan boleh kembali ke Malaysia. Tetapi pemimpin utama seperti Chin Peng dan Rashid Maidin dibenarkan hanya menetap di sebuah perkampung khas di Yala, Thailand.

Kembali ke Malaysia

Chin Peng sedang membawa kesnya di mahkamah Pulau Pinang agar dia diterima pulang ke Malaysia. Penerimaan Chin Peng kembali ke Malaysia ditentang hebat oleh ramai sanak saudara mangsa kekejaman Komunis Malaya, polis dan tentera yang cedera dan terkorban. Ini disebabkan Chin Peng merupakan orang yang bertanggung jawab dengan kegagalan Perundingan Baling dengan berkeras menuntut agar Parti Komunis Malaya diterima sebagai sebuah parti politik, walaupun telah ditawarkan pengampunan sebelumnya.

Bagaimanapun terdapat pihak yang mempersoalkan kenapa Musa Ahmad dan Shamsiah Fakeh dapat diterima kembali ke Malaysia, tetapi tidak bagi Chin Peng.


Read more...

May 28, 2009

Jasmin Hamid, Seksi Dan Menyeksakan


jasmin hamid

Walaupun tengah bersedih sebab Manchester United kalah (sedih tengok Cristiano Ronaldoku yang hensem buat muka kecewa), blog tetap diupdate dengan gosip gosip artis Malaysia dan gambar-gambar yang panas.

Lama tak dengar cerita-cerita ataupun gosip panas pasal Jasmin Hamid nie. Still banyak keluar drama-drama cuma tak ada gosip-gosip tak elok tentang dia. Baguslah macam tue. Elakkan kontroversi, tingkatkan prestasi.

Lagi gambar Jasmin Hamid dengan membaca artikel ini sepenuhnya.

jasmin hamid

jasmin hamid

jasmin hamid

jasmin hamid

jasmin hamid

Read more...

May 27, 2009

Sarimah Ibrahim Puas glamor



Oleh Zul Husni Abdul Hamid
zhusni@bharian.com.my




Sarimah Ibrahim tidak pernah ambil mudah setiap kerja yang diamanahkan kepadanya

TUHAN mungkin tidak memenuhi segala yang diimpikan manusia serentak. Namun sekelumit kelebihan kurniaan-Nya mampu mencambah serta membesar dan sekiranya dipelihara akan membuka mata umum untuk melihat keistimewaan itu.

Membina nama sejak lebih 13 tahun lalu, bakat seni wanita berbintang Aquarius berusia 31 tahun ini terus bercambah dan tidak statik kepada satu cabang karier.


Menjadi penyanyi, pelakon, model iklan dan pengacara - setiap satu profesion memutikkan kejayaan kepada wanita kelahiran Dublin, Ireland.

“Saya sudah puas merasai alam glamor,” katanya mengulas segala nikmat yang pernah dikecapi sepanjang tempoh panjang itu.

Tetapi kata Sarimah, semua kepuasan dan pencapaian tidak pernah menoktahkan pencarian untuk terus berusaha mempertingkatkan kemampuannya.



Setiap apa yang dilakukannya menuntut perancangan teliti. Mudah bagi Sarimah kerana apa yang dimahukan kini adalah hasil terbaik serta dilakukan atas landasan benar.

“Saya cuma mahu bekerja dan memberikan hasil maksimum, tanpa perlu terkejar-kejar soal glamor dan populariti lagi. Lihat saja selama 13 tahun dalam industri ini, saya masih menguruskan diri sendiri.

“Kepuasan melakukan pelbagai kerja serentak pernah saya rasai dulu. Tetapi sekarang saya tidak mahu lagi terkejar-kejar.

“Saya hanya terima tawaran lain andai ada masa serta bersesuaian,” kata Sarimah akur kerjaya pengacaraan menuntut waktu yang panjang terutama ketika musim Akademi Fantasia (AF) berjalan.

Dua musim mengendalikan slot harian, Diari Akademi Fantasia memudahkan Sarimah untuk memberikan persembahan yang memenuhi selera khalayak.

Setiap apa juga komen dan kritikan yang dilontar akan diberi perhatian, malah diperbaiki dan kesungguhannya membuatkan kemunculan Sarimah begitu disenangi penonton.

Namun untuk memberi kepuasan, Sarimah mengakui, dia bekerja keras memerah otak dan mencari idea bagi mempelbagaikan penampilan di kaca televisyen supaya penonton tidak bosan.

Apatah lagi, persembahan Diari AF7 dibawakannya sedikit berbeza berbanding musim terdahulu yang lebih ringkas tetapi kali ini diselitkan pelbagai elemen untuk mencuit hati khalayak.

Kreativiti dan kerja keras Sarimah berjaya mencorakkan Diari AF7 membentuk sebuah acuan tanpa terlalu terikat dengan kebiasaan yang pernah dilakukan dulu.

“Ia agak memenatkan dan membebankan tetapi bukan dari aspek produksi, sebaliknya saya keletihan mencari idea baru namun memang puas sebaik melihat hasilnya.

“Kebanyakan idea saya lahirkan sendiri dan alhamdulillah, apa yang dilakukan itu disenangi malah program ini juga mencatat jumlah tontonan selesa setiap kali bersiaran,” katanya.

Lebih membuatkan isteri kepada Amir Andrew Browning ini terharu apabila bekas pengacara AF, Aznil Nawawi memuji kreativitinya, malah sentiasa mengikuti apa yang dipersembahkannya.

“Siapa yang tidak terharu apabila pengacara nombor satu dan sememangnya sinonim dengan AF memberitahu, dia ketagih mahu menonton Diari AF7. Pujian Aznil membuatkan saya sangat bersyukur,” katanya.

Akui wanita kacukan Melayu - Irish ini, Diari AF7 menuntut sebahagian besar masanya dan jadual hariannya padat apabila musim terbaru program realiti itu bermula.

“Saya perlu sentiasa bersedia kerana apa saja boleh berlaku. Setiap kali selesai bersiaran, saya akan menonton rakaman untuk mencari kelemahan dan kekurangan.

“Walaupun terpaksa menutup sebelah mata menonton, saya ajar diri menonton rakaman kerana jika tidak berbuat demikian saya tidak akan pernah tahu di masa salah dan silap.

“Saya hanya bebas pada Ahad namun fikiran tetap sentiasa berputar untuk mencari idea baru apa yang akan dipersembahkan pada minggu berikutnya,” katanya.

Mahu kembali berlakon

KERAP Sarimah meluahkan keinginannya untuk kembali berlakon. Sama ada di layar perak atau kaca, ia masih mengujakan Sarimah untuk memenuhi kecintaannya itu.

Penantian empat tahun itu berakhir apabila pengarah prolifik, Aziz M Osman menawarkan watak untuk filem terbaru arahannya, CE1.

Awalnya dia diberikan watak utama. Namun atas komitmen terhadap Diari AF7, peranan itu terpaksa dilepaskan. Sekalipun menggalas watak sampingan, ia sudah cukup membahagiakan Sarimah selepas empat tahun tidak berlakon.

“Kali terakhir saya bekerja dengan Aziz dalam Puteri Impian 2. Sudah 11 tahun dan kerana itu saya seronok dapat kembali ke lokasi penggambaran.

“Bukan tiada tawaran sebelum ini, cuma saya perlu melakukan perancangan teliti. Selepas menandatangani kontrak eksklusif sebagai pengacara bersama Astro, banyak perkara perlu dipertimbangkan.

“Dalam setiap apa juga keputusan saya perlu menjaga hati mereka. Bukan saya tidak bebas membuat keputusan, cuma saya tidak mahu menimbulkan sebarang masalah besar di kemudian hari,” katanya.

Barangkali ketelitian Sarimah hanya membuatkan namanya sesekali mekar namun dia bersyukur kerana pintu rezeki sentiasa terbuka luas untuknya.

Andai segala perancangan menuju jalan positif, Sarimah bakal dilamar sebagai duta produk selain muncul dengan program baru berkaitan fesyen dan penampilan diri di Astro Ria.

“Ini yang dikatakan perubahan. Apabila usia meningkat dan pemikiran juga matang, alhamdulillah, masih ada yang menyedari kehadiran saya serta mahu membangunkan produk mereka bersama,” katanya.

Sedang berjinak dengan kerja di balik tabir, Sarimah juga sudah mula menulis skrip dan program baru yang akan menemui penonton sekitar Ogos ini akan menyerlahkan hasil ideanya nanti.

INFO:

  • Nama Penuh: Sarimah Ibrahim

  • Asal: Dublin, Ireland

  • Tarikh Lahir: 19 Februari 1978

  • Umur: 31 tahun

  • Keturunan: Melayu-Irish

  • Pendidikan: The Cambridge High School, Abu Dhabi, UAE dan DiplomaPsikologi Kolej Inti, Subang Jaya, Selangor dan Celta Certificate (Cambridge Certificate of English Language Teaching to Adults dari The British Council Kuala Lumpur)

  • Keluarga: Anak sulung daripada empat beradik

  • Status: Berkahwin

  • Suami: Amir Andrew Browning

  • Kerjaya: Pengacara, pelakon dan penyanyi

  • Filem: Seiras Hati, Maka Diciptanya Perempuan, Puteri Impian 2, Janji Diana, MX3 dan Gerak khas 3

  • Rancangan TV: The Attic Show TV2, The Disney Channel, The RIM Chart Show NTV7, ntv7 Kids@7, The Oreo Zone, Malaysia 2020 RTM, Anugerah Juara Lagu 18, Anugerah Juara Lagu 19, Galaksi TV9, Fail Sulit AF, Ikon Malaysia, Ikon Asean, Diari AF6, Diari AF7, Tirai AF & Diari INT AF7

  • Pencapaian: Artis Baru Terbaik Anugerah Industri Muzik (2001), Artis Baru Terbaik Anugerah Media Hiburan (1998), Pengacara Televisyen Terbaik Anugerah Skrin (2005) dan Artis Baru Pilihan Anugerah Era (2001)

Read more...

Blog Kominis Kata Rais Yatim

Sini,,,



Read more...

May 24, 2009

Cara membaca Surah Yassin dgn betul sewaktu seseorang menghadapi Sakar atul Maut


Assalammualaikum,

Surau Darussaadah di Keramat Per mai telah mengadakan ceramah umum mengenai
Isra' Mikraj oleh Ustaz Abdullah Mahmud.

Berikut adalah sedikit sebanyak intipati ceramah yang ingin saya kongsi
bersama rakan2 sek alia n:-

Menurut Ustaz, mas yarakat Melayu telah lama buat salah dalam 'membantu'
seseorang mengahdapi sakar atul maut. Menjadi kebiasaan, kita akan
mengelilingi orang yang tengah nazak dengan mas ing2 membaca surah Yasin,
dengan bacaan yang tersendiri dan bermacam2 ragam (setengah dengan tartil,
setengah bacaan laju). Perbuatan sebegini akan menjadikan orang yang tengah
nazak merasa lebih kelam kabut (kerana menurut ustaz sebelum
datangnya kematian, kita 'disibukkan' dengan segala gambaran perbuatan kita
di dunia).

Kaedah yang sepatutnya diamalkan ialah:-

i. Lantik seorang yang bacaan Alquran nya baik (dari segi tajwid) untuk
membaca surah Yasin - yang lain2 bole bersama2 semak.

ii. Sebaik2 orang yang dilantik itu adalah anak ataupun saudara terdekat
yang mempunyai perasaan kasih pada orang yang tengah nazak.

iii. Merenung wajah orang tengah nazak sebelum surah Yasin dibaca untuk
menimbulkan rasa belas kasihan dan mudah2an surah yang dibaca boleh
membantu pencabutan nyawa beliau.

iv. Membaca 3 hingga 4 kalimah Surah Yasin, berhenti, dan menolong
(menuntun) beliau untuk melafaz "Laa ila ha illallah".

v. Kemudian menyambung semula bacaan, baca 3 hingga 4 kalimah, berhenti
lagi, dan menolong beliau mengucap "Laa ila haillallah" lagi..

vi. Diteruskan sehingga lah beliau menghembuskan nafas yang terakhir.

Semoga ini dapat meningkatkan lagi ilmu pengetahuan kita dalam 'membantu'
saudara mara atau mak ayah kita dalam menghadapi sakar atul maut. Dan semoga
kita mendapat segala rahmat serta hidayah NYA dlm membuat amal kebajikan
dengan cara yang betul bukan semata2 melalui ikutan adat.

Amiin.

Read more...

May 21, 2009

Dilarang menghidupkan pendingin hawa sebaik menaiki kereta.


Dilarang menghidupkan pendingin hawa sebaik menaiki kereta..!



Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan pendingin hawa. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkan kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.



Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika diparkir di kawasan bebumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan... dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.



Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini dari berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila.

Read more...

What is the meaning of RON?


July 25, 2006 at 11:39 am · Filed under Cars

petronas_450.jpg
RON97, RON92, who is this RON person?

You might have seen numbers like RON97 and RON92 at your neighbourhood petrol station. Fuel with a RON97 rating is more expensive. Have you ever wondered what they mean? Why is RON97 more expensive than RON92, and can you use RON92 to save on fuel costs?

RON stands for Research Octane Number, a rating used to measure a fuels knocking resistance in spark-ignition internal combustion engines. Before we attempt to understand this mumbo jumbo, we have to know what knocking is. Knocking is what happens when parts or all of the air-fuel mixture prematurely ignites before the flame from the spark plug can reach it. This can be caused by ignition timing that is too early or engine overheating, where the heat from the cylinder itself causes the mixture to combust before the spark plug can burn the mixture. This causes a decrease in performance and might also harm the engine.

It is a misunderstanding to think that RON97 fuels produce more power than RON92 fuels, even more so with the fact that in reality a higher RON number means the fuel burns less easily! RON refers to the ability of the fuel to resist knocking and nothing else.

By pumping the RON97 into a car which engine only requires the RON92, all youre going to get is an emptier wallet – hardly counts for performance gains via weight reduction! :P

Engines are designed to have a minimum RON rating for its fuel. Do check your service manual for the minimum RON rating that it requires. For engines that require a minimum of RON92, you might as well pump RON92 fuel and save abit of money since RON92 is cheaper. Another common minimum RON rating is RON95, but since we do not have RON95 fuel in our market, we have to use RON97 fuel for the engine. These engines normally have higher compression ratios, like the one found in the Satria GTI so it needs higher knock resistance to withstand higher compression.

If you find that your engine can use RON92 petrol and decide to save abit of money, do check out if a petrol stations RON92 petrol is leaded or unleaded. All RON97 petrol is unleaded, but some RON92 petrol might be leaded although this is very very rare. Buy me a teh tarik with the money you save, thanks! :)




PROPRIETARY-CONFIDENTIAL INFORMATION INCLUDED

This electronic transmission, and any documents attached hereto, may contain confidential, proprietary and/or legally privileged information. The information is intended only for use by the recipient named above. If you received this electronic message in error, please notify the sender and delete the electronic message. Any disclosure, copying, distribution, or use of the contents of information received in error is strictly prohibited, and violators will be pursued legally.
Research Octane Number



Read more...

May 20, 2009

Koleksi kejam



GAMBAR (kiri) Alat diletakkan dalam mulut mangsa bagi menyukarkan percakapan. (kanan) Salah satu daripada 252 alatan seksaan yang akan dilelong.

Besi pengunci lidah, kerusi paku jadi bukti azab seksaan lampau

BAYANGKAN keadaan ini - lidah 'dikunci', kulit tubuh disiat dan ditarik, manakala tangan melecur ditekap sarung tangan besi panas yang diletakkan di atas bara api.

Ngeri bukan? Jika kita yang mendengarnya boleh memberi reaksi sedemikian, bayangkan penderitaan serta trauma mangsanya yang melalui proses kejam diseksa atas alasan hukuman serta bagi mendapatkan maklumat yang amat diperlukan.


Inilah azab dialami kalangan suspek dan penjenayah pada abad ke-16 hingga ke-19 yang diseksa menggunakan pelbagai peralatan yang sebahagian besarnya diperbuat daripada besi, demi memaksa mereka memberi kerjasama.

Kini, penderitaan mereka itu bakal diselami menerusi lelongan peralatan antik itu oleh sebuah syarikat juru lelong Amerika Syarikat, Guernsey’s Auction.

Bukan satu atau dua, malah sejumlah 252 artifak alat seksaan, buku dan dokumen mengenainya yang berusia ratusan tahun itu dan bernilai sekurang-kurangnya RM10.5 juta, dapat dilihat menerusi acara lelongan koleksi yang belum ditetapkan tarikhnya. Apa yang menarik, bahan artifak itu disifatkan sebagai koleksi peralatan seksaan terbanyak di dunia, setakat ini.

Presiden Guernsey's Auction, Arlan Ettinger bersama koleksi alatan seksaan berusia ratusan tahun yang bakal dilelong.

Antara peralatan yang sebahagian besarnya diperbuat daripada besi padu dan masih kukuh sehingga ke hari ini ialah alat pengunci lidah, rantai lengan ditusuk besi tajam, kerusi paku, pedang pancung, sarung tangan besi yang digunakan bagi membakar tangan serta topeng besi berat yang menyukarkan mangsa mengangkat kepala.

Peralatan yang dibuat bertujuan menyebabkan kesakitan bukan sementara, sebaliknya kekal. Kesakitannya pula boleh dirasai hampir ke seluruh badan serta anggota penting - dari kepala, mulut, tangan, kaki dan tubuh.

Koleksi itu sebelum ini dikatakan hilang pada awal abad ke-19. Ia kemudian ditemui selepas Perang Dunia Kedua apabila seorang lelaki Norway yang dihukum tentera Jerman, memperoleh koleksi berkenaan dan membawanya ke Amerika.

Lelaki yang identitinya dirahsiakan pihak Guernsey mati pada 1970-an dan koleksi itu terus diwarisi anggota keluarganya selama beberapa generasi.


Apa yang menarik, biarpun tarikh lelongan masih belum diputuskan, berita mengenai acara itu mendapat perhatian ramai selepas publisiti meluas mengenainya dilaporkan media antarabangsa, baru-baru ini.

Malah, acara itu mendapat perhatian kerana muncul di tengah-tengah kesedaran ramai berhubung taktik seksaan kejam yang mencabuli hak asasi manusia, khususnya kontroversi taktik digunakan Agensi Perisikan Pusat Amerika (CIA), seperti kaedah melemaskan suspek atau ‘waterboarding’.

Acara lelongan itu juga hanya mengetengahkan hakikat yang sudah pun diketahui ramai - penggunaan taktik kejam, perit dan menyeksakan itu yang sudah wujud sejak sekian lamanya.

Pameran koleksi alat seksaan itu pula bukan kali pertama diadakan kerana pernah mendapat perhatian ramai menerusi pameran bergerak di sekitar Eropah selain dipamerkan di New York pada 1893.

Selaras peredaran masa serta nilai sejarah dan ciri kejamnya menyebabkan ia dengan mudah bernilai jutaan ringgit. Malah, keunikan koleksi itu turut diakui Presiden Guernsey Auction, Arlan Ettinger yang dipetik sebagai berkata:

“Peralatan ini sememangnya dihasilkan untuk mendatangkan kesakitan. Ia memang kejam. Kita mungkin tertarik dengan fungsinya, tetapi bayangkan trauma serta kesakitan dialami mangsa. Ringkasnya, ia menarik, tetapi kejam.”

Malah siapa sangka, imej peralatan besi yang kelihatan sudah berkarat itu pernah merakam jeritan dan kesakitan mangsa yang biarpun meronta, tetapi tetap diseksa.

Kesannya pula bukan sedikit tetapi ciri-ciri pada alatan besi itu menunjukkan matlamat utamanya ialah mencetuskan kesakitan yang amat sangat pada hampir ke seluruh badan dan anggota penting - dari kepala, mulut, tangan serta kaki.

Selain peralatan besi itu, sebagai bukti sejarah peranannya sebagai alat seksaan lampau, koleksi itu turut didatangkan dengan buku yang merakam senario penyeksaan dilakukan.

Tidak ketinggalan, maklumat pendaftaran pengunjung pada pameran sama di England dan Jerman yang diadakan pada abad ke-18.

Keunikan lain koleksi itu ialah tujuan acara lelongan itu bukannya bagi meraih keuntungan semata-mata, tetapi lebih penting menyemarak dan meningkatkan kesedaran mengenai kesan dan kesengsaraan hasil penggunaan taktik dan peralatan kejam sedemikian.

Pada masa sama, ia juga bertujuan mengutip sumbangan dengan sebahagian hasil lelongan itu didermakan kepada pertubuhan hak asasi manusia, Amnesty International serta badan bukan kerajaan yang menentang kekejaman taktik ganas sedemikian.

Mungkin pelik bagaimana peralatan yang bukan setakat menyeksa, malah turut meragut nyawa mangsa dipancung, boleh menyumbang kepada soal kesedaran mengenai taktik kejam ini.

Tetapi inilah bukti selagi ada usaha, sudah pasti nilai murni kemanusiaan sejagat dapat diterapkan biarpun menerusi acara lelongan yang menyelami kekejaman lampau.

'Pengintip, pengkhianat dan pencuri paling banyak dihukum'

TAKRIFAN seksaan ini merujuk kepada kesakitan fizikal atau mental yang dilakukan ke atas individu bagi tujuan menghukum atau mendapatkan maklumat. Selain dimaki hamun, pelbagai peralatan turut dicipta bagi memberikan kesakitan melampau ke atas individu berkenaan.

Pada Zaman Pertengahan yang diketahui sebagai era tidak bertamadun, kaedah seksaan paling kerap dilakukan ke atas mereka yang didakwa sebagai pengintip, pengkhianat serta pencuri.

Dokumen sejarah menyatakan, jika kesalahannya serius, mereka boleh dihukum bunuh dan hukuman seperti gantung, lazimnya dibuat di kawasan terbuka bagi menjadi peringatan kepada penduduk.

Antara kaedah popular bagi memaksa mangsa mendedahkan maklumat ialah menggunakan kerusi khas yang ditusuk dengan senjata tajam serta roda gergasi bagi menggantung mangsa.

Beberapa kaedah yang digunakan bagi melakukan seksaan ke atas mangsa pada Zaman Pertengahan ini. Ia termasuk:

  • Mencabut gigi/kuku
  • Memukul/belasah
  • Membutakan mata
  • Merendam kaki atau tangan dalam air panas
  • Mencekik
  • Mencacatkan badan
  • Melemaskan tahanan atau mangsa
  • Disebat/dirotan
  • Mengerat alat sulit
  • Membiarkan tahanan kelaparan
Antara lokasi seksaan, selain kawasan terbuka atau tempat tumpuan awam ialah di bahagian bangunan yang lebih tersembunyi. Ini seperti di bahagian bawah tanah istana atau bangunan penjara.

Read more...

May 19, 2009

7 Sebab mengapa Allah menciptakan makhluk-makhluk halus


Allah berfirman:

" Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah Ku. Aku tidak mahu daripada mereka sedikit rezeki dan Aku tidak mahu daripada mereka memberi makanmakan ".

Surrah Adh-Dhariyyat ayat 56-57

1. Untuk memperkuatkan iman seseorang kepada Allah S.W.T. dan yakin tentang kebesaran Nya.

2. Disamping manusia yang dapat dilihat dengan mata kasar, Allah berkuasa mencipta makhluk-makhluk halus yang asal kejadiannya serta hakikat hidupnya begitu berbeza dengan manusia.

3. Agar manusia sentiasa berwaspada terhadap musuh yang nampak dan tidak nampak yang sentiasa berazam dan berusaha untuk menyesatkan manusia.

4. Untuk menguji iman manusia atas kebolehan menggunakan akal fikiran serta anggota tubuh dengan bijaksana dan tidak terpesona dengan tipu daya dan helah pujukan syaitan.

5. Iman manusia hanya akan diketahui kekuatannya dengan adanya dugaan yang kuat.

6. Manusia harus sentiasa berwaspada akan janji iblis dan syaitan (hantu? ) yang bersumpah di hadapan Allah yang akan menghalang manusia daripada beriman dan melakukan perintah Allah.

7. Supaya manusia sentiasa berwaspada kerana iblis dan syaitan tidak akan berhenti dan tidak akan mati dari terus menggoda manusia melakukan kejahatan dari segenap penjuru kiri, kanan, depan dan belakang kecuali dari bahagian atas ( kepala ) dan bawah ( kaki ).

" Dan janganlah kamu mengikut langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu. Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui ".

Surah Al-Baqarah; ayat 168-169

Read more...

Fotograf


FOTOGRAFIIGENIALE


Read more...

May 18, 2009

Bhg3 - Tanda tanda Kebesaran Allah


Bhg 3 - Tanda tanda Kebesaran Allah


Read more...

Bhg 2 - Tanda tanda Bukti Keujudan Tuhan ( Allah )


Bhg 2 - Tanda tanda Bukti Keujudan Tuhan


Read more...

Kecerdasan Akal IQ


Doc 3


Read more...

Bgh 1 - Pengenalan Kepada Konsep ESQ


Doc 2


Read more...

Konsep Dan Aplikasi(Corporate Spiritual Intelligence (CSC)


Doc 1


Read more...

May 13, 2009

Seks Ketika Haid: Risiko Kesihatan dan Hukum?


Seks ketika haid, Islam mengharamkannya, perubatan moden menyanggahnya.

Apa Kata Hukum?

Islam mengharamkan seks ketika waktu haid. Hukum ini dijelaskan oleh Allah melalui firmanNya :Mereka bertanya kepadamu tentang haid. Katakanlah, haid adalah kotoran. Justeru, hendaklah kamu tidak menyetubuhi wanita ketika haid sehinggalah mereka suci daripadanya. (Surah Al-Baqarah ayat 222)

Nabi bersabda;Sesiapa yang menyetubuhi wanita yang sedang haid ataupun menyetubuhi wanita di saluran duburnya ataupun mendatangi tukang tenung nasib dan mempercayainya, sesungguhnya dia telah kufur dengan apa yang diturunkan ke atas Muhammad;(Riwayat Ahmad dan Tarmizi)

Kenali Haid

Haid sebenarnya ialah selaput dalam rahim atau endometrium yang tertanggal dari dinding rahim selepas selesai putaran hidupnya dan menjalani proses hancur lebur dan keluar dari rahim melalui saluran serviks dan faraj. Ia bangkai yang membabitkan tisu dan sel mati dengan kandungan bakteria dan berbau seperti bangkai.

Risiko Kesihatan :

1) Kebiasaannya tiub fallopian dan ovari dilindungi daripada serangan bakteria oleh bahan asid yang terdapat di kawasan faraj atau vagina. Ketika haid, kawasan faraj menjadi alkali justeru memudahkan kuman untuk membiak dan mendatangkan penyakit terutamanya jika?berlaku persetubuhan ketika itu.

2) Jika jangkitan merebak ke rahim dan salur rahim, kemungkinan keradangan organ boleh berlaku sehingga menjejaskan alat sulit.

3) Ada juga kemungkinan jangkitan merebak terus dalam salur darah dan mengakibatkan kemasukan kuman dalam darah menerusi keadaan dikenali sebagai bacteriaemia yang boleh menjejaskan kesihatan wanita dan mengakibatkan maut!

4) Menjauhi hubungan seks ketika haid ataupun ketika mengalami pendarahan di bahagian faraj adalah penting untuk mengurangkan risiko dijangkiti kuman HIV bagi lelaki dan wanita.

5) Wanita yang mengadakan hubungan seks ketika haid meningkatkan risiko dijangkiti AIDS sebanyak enam kali ganda.

6) Persetubuhan pada waktu haid juga boleh mengakibatkan pendarahan yang teruk ke atas wanita.

7) Wanita yang hampir putus haid atau perimenopausal, yang kerap mengadakan hubungan seks ketika haid sering kali mengalami masalah pendarahan yang teruk daripada biasa.

Jika Mahu Juga

Hubungan seksual masih boleh dilakukan ketika wanita itu kedatangan haid tetapi tanpa seks, seperti sentuhan intim di bahagian atas pusat.

Seks Dalam Haid Juga Boleh Akibatkan Hamil

Jika hubungan seksual dilakukan ketika haid berkurangan, kemungkinan wanita itu boleh hamil. Justeru, pendapat mengatakan wanita tidak akan hamil jika bersetubuh ketika dalam haid adalah tidak betul.

Sumber:
— Dr. Danial bin Zainal Abidin (M.B.Ch.B., Universiti Alexandria)
– Elak Bersama Ketika Haid, Harian Metro, Dr Ismail Thamby

Read more...

Tips Menarik Untuk Suami:- Jaga Hati Isteri Anda


Tips Menarik Untuk Suami:- Jaga Hati Isteri Anda

Berikut adalah antara pedoman untuk suami ketika melayan dan menghadapi kerenah isteri sebagai satu cara mewujudkan keharmonian rumah tangga:

Jangan buat tidak peduli ketika isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaflah dengan ikhlas. Kalau perlu pujuk, pujuk dengan mesra. Ini kerana hati perempuan agak sensitif dan sesetengahnya mahu dipujuk.

Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati dan jangan sesekali bermain kayu tiga dengan perempuan lain. Ada ketikanya isteri sedar mengenai perubahan fizikal dan naluri suami.

Kalau tidak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik mahu menengking dan menyalahkannya saja. Jauhi perbuatan tidak bermoral seperti memukul isteri.

Kalau isteri nampak tidak sihat, cepat-cepatlah merawatnya dan jika serius bawa jumpa doktor. Tunjukkanlah anda mengambil berat mengenai dirinya.

Apabila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas- luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersimpan telinga kiri. Sambil itu minda suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak dan prihatin.

Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan emak anda kecuali masakan dan cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih daripada emak anda.

Kalau pasangan sudah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Jangan sekali-kali lepas tangan dan suami duduk tersandar depan TV atau relaks. Tidak salah jika suami turut menjemur kain dan menyapu sampah.

Sekiranya suami makan dulu, tinggalkan sedikit lauk untuk isteri dan jangan habiskan semua kerana kemungkinan si isteri belum makan lagi kecuali isteri memberitahu lebih awal dia sudah atau tidak mahu makan.

Kalau ada kawan dan kenalan mahu bertandang ke rumah, sebaik-baiknya beritahu isteri terlebih dulu, untuk membuat persiapan seperti memasak, mengemas rumah dan menghias diri. Ini akan mengelakkan isteri berasa malu apabila tetamu datang mengejut.

Jangan sekali-kali menyakat dan menyindir isteri mengenai saiz dan bentuk badannya yang semakin gejuk atau semakin melidi. Ada ketikanya perempuan cukup sensitif apabila ditanya mengenai perkara itu.

Hormatilah ibu bapa dan kaum keluarga sebelah isteri walaupun anda cuma bermain wayang dan membodek mereka. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

Jangan kedekut dengan isteri serta belanja untuk keperluan rumah tangga. Jangan pula si suami lebih mementingkan adik beradik. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Jika boleh, jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda.

Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Apabila anda membuka baju, letakkan dalam bakul baju kotor. Apabila mengambil sesuatu barang, simpan semula di tempat asal. Jika anda merokok, jangan merokok dalam rumah dan bilik air.

Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia memerlukan bantuan anda dengan kerja rumah dan menjaga anak, apa lagi jika isteri sama-sama bekerja. Jangan tunjuk rajin hanya jika ada tetamu atau mentua bertandang ke rumah.

Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami bermegah ada kuasa veto, pendapat isteri harus diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbang rasa dan saling menghargai. Ketepikan ego yang keterlaluan.

Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumah tangga. Jangan membuat apa yang isteri tidak suka. Kalau sekali suami buat baik dengan isteri, isteri mungkin balas sepuluh kali.

Read more...

May 12, 2009

MUSAFIR YANG DIHARUSKAN MENQASHAR



بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه
(Dengan na`ma Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Orang yang membuat pelayaran atau disebut juga sebagai musafir
diberikan rukhshah iaitu keringanan hukum untuk menqashar atau
menjama‘ sembahyang fardhu.

Maksud menqashar sembahyang ialah memendekkan sembahyang
fardhu empat rakaat menjadi dua rakaat iaitu memendekkan
sembahyang fardhu Zhuhr, ‘Ashr dan Isya’.

Manakala menjama‘ sembahyang pula bermaksud
menghimpunkan dua sembahyang fardhu yang beriringan di dalam
satu waktu iaitu menghimpunkan sembahyang fardhu Jumaat
dengan sembahyang fardhu ‘Ashr secara jama‘ taqdim atau
menghimpunkan sembahyang fardhu Zhuhr dengan sembahyang
fardhu ‘Ashr dan sembahyang fardhu Maghrib dengan
sembahyang fardhu Isya’, sama ada secara jama‘ taqdim atau
jama‘ ta’khir.

Tujuan rukshah ini adalah untuk memberi kemudahan kepada
musafir yang pada kebiasaannya menghadapi kesusahan dan
keletihan sepanjang pelayaran mereka.

Walau bagaimanapun perlu difahami tidak semua musafir (orang
yang belayar) diharuskan untuk menqashar atau menjama‘
sembahyang fardhu mereka. Ini kerana seseorang yang dalam
pelayaran itu hendaklah memenuhi syarat-syarat tertentu untuk
membolehkannya mengqashar dan menjama‘ sembahyang
fardhunya.

Jarak Pelayaran Yang Boleh Menqashar Dan Menjama‘
Sembahyang Seorang musafir dibolehkan menqashar sembahyangnya apabila
jarak perjalanannya pergi belayar (tidak termasuk jarak balik dari
pelayaran) tidak kurang dari dua marhalah iaitu kira-kira 56 batu
atau kira-kira 90 kilometer. Jika jarak perjalanan itu kurang
daripada kadar tersebut, maka dia tidak dibolehkan mengqashar
dan menjama‘ sembahyangnya.

Jika dia belayar ke satu jarak jauhnya melebihi dua marhalah,
kemudian pada suatu tempat di pertengahan pelayarannya dia
berniat untuk pulang, maka pada ketika itu dia tidak boleh
mengqashar dan menjama‘ sembahyangnya selama mana dia
masih berada di tempat tersebut. Akan tetapi jika dia keluar dari
tempat tersebut, sama ada belayar balik semula ke negerinya atau
meneruskan pelayarannya ke tempat lain, dan jarak perjalanannya
itu dua marhalah atau lebih, maka pada ketika itu diharuskan
baginya menqashar dan menjama‘ sembahyangnya.

Tujuan Pelayaran Yang Boleh Menqashar Dan Menjama‘
Sembahyang. Tidak semua permusafiran atau pelayaran diharuskan mengqashar
dan menjama‘ sembahyang. Tujuan permusafiran atau pelayaran
itu perlu juga dinilai untuk mendapatkan rukhshah menjama‘ dan
mengqashar sembahyang.

Pelayaran yang dibolehkan mengqashar dan menjama‘
sembahyang itu disyaratkan pelayaran yang mempunyai tujuan
yang diharuskan oleh syara‘seperti menunaikan fardhu haji, umrah,
urusan kerja, mengurus perniagaan, menziarahi sahabat handai dan
seumpamanya.

Manakala pelayaran kerana tujuan yang diharamkan seperti
bertujuan untuk melakukan jenayah, mengurus perniagaan haram,
ingin melakukan zina dan yang seumpamanya, tidak ada ruang
untuk mendapat rukhshah mengqashar atau menjama‘
sembahyangnya.

Menentukan Tempat Yang Dituju Untuk Membolehkan
Menqashar Dan Menjama‘ Sembahyang

Untuk membolehkan seseorang itu menqashar dan menjama‘
sembahyangnya, disyaratkan baginya menentukan tempat yang
hendak dituju. Oleh itu tidak harus bagi orang yang tidak tahu
ke mana hendak ditujunya atau seseorang yang berhenti di suatu
tempat yang tidak ditentukannya menqashar dan menjama‘
sembahyangnya.

Begitu juga halnya bagi orang yang mencari orang yang berhutang
atau mencari orang yang lari dan tidak diketahui di mana ia berada
dan dia ini tidak berkeinginan untuk membuat pelayaran yang jauh
(disebabkan mencari orang tersebut), maka dia tidak boleh
menqashar dan menjama‘ sembahyangnya dan wajib baginya
menunaikan sembahyang secara sempurna sekalipun perjalanannya
mencapai dua marhalah atau lebih. Walau bagaimanapun jika dia
mengetahui bahawa dia tidak akan menemui orang yang dicari
kecuali pada tempat yang jauh dari dua marhalah, maka
dibolehkan baginya menqashar dan menjama‘ sembahyang fardhu.

Tempoh Menetap Di Sesebuah Tempat Yang Dibenarkan
Untuk Menqashar Dan Menjama‘ Sembahyang

Adapun tempoh menetap pada satu-satu tempat di negeri yang
dituju, disyaratkan seorang musafir itu menetap tidak melebihi tiga
hari (tidak termasuk hari sampai dan hari balik) yang diharuskan
mengqashar dan menjama‘ sembahyang.

Jika seseorang itu sampai dan berniat untuk menetap atau
bermukim pada satu tempat selama empat hari atau lebih (tidak
termasuk hari sampai dan hari balik), maka putuslah safarnya
(pelayarannya) sebaik-baik saja tiba di tempat tersebut dan tidak
harus baginya mengqashar dan menjama‘ sembahyangnya.

Jika dia sampai pada tempat yang dituju kerana sesuatu urusan atau
tugas dan dia tidak mengetahui berapa lama urusannya itu akan
selesai di samping berniat akan meninggalkan tempat tersebut
sebaik-baik saja selesai hajat atau urusan yang ditunggutungguhnya
setiap hari itu, maka diharuskan baginya mengqashar
dan menjama‘ sembahyangnya dalam tempoh empat hari (tidak
termasuk hari sampai dan hari balik).
 Walau bagaimanapun jika
urusan atau tugas tersebut tidak selesai dalam tempoh empat hari
mengikut qaul al-azhar, maka harus baginya mengqashar dan
menjama‘ sembahyang fardhu sehingga lapan belas hari sahaja.
Jika dia sampai pada satu tempat dan dia mengetahui bahawa
urusan atau hajatnya tidak akan selesai melainkan selepas empat
hari (tidak termasuk hari sampai dan balik), maka tidak diharuskan
baginya mengqashar dan menjama‘ sembahyangnya.

Berdasarkan keterangan di atas, jelas bahawa tidak semua orang
yang hendak belayar itu dianggap sebagai musafir yang boleh
menqashar atau menjama‘ sembahyang fardhunya, kecuali setelah
memenuhi syarat-syarat qashar dan jama‘ seperti yang telah
ditentukan oleh syara‘.
brunet.bn

Read more...

Emas Yang Dipakai Perempuan:Wajibkah Dizakatkan?



بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه
(Dengan na`ma Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Emas merupakan antara jenis barangan kemas yang digemari oleh
sebahagian kaum perempuan. Bermacam aksesori yang
direkabentuk dengan emas antaranya gelang, rantai, cincin,
subang, bahkan tidak kurang pula ada yang disulam pada pakaian.
Selain daripada kecantikan dan kualiti, emas juga dilihat sebagai
satu ciri kemewahan kerana nilai harganya yang tinggi. Pada
kebiasaannya masyarakat menilai perempuan yang banyak
memakai barangan kemas yang diperbuat daripada emas sebagai
golongan yang berada atau yang berkemampuan. Maka tidak
hairanlah jika terdapat segelintir orang yang berlumba-lumba ingin
memiliki barang perhiasan emas yang banyak tanpa menyedari
bahawa Islam melarang penggunaan barang kemas yang
berlebihan dan melarang bermegah-megah.

Berhubung dengan perkara di atas, satu isu yang menjadi persoalan
ialah mengenai kewajipan zakat pada emas yang dipakai oleh
kaum perempuan, sama ada sebagai pakaian atau perhiasan diri.
Kewajipan Mengeluarkan Zakat Emas
Emas adalah jenis galian termasuk dalam harta yang wajib dizakat.
Emas dianggap matawang kerana nilai matawang adalah sama
dengan nilai emas. Zakat emas pula digantungkan kepada zakat
dinar (kepingan wang emas).

Kewajipan mengeluarkan zakat dinar ada disebutkan dalam sebuah
hadis yang diriwayatkan daripada Saidina Ali Karamullahu
wajhah, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

(رواه أبو داود)

Maksudnya: “Maka apabila engkau mempunyai dua ratus
dirham, dan (dua ratus dirham tersebut) telah sampai haul, maka
padanya (wajib zakat) lima dirham, dan tidak dikenakan ke atasmu

apa-apa (yang wajib dizakat) pada emas sehingga engkau
mempunyai dua puluh dinar, apabila engkau mempunyai dua
puluh dinar dan telah cukup haul, maka padanya (wajib zakat)
setengah dinar. Maka apa yang bertambah (daripada jumlah
tersebut) adalah dikira mengikut tambahan itu.”
(Hadis riwayat Abu Daud)

Sempurna Haul Dan Cukup Nisab Syarat Pengeluaran Zakat
Emas

Dalam menentukan wajib zakat pada emas disyaratkan sampai haul
dan cukup nisab.
Haul ialah sempurna tempoh kekal mata benda itu selama setahun
hijriyyah. Contohnya emas yang disimpan itu kekal setahun mulai
1 Safar 1430 hijrah sehingga 30 Muharram 1431 hijrah.


Nisab pula ialah kadar minima harta yang wajib dizakat. Para
ulama bersepakat bahawa kadar emas yang diwajibkan zakat itu
ialah apabila cukup nisab 20 mitsqal (dinar) dan kadar perak pula
ialah 200 dirham mengikut timbangan Makkah sebagaimana yang
tersebut dalam hadis tadi.

Di dalam kitab Buhuts wa Fatawa Islamiyyah fi Qadhaya
Mu‘assarah, Asy-Syeikh al-Azhar menjelaskan bahawa para
penyelidik dalam penelitian mereka berkenaan dengan matawang
Islam bahawa satu mitsqal (dinar) di zaman Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam adalah bersamaan dengan 4.25 gram mengikut
timbangan pada zaman sekarang. Oleh yang demikian, nisab bagi
zakat emas adalah 20 mitsqal x 4.25 gram = 85 gram. Manakala
satu dirham pula adalah bersamaan dengan 2.975 gram, dan yang
demikian nisab bagi zakat perak itu adalah 200 dirham x 2.975 =
595 gram.


Berdasarkan kesepakatan ulama, wajiblah seseorang itu
mengeluarkan zakat jika dia memiliki emas yang mencapai jumlah
nisab 85 gram dan perak yang mencapai nisab 595 gram. Kadar
yang wajib dikeluarkan pula ialah 2.5% atau 1/40 dari jumlah
timbangan emas dan perak tersebut.

Emas yang wajib dizakat

Mengeluarkan zakat emas adalah tertakluk kepada cara pemilikan,
penggunaan dan kadar berat emas tersebut.
Jika seseorang itu memiliki emas untuk dijadikannya simpanan
bagi tujuan untuk dikembangkan bukannya untuk dipakai atau
bertujuan untuk dijual untuk mendapatkan harga (wang) apabila
memerlukan, maka wajib dikeluarkan zakatnya apabila cukup haul
dan sampai nisab.


Emas yang dipakai sebagai barang kemas oleh perempuan
Kaum wanita dibolehkan memakai emas seperti gelang dan rantai
leher dengan syarat tidak berlebih-lebihan dan tiada dikenakan
zakat pada emas tersebut. Ini disebabkan barangan emas tersebut
adalah untuk dipakai.
Dalam sebuah atsar sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam iaitu Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma, beliau
mengatakan:

َMaksudnya: “Tiada dikenakan zakat pada perhiasan tubuh
badan.”
(Atsar riwayat al-Baihaqi)
Walau bagaimanapun jika pemakaian barangan emas itu
berlebihan sama ada untuk perhiasan diri atau pakaian yang
disulam dengan emas, maka wajib dikeluarkan zakat. Adapun
maksud berlebihan itu adalah melampui had, contohnya seorang
perempuan memiliki gelang yang mencapai timbangannya 200
mitsqal (850 gram).

Oleh yang demikian, apabila seorang perempuan itu memiliki
barang kemas yang diperbuat daripada emas dan jika setiap satu
jenis daripadanya mencapai timbangan 850 gram, maka wajib ke
atasnya mengeluarkan zakat pada barang yang mencapai berat
timbangan tersebut. Sebagai contoh setiap jenis dari barangan
kemas itu ialah seorang perempuan memiliki 850 gram rantai
emas, 850 gram gelang emas dan 850 gram cincin emas.


Apabila terdapat apa yang dikatakan berlebihan itu dalam setiap
jenis emas, maka wajib dikeluarkan zakat pada keseluruhan
timbangan berat emas dalam jenis tersebut. Umpamanya seorang
perempuan itu memiliki 1000 gram gelang emas, maka wajiblah
dia mengeluarkan 2.5% atau 1/40 daripada 1000 gram, bukannya
2.5% atau 1/40 daripada 850 gram sahaja.

Barangan kemas yang bukan diperbuat daripada emas dan
perak.

Selain daripada emas dan perak, terdapat barangan perhiasan diri
yang amat diminati oleh golongan perempuan seperti mutiara,
berlian, permata dan sebagainya.
Walau bagaimanapun tiada zakat dikenakan pada barangan kemas
tersebut walaupun ada sebahagian daripadanya lebih mahal
harganya. Ini kerana benda-benda tersebut diciptakan Allah
Subhanahu wa Ta‘ala untuk dipakai sebagai perhiasan diri, dan
kewajipan mengeluarkan zakat pada benda-benda tersebut tidak
dinyatakan.

Kesimpulannya, tidak diwajibkan zakat pada emas yang dipakai
oleh perempuan sama ada sebagai pakaian atau perhiasan diri
kecuali jika pemakaian tersebut mencapai kadar berlebihan. Maka
jika ini berlaku, tiada pengecualian baginya mengeluarkan zakat
pada setiap jenis barangan emas yang mencapai kadar berlebihan
itu.

Read more...

DI MANA RUH SEBELUM DITIUP KE DALAM JASAD


Soalan : Assalamualaikum ustaz.Saya satu kemusykilan berkaitan roh.Soalan saya, di mana ruh sebelum ditiup ke dalam jasad ?

Jawapan :

Menurut Imam Ibnu Hazm, Allah menjadikan ruh-ruh secara berkumpulan sebagaimana sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-;

الأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ، فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ، وَمَا تَنَاكَرَ مِنْهَا اخْتَلَفَ

“Ruh-ruh diciptakan dalam kumpulan-kumpulan tersendiri. Mana-mana yang saling bersamaan dari mereka, akan akan saling berkawanlah dan mana-mana yang berbeza, akan saling bertelagahlah”.[1]

Kemudian Allah mengambil penyaksian dari ruh-ruh itu terhadap rububiyah/ketuhanan Nya sebagaimana yang diceritakan oleh Allah di dalam firmanNya;

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi (tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap ruh mereka (dengan berfirman kepada mereka): ‘Bukankah Aku ini Tuhanmu?’. Mereka menjawab: ‘Betul, (Engkaulah Tuhan kami), kami bersaksi’. (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan; ‘Sesungguhnya Kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini’”. (al-A’raf: 172)

Menurut Imam Ibnu Hazm, penyaksian tersebut di ambil sebelum lagi Malaikat di arah sujud kepada Adam dan sebelum ruh ditiupkan ke dalam jasad Adam di mana jasad Adam ketika itu masih berupa tanah dan air.

Kemudian ruh-ruh itu ditempatkan di Barzakh iaitu tempat yang sama ia akan dikembali apabila berlakunya kematian. Ruh-ruh akan kekal di situ sehingga sempurna kesemuanya ditiupkan ke dalam jasad-jasad manusia. Dalam pengertian lain; dari tempatnya di Barzakh itu, satu persatu ruh dipindahkan ke dalam jasad-jasad manusia (iaitu ketika janin-janin berusia 4 bulan atau 120 hari di dalam rahim ibu) hinggalah sempurna ke semua ruh yang ada dipindahkan iaitu mengikut bilangan manusia yang ditakdirkan Allah akan hidup di atas muka dunia ini.

Kemudian apabila berlaku kematian, ruh-ruh itu akan dikembalikan semula ke Barzakh iaitu tempat asalnya sebelum ia ditiupkan ke dalam jasad. Ketika Rasulullah –sallalllahu ‘alaihi wasallam- di mikrajkan, tatkala bertemu Nabi Adam –‘alaihis-salam- di langit pertama (langit dunia), baginda melihat di kanan dan kiri Adam terdapat ruh-ruh manusia yang banyak; sebelah kanannya ialah ruh-ruh yang mendapat kebahagiaan dan di sebelah kirinya ialah ruh-ruh yang mendapat kesesengsaraan. Menurut Imam Ibnu Hazm, ruh-ruh yang dilihat Nabi itu ialah ruh-ruh manusia di alam Barzakh.

Kemudian apabila berlaku kiamat, ruh-ruh akan dikembalikan semula kepada jasad-jasad mereka buat kali kedua di mana sekelian makhluk akan di hisab/dihitung oleh Allah dan akhirnya sebahagian mereka akan ditempatkan di dalam syurga dan sebahagian lagi akan ditempatkan di dalam neraka”.[2]
Kesimpulannya, menurut pandangan Imam Ibnu Hazm; ruh-ruh berasal dari alam Barzakh, kemudian di pindahkan ke dalam jasad manusia, kemudian di kembalikan semula ke alam Barzakh (apabila berlaku kematian) dan akhirnya akan bersama semua dengan jasad di hari akhirat.
Wallahualam

[1] Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah –radhiyallahu ‘anhu-.
[2] Lihat; Tafsir Mahasin at-Takwil, Syeikh Jamaluddin al-Qasimi, jil. 6, hlm. 522-524 (ayat 85, surah al-Israk). Lihat juga; ar-Ruh, Imam Ibnul-Qayyim, hlm. 130-132.

Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

Read more...

Prosedur mohon nafkah anak


SOALAN:

SAYA dan bekas suami bercerai tiga tahun lalu. Kedua-dua orang anak kami yang berumur dua dan tiga tahun ditinggalkan di bawah penjagaan saya. Oleh kerana suami sering abai membayar nafkah anak-anak, saya membuat tuntutan di mahkamah syariah.

Mahkamah mengeluarkan perintah supaya dia membayar RM500 seorang setiap bulan untuk anak-anak kami. Pada mulanya dia ikut perintah mahkamah tapi lama kelamaan, anak-anak pun tak pernah dia jenguk apatah lagi memberi nafkah. Sekarang sudah hampir dua tahun dia tak beri nafkah kepada anak-anak. Apa lagi yang saya boleh lakukan sekarang?

Salmah Hassan

Melaka.

JAWAPAN:

Melalui pengalaman kami di Sisters In Islam, masalah yang dihadapi oleh puan ini merupakan salah satu cabaran utama yang sentiasa dihadapi oleh ibu tunggal di Malaysia dalam membesarkan anak-anak selepas perceraian.

Tindakan bekas suami puan yang sengaja tidak membayar nafkah anak-anak walaupun ada perintah mahkamah bukan sahaja satu tindakan yang tidak bermoral, ia juga

menyalahi undang-undang dan merupakan satu kesalahan yang serius dari segi undang-undang dan juga hukum syarak.

Di dalam surah al-Baqarah ayat 223, Allah SAW berfirman bahawa: "…dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada (ibu dan anaknya itu) menurut cara yang adil…"

Menurut perundangan Islam di Malaysia, telah dinyatakan dengan jelas dan terang bahawa adalah merupakan kewajipan bapa untuk menanggung anak-anak.

Seksyen 73(1) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Melaka 2004 pula memperuntukkan bahawa "Kecuali jika sesuatu perjanjian atau sesuatu perintah Mahkamah memperuntukkan selainnya, maka adalah menjadi kewajipan seseorang lelaki menanggung nafkah anaknya, sama ada anak itu berada dalam jagaannya atau dalam jagaan seseorang lain, sama ada dengan mengadakan bagi mereka tempat tinggal, pakaian, makanan, perubatan, dan pelajaran sebagaimana yang munasabah memandang kepada kemampuan dan taraf kehidupannya atau dengan membayar kosnya."

Atas dasar inilah mahkamah telah mengeluarkan perintah pembayaran nafkah kepada anak-anak puan. Namun, jika bekas suami mengingkari perintah tersebut, tindakannya merupakan satu penghinaan kepada mahkamah.

Seksyen 133 memperuntukkan jika seseorang yang telah dengan sengaja cuai mematuhi perintah, mahkamah boleh mengarahkan supaya dia dikenakan denda atau boleh dipenjara. Tetapi puan hendaklah membuat permohonan kepada mahkamah syariah yang mengeluarkan perintah nafkah tersebut bagi tujuan ini.

Selain daripada itu, puan juga boleh membuat permohonan kepada

mahkamah untuk satu pelaksanaan perintah bagi mendapatkan hak anak-anak puan.

Perintah pelaksanaan ini adalah untuk memastikan bahawa perintah nafkah yang telah dikeluarkan oleh mahkamah sebelum ini dilaksanakan oleh bekas suami puan yang akan dikuatkuasakan oleh Mahkamah.

Bagi mendapatkan perintah ini, Enakmen Tatacara Mal Negeri Melaka 2002 perlulah dirujuk. Di bawah Aturan 159 Enakmen Tatacara Mal Negeri Melaka 2002 tersebut dinyatakan bahawa tindakan penguatkuasaan penghakiman dan jenis perlaksanaan boleh dibuat melalui satu atau lebih daripada cara-cara berikut:-

lPerintah penyitaan dan penjualan Di mana mahkamah boleh memerintahkan harta-harta alih milik suami disita dan dijual secara lelong. Hasil jualan harta tersebut diberi kepada anak-anak puan sebagai bayaran nafkah.

lProsiding garnismenDi mana mahkamah memerintahkan supaya harta alih kepunyaan suami yang dimiliki atau dikawal oleh pihak ketiga ditahan dan dijual. Sekiranya tiada harta, maka apa-apa hutang yang perlu dibayar oleh pihak ketiga kepada suami. Hasil jualan atau hutang akan diberikan sebagai bayaran nafkah anak-anak.

lPerintah pengkomitan Di mana mahkamah akan merampas dan menyerah kepada isteri mana-mana barang yang telah diperintahkan untuk diserah kepada isteri. Barang-barang ini boleh dijual oleh isteri bagi mendapatkan bayaran nafkah anak-anak.

lPerintah penahanan pendapatanDi mana mahkamah akan menahan pendapatan suami. Ini membolehkan anak-anak puan mendapat nafkah terus dari pemotongan gaji bekas suami puan.

Oleh yang demikian, puan mempunyai pilihan untuk membuat permohonan yang difikirkan paling sesuai dan efektif terhadap suami puan. Jenis-jenis perlaksanaan ini adalah antara tindakan yang boleh diambil oleh Mahkamah agar perintah dipatuhi oleh bekas suami.

Bekas suami puan wajib untuk mematuhi mana-mana penghakiman yang telah dikeluarkan. .

Prosiding-prosiding di atas boleh membantu puan dan sekiranya puan mengetahui kedudukan harta yang dimiliki oleh bekas suami atau jumlah pendapatannya.

Read more...

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP