Powered by Blogger.

Jul 17, 2010

Kerajaan Timbang Kemungkinan Jadikan PATI Tenaga Kerja Sah

Sabtu Julai 17, 2010 

Apa Pendapat Anda.......

CYBERJAYA: Kerajaan akan menimbangkan kemungkinan untuk menjadikan pendatang asing tanpa izin (PATI) di negara ini sebagai tenaga kerja yang sah bagi menangani permintaan yang tinggi daripada golongan majikan.
Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S. Subramaniam berkata ia merupakan sebahagian daripada 51 cadangan yang dikemukakan semasa sesi perbincangan bersama makmal kementeriannya tiga bulan lepas.
"Kementerian berdepan dengan dua masalah utama dalam menangani masalah kemasukan pendatang asing di negara ini iaitu pekerja asing secara haram dan permintaan untuk pekerja asing yang masih tinggi daripada golongan majikan.
"Kerana permintaan yang masih tinggi, kemasukan pendatang asing berlaku secara berterusan dan kami sedang mencari mekanisme yang sesuai untuk menanganiperkara ini dengan efektif," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Akademi Kreativiti dan Inovatif Universiti Teknologi Kreatif Lim Kok Wing di sini Jumaat.
Jumlah pekerja asing 'haram' di negara ini katanya, masih tinggi, justeru menyukarkan kementerian untuk menangani perkara ini pada kadar segera.
Difahamkan, terdapat hampir dua juta PATI berada di Malaysia ketika ini termasuk yang bekerja di pelbagai sektor walaupun tanpa permit yang sah.
Dalam perkembangan berkaitan, Subramaniam berkata, struktur bayaran yang dikenakan oleh ejen pembantu rumah di Indonesia dan Malaysia masih berbeza menyebabkan timbul konflik untuk rakyat negara ini mendapatkan pembantu rumah dari Indonesia.
Untuk mengatasi masalah itu, katanya, pembantu rumah warga Kemboja, SelatanThailand, Filipina dan Myanmar telah dikenal pasti sebagai punca tenaga yangbaru untuk pilihan rakyat Malaysia menggaji pembantu rumah.
Sementara itu, Subramanian berkata, biasiswa yang diberikan oleh UniversitiLim Kok Wing kepada 50 belia miskin dari kaum India membawa manfaat besar untukmengubah kehidupan mereka ke tahap yang lebih baik.
"Hanya yang benar-benar layak sahaja akan terpilih untuk menerima biasiswa ini dan ia adalah batu loncatan untuk mereka yang terpilih mendaki tangga kejayaan yang lebih tinggi," katanya. - BERNAMA

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP