Powered by Blogger.

Feb 1, 2011

TM & NTT Com Akan Bina Sistem Kabel Dasar Laut Bernilai RM427 Juta

KUALA LUMPUR, 31 Jan (Bernama) -- Telekom Malaysia (TM) bekerjasama dengan NTT Communications (NTT Com) dari Jepun untuk membina sistem kabel dasar laut antarabangsa baharu bernilai US$140 juta (RM427 juta) bagi meningkatkan komunikasi protokol Internet di rantau ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM, Datuk Seri Zamzamzairani Mohd Isa berkata sistem kabel dasar laut itu akan mempunyai enam pasang gentian dibangunkan pada kos US$412 juta.

Beliau berkata TM akan memiliki dua pasang gentian yang dinamakan Cahaya Malaysia sepanjang 7,000 kilometer dan menghubungkan Malaysia ke Hong Kong dan Jepun menggunakan teknologi Dense Wavelength Division Multiplexing (DWDM).

"NTT Com akan memiliki baki empat pasang gentian yang mereka rancang untuk dibangunkan dengan pengendali serantau lain bagi menyediakan pusat pendaratan di Filipina dan Singapura," katanya kepada pemberita selepas majlis permeterian satu perjanjian di sini, Isnin.

Majlis permeterian itu disaksikan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim.

Zamzamzairani berkata projek tersebut yang dibiayai menerusi dana sendiri oleh syarikat, akan membolehkan TM menambah baik rangkaian hubungan sebanyak 25 peratus.

"Fasa pertama sistem kabel menghubungkan Malaysia ke Jepun dijangka selesai pada pertengahan 2012, manakala fasa kedua menghubungkan Malaysia ke Hong Kong dijangka siap pada akhir 2012," katanya.

Zamzamzairani berkata sistem kabel itu merupakan yang pertama di rantau ini berasaskan kepada teknologi DWDM 40 gigabit sesaat (Gbps) dengan kapasiti reka bentuk 15 terabait sesaat.

Beliau berkata sistem kabel itu berupaya menyokong teknologi DWDM 100Gbps akan datang yang akan menaikkan kapasitinya kepada beberapa kali berbanding kapasiti awal.

"Sistem kabel ini juga akan menyediakan alternatif, penghalaan pelbagai dalam rantau Asia Pasifik bagi mengelakkan kawasan cenderung kepada aktiviti seismik yang berbahaya kepada kabel dasar laut," katanya.

Ketika ini, TM memiliki atau memajak kapasiti dalam lebih 10 sistem kabel dasar laut, yang merentangi lebih 60,000 batu laluan gentian di seluruh dunia, termasuk beberapa laluan gentian dasar laut yang ia gunakan untuk mengangkut trafik antara rantau Asia Pasifik dan Amerika Utara.

-- BERNAMA

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP