Powered by Blogger.

Mar 27, 2012

'Orang reformasi tak boleh tipu rakyat'


ULASAN Semenjak Merdeka, Selangor sentiasa berada di bawah kekuasaan BN atau dahulu dikenali sebagai PERIKATAN.

Pilihan raya umum ke-12 merubah sejarah politik negara. Buat pertama kalinya Selangor tumbang ke tangan pembangkang.

Anak jati Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengangkat sumpah sebagai menteri besar yang ke-14.
Selain daripada mempunyai hasil dan kekayaan yang terbesar, negeri ini juga adalah tempat letaknya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Putrajaya.

Dan jangan lupa, Kuala Lumpur itu juga pada satu ketika dahulu adalah sebahagian daripada negeri Selangor.

Dalam sejarah, rekod paling lama memegang jawatan menteri besar Selangor adalah Datuk Harun Idris iaitu dari tahun 1964 - 1976. Itu pun berakhir dengan tragis apabila beliau dijatuhkan dengan dakwaan skandal rasuah.

Selepas Datuk Harun, beberapa mantan menteri besar Selangor seperti Tan Sri Muhammad Taib, Datuk Seri Abu Hassan Omar dan Dr Khir Toyo turut menamatkan karier dengan skandal.

Khir Toyo lebih malang lagi oleh kerana beliau adalah menteri besar Selangor dari BN yang pertama menyebabkan negeri jatuh ke tangan pembangkang. Akhir tahun lalu, beliau dijatuhkan hukuman bersalah di atas pertuduhan rasuah.

Dengan itu, beliau tidak lagi memakai gelaran "Datuk Seri" yang diberikan oleh Istana Selangor.
Selangor di bawah Pakatan Khalid Ibrahim bukanlah satu nama yang begitu popular dalam politik Malaysia pada ketika beliau mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor.

Beliau lebih dikenali dalam dunia korporat. Jawatan terakhir dalam dunia korporat adalah sebagai ketua pegawai eksekutif kepada Kumpulan Guthrie Berhad.Semenjak menjadi menteri besar sehinggalah hari ini, serangan bertali arus terpaksa dihadapi oleh Khalid. Lebih ngeri lagi, serangan datang dari luar dan dalam Pakatan Rakyat.

Namun ini tidak menghalang ADUN Ijok itu untuk mentadbir negeri Selangor dengan baik. Kedudukan kewangan negeri berada pada tahap yang membanggakan.

Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang dikeluarkan pada Oktober 2011 berpuas hati dengan kedudukan kewangan negeri Selangor, di antaranya:

  • Kerajaan negeri berjaya mengurangkan tunggakan hasil berjumlah RM99.87 juta kepada RM502.05 juta berbanding tahun sebelumnya.

  • Baki hutang kerajaan negeri kepada Kerajaan Persekutuan menurun sejumlah RM58.91 juta (5.5 peratus) menjadi RM1,004.64 juta berbanding RM1,063.55 juta pada tahun 2009.

  • Penurunan ini disebabkan kerajaan negeri telah membayar balik hutang sejumlah RM58.91 juta bagi menjelaskan pinjaman bagi rumah awam kos rendah dan projek ladang hutan masing-masing sejumlah RM52.42 juta dan RM6.49 juta.

Reformasi di Selangor


"Orang-orang reformasi tidak boleh menipu rakyat," kata Khalid Ibrahim dalam ucapannya di sebuah majlis di Shah Alam.

Sebaik sahaja mengambil alih Selangor, Khalid berusaha untuk memenuhi janji-janji pilihan raya dalam manifesto bersama PKR, DAP dan PAS - pilihan raya umum ke-12 lalu.

Di zaman pentadbiran Khalid, exco kerajaan negeri dan ADUN tidak boleh berbuat sesuka hati sepertimana dalam pentadbiran lalu. Exco dan ADUN perlu sentiasa bersih dan dilihat bersih sepanjang pentadbiran.

Jawatankuasa Pilihan Khas Selangor Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban, Ketelusan (Selcat) akan menyiasat segala perbelanjaan exco dan ADUN bagi memastikan ketelusan dan integriti dipertahankan.

Anugerah tertinggi negeri tidak disalahgunakan. Sewaktu pentadbiran terdahulu, anugerah "Datuk" diberikan kepada pemimpin BN dan sekutu rapatnya.

Di zaman Khalid, pimpinan tertinggi seperti exco kerajaan negeri tidak diberikan anugerah Datuk. Mungkin Khalid mahu memelihara keunggulan anugerah tertinggi negeri Selangor.

Rakyat dapat melihat perubahan dan reformasi di negeri Selangor. Walaupun tidak sempurna, Selangor hari ini amat berbeza dengan yang terdahulu. Hasil dan kekayaan negeri bertambah.

Nikmat dapat dirasai oleh golongan rakyat terbanyak dalam program merakyatkan ekonomi Selangor.

Mampukah Selangor terus dipimpin oleh Khalid Ibrahim dan Pakatan selepas pilihan raya umum ke 13?

Apakah halangan-halangan yang boleh menyebabkan negeri terkaya di Asia Tenggara ini dirampas semula oleh BN?

Amin Iskandar menerima anugerah zamalah Intelektual Awam Asia (API) 2009-10 untuk menjalankan kajian sejarah pemantauan pilihan raya di Filipina dan Indonesia. Beliau Memblog di http://www.aminiskandar.blogspot.com

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP