Powered by Blogger.

Mar 8, 2012

Sucinya Air Laut Dan Halalnya Bangkai Laut

Sebab Wurud Hadis Tentang Sucinya Air Laut Dan Halalnya Bangkai Laut

Muhammad Hanief Awang Yahaya


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ - رضي الله عنه - قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - فِي اَلْبَحْرِ: - هُوَ اَلطَّهُورُ مَاؤُهُ, اَلْحِلُّ مَيْتَتُهُ - أَخْرَجَهُ اَلْأَرْبَعَةُ, وَابْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَاللَّفْظُ لَهُ, وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَيْمَةَ وَاَلتِّرْمِذِيُّ ورواه مالك والشافعي وأحمد .

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda tentang laut: Ia sangat menyucikan airnya, halal bangkainya.
Dikeluarkan oleh al-Arba’ah (imam-imam yang empat), Ibn Abi Shaybah dan ini lafaznya  dan disahihkan oleh Ibn Khuzaymah, al-Tirmidhi. Juga diriwayatkan oleh Malik, al-Shafi’i dan Ahmad.


Hadis ini merupakan jawapan kepada persoalan yang ditanya oleh sahabat yang belayar di laut seperti yang diriwayatkan oleh Imam Malik dalam kitabnya al-Muwatta`.

عن مالك عن صفوان بن سليم عن سعيد بن سلمة من آل بني الأزرق عن المغيرة بن أبي بردة وهو من بني عبد الدار أنه سمع أبا هريرة يقول جاء رجل إلى رسول الله صلى الله عليه و سلم فقال :يا رسول الله إنا نركب البحر ونحمل معنا القليل من الماء فإن توضأنا به عطشنا أفنتوضأ به فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم هو الطهور ماؤه الحل ميتته

Diriwayatkan daripada Malik daripada Safwan bin Sulaim daripada Sa’id bin Salamah, dari keluarga Bani Azraq daripada Mughirah bin Abi Burdah, dan dia seorang Bani ‘Abd al-Dar bahawa beliau mendengar Abu Hurairah berkata: “Seorang lelaki telah datang menemui Rasulullah s.a.w. seraya berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami belayar di laut dan membawa sedikit air. Jika kami berwudhu` dengannya maka kami akan kehausan. Bolehkah kami berwudu` dengan air laut? Rasulullah s.a.w. menjawab: Ia sangat menyucikan airnya, halal bangkainya.

Pertanyaan Sahabat

Ulama berbeza pendapat tentang mengapa sahabat ini mengalami kemusyilan tentang kesucian air laut. Al-Syaukani menyebutkan bahawa setengah ulama menyatakan puncanya ialah kerana sebuah hadis:

لَا يَرْكَبُ الْبَحْرَ إِلَّا حَاجٌّ أَوْ مُعْتَمِرٌ أَوْ غَازٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِنَّ تَحْتَ الْبَحْرِ نَارًا وَتَحْتَ النَّارِ بَحْرًا

Janganlah kamu belayar di lautan kecuali kerana haji, umrah atau berperang di jalan Allah kerana di bawah laut itu api dan di bawah api itu laut. (Abu Dawud, Kitab al-Jihad Bab Fi Rukub al-Bahr Fi al-Ghazw)

Bagaimanapun hadis ini dha’if tidak boleh dijadikan hujah.

Atau kemusykilan ini timbul kerana sifat laut yang disebutkan oleh al-Qur`an dalam surah al-Tur, ayat 6.

وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ

Dan demi laut yang penuh tepu (dengan kepanasan); - dinyalakan sebagai api neraka pada hari qiyamat.

Atau kerana ayat 6 surah al-Takwir menyatakan

وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ

Dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur;

Sebenarnya keadaan yang disebutkan oleh ayat-ayat di atas ialah ketika berlaku qiamat bukan pada masa sekarang ini.

Atau kerana bangkai mati di dalamnya dan kemungkinan jua sampah dan kotoran dibuang ke dalamnya terutamanya di pantai.

Atau kerana sifat air laut rasanya masin yang berlainan daripada air lain yang rasanya manis atau tawar, sifat masin itu mewahamkan sifat mutlaknya hilang.

Kesemuanya andai-andaian ini dihilangkan oleh jawapan baginda yang ringkas tetapi mengandungi ma’na yang padat.

Huraian Hadis

Air laut boleh digunakan untuk bersuci kerana ia suci lagi menyucikan. Lafaz طَهور merupakan sighah musyabbihah yang menunjukkan makna kuat dan penekanan. Ia tidak hanya suci pada diri tetapi dapat menyucikan benda lain. Tidak terkeluar daripada sifat sucinya dalam apa keadaan sekalipun kerana kuantitinya yang banyak.

Rasulullah s.a.w. tidak hanya menjelaskan hukum air laut tetapi menambahkan ilmu tentang perkara lain iaitu bangkai binatang laut dikira sebagai halal tidak perlu disembelih untuk dimakannya.

Faedah

Mengapa baginda ditanya tentang bolehkah berwudhu` dengan air laut dan baginda tidak menjawab dengan menyuruh berwudhu` tetapi terus menyatakan hukum dan sifat air laut.
Sekiranya baginda menjawab ya sahaja, akan timbul andaian, keharusan itu hanya ketika darurat bimbang ketiadaan air minuman dan ketiadaan pilihan yang lain.

Jawapan baginda dengan lafaz yang menyatakan hukum, iaitu sucinya itu adalah umum supaya merangkumi segala jenis taharah yang diperlukan selain daripada wudhu` seperti mandi, membasuh dan sebagainya. Di samping tidak khusus kepada orang musafir sahaja tetapi harus juga kepada orang yang bermuqim.

Faedah

Ulama berbeza pendapat tentang sebab mengapa Rasulullah s.a.w. menjawab lebih daripada yang ditanya.

Jawapan tambahan iaitu menyatakan faedah laut dari segi dunaiwi. Keberkatan air laut bukan setakat boleh dijadikan bahan bersuci tetapi bangkainya juga dikira halal.

Mereka bukan sahaja mengalami kekurangan air tetapi berkemungkinan juga mengalami kekurangan makanan. Maka pada ketika itu makanan laut boleh dijadikan bekalan.

Menghilangkan tanggapan yang mungkin timbul kerana menyangka air laut itu tidak boleh bersuci dengannya kerana binatang mati di dalamnya. Jawapan ini merupakan penegasan tentang hukum sucinya air. Ini bererti bukan sahaja air laut suci malah bangkainya itu halal.

Pengajaran Hadis

  1. Hadis ini sangat penting dalam kitab taharah sehingga Imam al-Syafi’i berkata: Hadis merupakan asas kepada ilmu taharah.

  1. Harus bersuci dengan air laut. Sifat masinnya adalah sifat asalnya. Rasa masinnya itu bukan kerana perubahan yang disebabkan bangkai yang ada di dalamnya.

  1. Air laut boleh digunakan untuk mengangkat hadas kecil, hadas besar, menyucikan najis yang terkena pada tubuh, pakaian atau tempat.

  1. Hadis ini menunjukkan sifat rahmat Rasulullah s.a.w. dalam menjawab pertanyaan dengan memberikan jawapan lebih daripada apa yang ditanya kerana maklumat tambahan itu akan lebih memberi manfaat kepada orang yang bertanya.

  1. Dianjurkan kepada ulama untuk memberikan jawapan yang memuaskan dan mengaitkannya dengan fakta-fakta lain yang berguna seperti alasan dalil-dalil, sebab hukum, cara memahami dalil dan sebagainya yang dapat menambahkan lagi ilmu orang yang bertanya.

  1. Harus menggunakan kenderaan air dan galakan untuk memanfaatkan sumber laut. (sila rujuk ayat Yunus: 22, al-Maidah: 95,  Ibrahim: 32  dan al-Nahl: 14)

  1. Pandangan seorang muslim bukan hanya terbatas hukum sahaja tetapi merangkumi pandangan untuk memanfaat segala kurniaan Allah s.w.t. (al-Baqarah: 29)

  1. Bangkai laut seperti ikan, ketam, udang dan lain-lain harus dimakan.

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP