Powered by Blogger.

Apr 5, 2012

Tujuh Petua Agar Menjadi "Sahabat" Allah S.W.T


TAK satu pun manusia boleh hidup tanpa seorang sahabat. Selama masih ada kehidupan sepanjang itu setiap manusia memerlukan yang namanya sahabat. Jadi benar juga ungkapan yang mengatakan bahawa satu musuh itu sudah cukup banyak dan seribu sahabat itu masih kurang. Apalagi kita ingin mewujudkan cita-cita mulia demi agama. Tentu kita sangat memerlukan sahabat.


Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wassalamsaw pun mempunyai banyak sahabat, yang empat di antaranya adalah sahabat yang paling utama. Mereka adalah Abu Bakar, Umar bin Khattab, Utsman bin Affan, dan Ali bin Abi Talib.

Sebagai seorang Muslim tentu kita memerlukan sahabat untuk mencapai visi dan tujuan hidup di dunia ini. Dalam sejarah pun diterangkan bahawa ada di antara para nabi yang dalam dakwahnya ditemani oleh seorang sahabat.


Lihatlah seperti Nabi Musa bersama Nabi Harun, Nabi Isa dengan Hawariyyun, dan Nabi Muhammad dengan empat sahabat utamanya.
Namun demikian, kadang-kadang sebahagian manusia keliru dalam memilih sahabat. Hal itu kerana di antaranya ada yang masih belum mempunyai tujuan hidup yang jelas. 


Makanya ada yang terlibat pergaulan bebas, dadah, bahkan bunuh diri, yang semua itu kerana peranan besar sahabatnya sendiri.
Kerana begitu besarnya peranan seorang sahabat dalam diri seseorang, sudah selayaknya kita mencari sahabat yang baik, setia, abadi selamanya. 


Mungkinkah itu? Ya, menurut Abu A'la Al-Maududi itu sangat mungkin, dan sahabat itu telah lama menantikan kehadiran kita. Siapa dia? Dialah Allah Subhanahu wa-ta'ala (سبحانه و تعالى).

Menjadi sahabat Allah, wah luar biasa. Itulah yang hari ini mesti kita usahakan secara bersama-sama. Bayangkan bila sebahagian besar umat Islam di negeri ini berjaya menjadi sahabat Allah, pasti sangat luar biasa. Tapi apakah mungkin kita boleh menjadi sahabat Allah Subhanahu wa-ta'ala (سبحانه و تعالى)?

Dalam bukunya "Let Us be Muslims", intelektual Muslim yang berasal dari Pakistan itu memberikan beberapa hal yang perlu diperhatikan oleh setiap Muslim untuk boleh menjadi sahabat Allah.

Pertama, jadilah Muslim yang berjiwa besar. Dalam konteks ini Abu A'la mengambarkan agar seorang Muslim menghindar dari sifat kikir dan kedekut. Muslim yang mampu memelihara diri dari sifat tercela itu maka dia telah layak disebut sebagai sahabat Allah yang akan mendapat keuntungan.

من هاجر إليهم ولا يجدون في صدورهم حاجة مما أوتوا ويؤثرون على أنفسهم ولو كان بهم خصاصة ومن يوق شح نفسه فأولئك هم المفلحون

"Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung." (QS. 59: 9).


Kedua, jadilah Muslim yang mempunyai sifat murah hati. Menurutnya setiap Muslim harus murah hati. Kebesaran hati akan mengatasi perasaan diri kita, mengatasi kebencian dan penghinaan. Jika seseorang membuat kita sedih atau merugikan kita, jangan sampai perbuatannya itu menyebabkan kita menolak untuk memberinya makanan atau pakaian. Juga jangan sampai hal itu membuat kita ragu-ragu memberikan bantuan kepadanya ketika ia berada dalam kesulitan.

ولا يأتل أولوا الفضل منكم والسعة أن يؤتوا أولي القربى والمساكين والمهاجرين في سبيل الله وليعفوا وليصفحوا ألا تحبون أن يغفر الله لكم والله غفور رحيم

"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahawa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kaum kerabat (nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka mema'afkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahawa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang. "(QS 24: 22).

Ketiga, jangan egois. Sikap egois harus dielakkan dan dibuang jauh dalam diri setiap Muslim. Egois itu menurut Abu A'la Al-Maududi adalah suka berharap ganjaran dan senang membebani orang lain.

ويطعمون الطعام على حبه مسكينا ويتيما وأسيرا
إنما نطعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزاء ولا شكورا

"Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan.Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keredhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih ". (QS. 76: 8 - 9).

Sifat egois sangat dilarang dalam Islam. Dalam ayat yang lain Allah
berfirman, "Dan janganlah kamu memberi (dengan maksud) memperoleh (balasan) yang lebih banyak." (QS. 74: 6). Dalam konteks moden sifat egois ini banyak dipraktikkan oleh para koruptor, dan mereka yang gemar melakukan amalan rasuah.Suka memberi asal boleh mendapat balasan yang lebih besar. Naudzubillahi min dzalik.

Keempat, memiliki hati yang suci. Dengan hati suci setiap Muslim akan mampu memberikan yang paling berharga dari apa yang dimilikinya, sebagai bukti bahawa harta itu benar-benar dibelanjakan sebagaimana ketentan Allah.

يا أيها الذين آمنوا أنفقوا من طيبات ما كسبتم ومما أخرجنا لكم من الأرض ولا تيمموا الخبيث منه تنفقون ولستم بآخذيه إلا أن تغمضوا فيه واعلموا أن الله غني حميد
"Wahai orang-orang yang beriman, nafkahkanlah (di jalan allah) sebagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu memilih yang buruk-buruk lalu kamu menafkahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mahu mengambilnya melainkan dengan memincingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahawa Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji. "(QS. 2: 267).

Kelima, memberi ketika dalam kesusahan. Memberi adalah sifat Muslim sejati. Bahkan dalam keadaan kesusahan pun seorang Muslim tidak boleh berhenti untuk boleh membelanjakan apa yang dimiliki dan memberikan bantuan kepada orang lain.

يا أيها الذين آمنوا أنفقوا من طيبات ما كسبتم ومما أخرجنا لكم من الأرض ولا تيمموا الخبيث منه تنفقون ولستم بآخذيه إلا أن تغمضوا فيه واعلموا أن الله غني حميد
"(Iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan mema'afkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. "(QS. 3: 134).

Keenam, memberi ketika kaya. Jika dalam keadaan susah kita dilarang berhenti memberi apalagi dalam keadaan kaya. Ketika kaya kita tidak boleh lupa kepada Tuhan.

يا أيها الذين آمنوا لا تلهكم أموالكم ولا أولادكم عن ذكر الله ومن يفعل ذلك فأولئك هم الخاسرون
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barangsiapa yang berbuat demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi. "(QS. 63: 9).

Ketujuh, memberi hanya demi redha Allah SWT. sebagaimana firman-Nya,

ليس عليك هداهم ولكن الله يهدي من يشاء وما تنفقوا من خير فلأنفسكم وما تنفقون إلا ابتغاء وجه الله وما تنفقوا من خير يوف إليكم وأنتم لا تظلمون

"Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan kerana mencari keredhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, nescaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikitpun tidak akan dianiaya (dirugikan). "(QS. 2: 272).

Menurut Abu A'la, tujuh kualiti di atas sangat penting diperhatikan dan dimiliki oleh setiap Muslim, jika benar-benar ingin menjadi sahabat Allah Subhanahu wa-ta'ala (سبحانه و تعالى) atau masuk dalam kumpulan Allah.

Tanpa ketujuh high tersebut, kita tidak boleh berharap menjadi sahabat-Nya. Kerana ketujuh perkara di atas sebenarnya adalah cara Allah menguji kualiti keimanan setiap Muslim.

Dengan demikian mari kita bersama-sama berusaha menjadi sahabat Allah untuk boleh masuk dalam Ahlullah. Semoga Allah memberikan kemampuan kepada kita semua. Amin. *

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP