Powered by Blogger.

Jan 18, 2013

Isu Air Di Selangor

Setiausaha politik menteri besar Selangor, Faekah Husin menyifatkan tuduhan Penyelaras BN Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed bahawa Kerajaan negeri itu bermain politik dalam isu air "umpama menepuk air di dulang, habis terpercik ke muka sendiri".

Sebaliknya, kata Faekah, usaha kerajaan Selangor untuk mengambilalih perkhidmatan air dengan niat semata-mata mahu menjaga kebajikan pengguna yang selama ini tidak mendapat pembelaan kerana kerajaan sebelum ini yang didakwanya "hanya mementingkan tembolok dan kroni sendiri."

NONEFaekah (kiri) mendakwa, rakyat dipaksa menggunakan perkhidmatan syarikat konsesi yang didakwanya langsung tiada kepakaran dalam industri air menyebabkan mereka mendapat perkhidmatan tidak memuaskan seperti gangguan bekalan air serta kadar tarif yang tidak munasabah.

"Malangnya, selepas empat tahun berunding usaha pengambilalihan ini masih gagal kerana kerajaan Pusat tidak menyokong usaha ini lantaran lebih mementingkan syarikat konsesi daripada kebajikan rakyat," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Bukan sekadar itu, katanya, syarikat konsesi tersebut mendapat sokongan kuat pemimpin Umno yang turut melemparkan tuduhan tidak berasas mengenai isu air dan menghentam usaha Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengambilalih perkhidmatan air.

"Jadi, siapa sebenarnya yang bermain politik dalam isu air ini? Jika sememangnya kerajaan Persekutuan tidak setuju perkhidmatan air diambilalih kerajaan negeri, mengapa mereka meluluskan Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 yang membenarkan kerajaan negeri mengambilalih perkhidmatan air dari syarikat konsesi?" katanya.

Sehubungan itu, Faekah bertanya mengapa penstrukturan air boleh dilaksanakan di Terengganu, Perak dan Melaka, tetapi tidak Selangor.

Beliau mendakwa, ini kerana BN percaya jika kerajaan Selangor dibenar mengambilalih perkhidmatan air maka peluang mereka untuk kembali menang di Selangor akan terus terkubur.

NONEDi samping itu, katanya, sukar untuk mempercayai Mohd Zin (kanan) boleh mengeluarkan hujah kononnya kerajaan negeri berkuasa sepenuhnya ke atas Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) kerana SYABAS adalah anak syarikat kerajaan negeri.

"Jika SYABAS anak syarikat kerajaan Selangor, kita tidak akan berdepan dengan masalah sebegini," tegas Faekah .

Sebaliknya, kata beliau, seperti yang dijelaskan menteri besar Selangor bahawa kerajaan negeri hanya mempunyai saham 30 peratus dalam SYABAS manakala pemegang saham terbesar adalah Puncak Niaga dan Kementerian Kewangan Diperbadankan pemegang saham emas.

Saham emas itu, katanya, memberi kuasa kepada Kerajaan Persekutuan untuk membuat keputusan sebagaimana termaktub di dalam WSIA.

"Jika Mohd Zin mahu menjadi jaguh dalam isu air ini, seeloknya beliau membuat kajian dan penyelidikan yang lebih mendalam agar sekurang-kurangnya mempunyai sedikit kredibiliti ketika membuat tuduhan terhadap Pakatan Rakyat," tambahnya.

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP