Powered by Blogger.

Oct 15, 2008

Iblis tak pernah leka sesatkan manusia

JUDUL: Janji dan Sumpah Iblis

Penulis:Adil Akhyar

Penerbit: Pustaka Azhar Pengulas:

Jami'ah Shukri Harga: RM10

BUKU ini menghuraikan mengenai tipu daya, janji dan sumpah iblis memerangkap dan membinasakan manusia yang lalai, hidup didasari nafsu dan tidak dibekalkan iman yang kukuh dari segenap segi. Sesungguhnya dengan keimanan yang teguh mampu menjadi benteng paling ampuh mematahkan serangan syaitan ini. Dengan runtuhnya keimanan itu pasti iblis dan syaitan itu akan terus menjadi teman karib manusia. Yang nyata, kejahatan iblis ini tiada batasan dan tidak pernah berehat untuk mengajak manusia ke jalan kesesatan dengan terus berjuang tanpa henti sehingga pada saat malaikat mencabut nyawa seseorang. Malah, tipu dayanya lebih dahsyat supaya manusia mati dalam keadaan sesat dan tidak beriman.

Iblis mempunyai lima anak yang masing-masing menjalankan tugas tertentu.

Thabr

bertugas ketika manusia ditimpa kecelakaan atau kematian dengan menyuruh merosakkan diri sendiri seperti mengoyakkan pakaian, menampar muka dan apa juga kebiasaan dilakukan pada zaman jahiliah.

A'war

sebagai penghasut melakukan zina dengan menggambarkan manusia mengenai keseronokan dan keindahannya.

Masut

pula membisikkan manusia supaya berdusta dan berbohong.

Dasim

bertugas menghasut seseorang marah kepada keluarganya dan menuduh mereka mendedahkan keaibannya.


Zalanbur

bertugas merayau-rayau di pasar serta menghasut penjual dan pembeli mengadu terhadap kecurangannya.

Khazab

mengganggu manusia ketika sedang bersembahyang manakala

Walhan

pula mengganggu manusia ketika berwuduk.

Sesungguhnya, wanita sering dijadikan sasaran dan dianggap makanan lazat kepada iblis untuk menghimpunkan lelaki ke medan 'kesesatan dan neraka'. Iblis menjanjikan janji indah penuh tipu daya memikat kaum lelaki supaya memfokus diri terhadap wanita yang penuh kenikmatan dan keseronokan.

Janji dan sumpah iblis untuk menyesatkan manusia dengan pelbagai cara iaitu sentiasa ingin menerbitkan perasaan marah, mencintai dunia, rakus dan tamakkan dunia, riak, syirik, ujub (kagum dan merasa hairan dengan keunggulan diri sendiri), buruk sangka, memandang rendah pada orang lain, suka kepada dosa, putus asa daripada rahmat Allah, kufur, sombong, mengumpat, lalai, dan membazir serta bermewah dalam hidup.

Semua sifat itu dijelaskan dengan terperinci dalam bab seterusnya menjadikan pembaca ingin terus membaca dan menghayati isi kandungan.
Namun, dalam usaha meningkatkan keimanan itu, keseluruhan umat juga perlu memperbanyakkan ibadat kepada Allah dengan kerap bertaubat dengan apa yang dilakukan, sentiasa memusuhi nafsu, rasa takut kepada Allah serta berzikir sebagai tanda keprihatinan kepada Allah serta mengingat-Nya. Dengan zikir ini ia juga mampu menjadi benteng kekebalan diri daripada gangguan iblis dan syaitan selain mendapat syafaat Rasulullah SAW.

0 comments:

Blog Archive

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP