Powered by Blogger.

Mar 19, 2011

Apakah Maknanya Jahri Dan Sirri Dalam Solat Berjamaah?

Soalan:

Salam sejahtera..
1.Terima kasih saudara untuk jawapan semalam.,sebagaimana yang saudara katakan
 semalam bahawa  "Sekiranya anda mengikuti mazhab Syafie maka wajib anda membacanya
 selepas imam membaca surah fatihahnya".persoalan yang timbul pada saya ialah tidakkah
 sekiranya kita terus membaca fatihah tatkala imam tengah membaca ayat(surah) lain 
bertentangan dengan dalil yang saudara kemukakan; 
"Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah
 (dengan sebulat-bulat ingatan  untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat"
.(surah al-A'raf: 204.) 
Begitu juga dalil hadis Drp Abu Hurairah bahwa Rasulullah s.a.w.bersabda:
"Sesungguhnya imam ditentukan supaya diikuti, apabila dia bertakbir maka hendaklah
 kamu bertakbir. Apabila dia  membaca yakni surah, maka hendaklah kamu diam".
(Riwayat Ahmad)
Mazhab Hanafi mengharamkan makmum membaca fatihah berdalilkan nas & hadis
 tersebut.Imam Syafie tidak menolak dalil tersebut walaupun mewajibkan makmum 
membaca fatihah tetapi dengan syarat imam tersebut mestilah diam sebentar.
 
Tidakkah dengan membaca fatihah tatkala imam sedang membaca surah lain kita melanggar
 perintah surah al-araf ayat:204? 
Tidakkah dengan terus membaca fatihah tatkala imam sedang membaca surah seolah-olah
 kita mengikut sesuatu mazhab secara membuta tuli? Dalam hal ini tidakah kita patut 
mengutamakan dalil yang jelas lagi nyata iaitu al-Quran & Hadis?
 
2.Apakah hukumnya jika dalam solat isyak berjamaah imam tidak membaca dengan 
nyaring bacaanya kesemua rakaat.

Adakah tidak sah solat tersebut?

Harap dapat penjelasan secara terperinci. Wallahua'lam.
 

Daripada : Wan Kamaruzaman



Jawapan dari www.darulkautsar.com

Pada zahirnya membaca surah al-Fatihah di belakang imam yang membaca surah menunjukkan mazhab al-Syafi’i tidak beramal dengan ayat 204 surah al-A’raf. Masalah seperti ini tidak timbul bagi sesiapa yang mengikuti mazhab Hanafi dan Maliki.

Bagi mazhab Syafi`ie dan yang sependapat dengannya antaranya mazhab Ahmad, Ibn Hazm dan Ahli hadis mereka berpegang dengan hadis:

وَعَنْ عُبَادَةَ بْنِ اَلصَّامِتِ  رضي الله عنه  قَالَ : قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ  صلى الله عليه وسلم  لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِأُمِّ اَلْقُرْآنِ مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ

Diriwayatkan daripada ‘Ubadah bin al-Samit katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: Tidak ada solat bagi sesiapa yang tidak membaca surah al-Fatihah. (al-Bukhari dan Muslim)

Mazhab Syafie menjelaskan bahawa hadis ini menunjukkan wajib kepada setiap orang yang bersembahyang, sama ada berseorangan, imam atau makmum wajib membaca surah al-Fatihah dalam setiap rakaat. Penafian dalam hadis ini umum merangkumi semua keadaan orang yang bersembahyang. Dalam keadaan sembahyang jemaah imam hendaklah memberi ruang kepada makmum untuk membaca fatihah. Jika tidak ada ruang maka makmum hendaklah mengutamakan perkara yang lebih wajib pada ketika itu yakni membaca surah al-Fatihah. Dalam ilmu usul fiqh pertentangan ini dinamakan pertentangan dua umum. Umum pada ayat 204 surah al-Anfal dan umum hadis penafian solat bagi orang tidak membaca fatihah. Antara kedua-dua umum ini, umum pada hadis itu lebih khusus lagi maka dengan sebab itu, dikecualikan daripada makmum perintah diam ketika imam membaca surah. Yakni mereka mengkhususkan umum ayat yang menyuruh diam dengan umum hadis ini yang mewajibkan bacaan fatihah. (lihat Tuhfah al-Ahwazi, jil. 2, hal.206)

Perbahasan tentang bacaan fatihah makmum merupakan perbahasan yang menarik dan setiap pihak mempunyai penulisan yang tersendiri, seperti Imam al-Bukhari, al-Baihaqi, Anwar Shah al-Kasymiri dan lain-lain. Masing-masing mempunyai hujah dan kaedah pendalilan.

2 - Membaca dengan nyaring dalam solat isyak adalah sunnat. Bermakna jika imam tidak membaca dengan nyaring dalam solat isyak, sembahyang itu masih lagi sah. Bagi makmum, jika ia mengikuti mazhab Hanafi bacaan fatihah imam sudah memadai kerana imam sudah menjamin atau menanggungnya. Tetapi bagi yang mengikuti mazhab Malik, dia wajib membaca al-Fatihah kerana dia tidak mendengar bacaan fatihah imam.



والله أعلم


Disediakan oleh Ust Muhammad Hanief bin Awang Yahaya

Sumber Sini....

0 comments:

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP