Powered by Blogger.

Nov 18, 2011

Murtad: Bukan Injil Solar, Tapi Nilai dan Penghargaan

Palestinian youth prays on street outside destroyed mosque in Mughraqa Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin dilaporkan The Malaysian Insider sebagai berkata,
“Jika benar laporan media, saya rasa kenyataan itu satu penghinaan kepada masyarakat Islam di Malaysia dan boleh menjadi satu tindakan kempen tidak langsung tentang ‘the power of reading the Bible’ seperti yang ditonjolkan oleh sesetengah pihak,”.

Asri merujuk kepada kenyataan Exco Negeri Selangor, Dato’ Dr. Hassan Ali di dalam jawapannya di Dewan Undangan Negeri Selangor. Saya rasa Asri tidak sebodoh itu dan tidak pula perlu menilai Hassan Ali dengan tahap kebodohan yang sama. Sedihnya, inilah budaya mereka yang berilmu di Malaysia, lebih-lebih lagi berilmu agama.
Perayaan Hari Natal disambut dengan penuh kasih sayang, diberkati oleh tuhan dengan salji yang turun mengindahkan suasana seolah-olah di syurga. Lampu-lampu hiasan berkelipan. Santa Claus datang dengan rusa terbang memberi hadiah kepada anak-anak. Ini adalah hari gembira buat mereka.
Indah dan hebat penjualan jenama kristianiti oleh para mubalighnya dan dipromosi pula oleh pengarah-pengarah filem besar Holywood. Bagaimana kalau dibandingkan penjenamaan hari Raya Aidil Fitri di televisyen Malaysia?
Sudah tentu penuh melodrama dan kesedihan yang menyusuk kalbu. Hari raya yang merupakan hari perayaan kejayaan umat Islam menewaskan hawa nafsu setelah sebulan berpuasa diwarnakan dengan kerinduan ibu tua di kampung terhadap anak-anaknya yang tak kunjung pulang kerana kesibukan mencari rezeki di perantauan, anak-anak menangis kerana ditinggalkan oleh ibu atau bapa dan akhirnya apabila berlaku kepulangan, berlakulah tragedi yang membunuh semangat Aidil Fitri.
Bayangkan pula bagaimana anggun dan indah sebuah gereja di gambarkan di dalam filem-filem barat dan bandingkan pula bagaimana masjid digambarkan di dalam karya tempatan.

BACA LAGI ......SINI

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP