Powered by Blogger.

Sep 4, 2012

Atlit Paralimpik IRAN TIDAK BERSALAMAN Dengan KATE MIDDLETON

Seorang atlet Iran tidak bersalaman dengan Duchess of Cambridge  Kate Middleton selepas dia menyampaikan pingat perak di dalam acara lontar cakera pada hari Ahad semalam.

Semalam Kate Middleton menyampaikan pemenang pingat emas acara lempar cakera Paralimpik GB Aled Davies dan pemenang pingat gangsa dari China Lezheng Wang.

Ketika tiba giliran Mehrdad Karam Zadeh untuk menerima pingat, lelaki berusia 40 tahun ini tidak menghulurkan tangan kepada Kate teta[i mendekatkan tangannya di dada sebagai tanda hormat.


Kate Middleton berlalu selepas menyampaikan pingat.

Jurucakap Istana St James menegaskan Duchess telah diberi peringatan agar tidak berjabat tangan.

Keputusannya untuk tidak berjabat tangan dengan Kate adalah kerana mematuhi ajaran Islam yang kuat diamalkan di Iran melarang sentuhan antara lelaki dan wanita yang bukan muhrim. Kate yang telah diberi taklimat mengenai keadaan itu juga tidak menawarkan tangannya untuk bersalam.

Delegasi Iran di London tidak mahu mengulas mengenai kejadian itu, tetapi menurut Daily Telegraph, mereka telah diberitahu oleh penganjur sukan bahawa Zadeh juga tidak akan membuat sebarang kenyataan.

'Ramai atlet lelaki dari negara-negara Islam tidak berjabat tangan di khalayak ramai dengan wanita yang tidak ada kaitan (bukan muhrim) dengan mereka atas sebab-sebab budaya dan agama,' kata wakil istana.

Istana ditambah Middleton telah 'berbesar hati' untuk mendapatkan peluang untuk membentangkan pingat, terutamanya kepada juara British di Davies.

Tahun lepas pasukan bola tampar Iran terpaksa memohon maaf selepas beberapa pemainnya bersalaman dengan pengadil wanita selepas tamat perlawanan menentang Afghanistan.

Tindakan itu menimbulkan kemarahan media milik kerajaan Iran sambil menyifatkan tingkah laku pemain itu sebagai 'mengejutkan dan tidak wajar'.


 Mehrdad Karam Zadeh bersama dengan pemenang pingat emas Aled Davies dan pemenang ketiga Lezheng Wang dari China.

0 comments:

Blog Archive

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP