Azan
merupakan lafaz khusus yang disyariatkan oleh Islam untuk menyatakan masuknya
waktu sembahyang fardhu dan menyeru orang-orang Islam supaya berkumpul untuk
mengerjakannya.
Azan dari segi bahasa ialah “al-i`lam” (pemberitahuan)
atau “an-nida’” (seruan). Ini dapat dilihat di dalam al-Qur’an
sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“Pemberitahuan daripada Allah dan RasulNya kepada
sekalian manusia.”
(Surah at-Taubah: 3)
Begitu
juga firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadah
haji…”
(Surah al-Haj: 27)
Dari segi syara` pula, azan ialah suatu gabungan
perkataan tertentu untuk mengetahui waktu sembahyang fardhu atau boleh
diertikan sebagai pemberitahuan tentang waktu sembahyang dengan lafaz-lafaz
tertentu.
Azan disunatkan ketika hendak
mendirikan sembahyang sama ada sembahyang tunai atau qadha’. Hukum azan adalah sunat
mu’akkadah `ala al-kifayah bagi sesuatu kumpulan. Ini bermakna tuntutan
sunatnya terlaksana walaupun tidak dilakukan oleh semua ahli kumpulan tersebut.
Bagi individu pula, ia merupakan sunat `aini atau dengan kata lain
pahala sunat diperolehi apabila seseorang itu melakukannya.
Al-Qur’an, as-Sunnah dan al-Ijma` menyatakan bahawa azan
adalah suatu syariat di dalam Islam. Ini adalah kerana ia mempunyai banyak
kelebihan dan pahala yang besar. Dalil daripada al-Qur’an ialah firman Allah
s.w.t. yang bermaksud:
“Jika
kamu dipanggil (diseru) untuk sembahyang...”
(Surah
al-Ma’idah: 58)
Dalil daripada as-Sunnah pula
merangkumi banyak hadith. Antaranya ialah sebuah hadith yang bermaksud:
“Apabila tiba waktu sembahyang hendaklah salah seorang
kamu melakukan azan dan yang lebih tua daripada kamu hendaklah menjadi imam.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Dari segi sejarahnya, azan mula disyariatkan pada tahun pertama Hijrah.
Hal ini telah terkandung di dalam sebuah hadith yang telah diriwayatkan oleh
Bukhari dan Muslim daripada Ibnu `Umar r.a. Pada mulanya ketika orang-orang
Islam berhijrah ke Madinah, mereka berkumpul dan menunggu untuk mengerjakan
sembahyang. Ketika itu tidak ada orang yang menyeru (melaungkan azan) untuk
menunaikannya. Pada suatu hari Nabi s.a.w. telah mengumpulkan para sahabat
untuk bermesyuarat tentang cara untuk memberitahu masuknya waktu solat serta
mengajak orang ramai agar ke masjid melakukan solat jemaah. Dalam mesyuarat
itu, terdapat beberapa cadangan.
Ada yang mencadangkan supaya dikibarkan bendera sebagai
tanda waktu solat. Apabila bendera telah berkibar, orang yang melihatnya
hendaklah memberitahunya kepada orang ramai. Ada juga yang mencadangkan supaya
ditiup trompet seperti yang biasa dilakukan oleh penganut agama Yahudi. Ada
yang mencadangkan supaya dibunyikan loceng seperti yang dilakukan oleh
orang-orang Nasrani. Terdapat juga usul supaya dinyalakan api di atas bukit.
Orang yang melihat api tersebut hendaklah datang menghadiri solat berjemaah.
Semua usul yang diajukan telah ditolak oleh Nabi s.a.w.
Kemudian, Umar bin al-Khattab mencadangkan agar diteriakkan ucapan: “Telah
datang waktu solat”. Usul beliau ini telah diterima oleh Nabi s.a.w. tetapi
Baginda menukar lafaz itu dengan lafaz “assolatu jami`ah” yang bererti
“marilah solat berjemaah”.
Sementara itu, pada suatu malam Abdullah bin Zaid telah
bermimpi tentang seorang lelaki yang datang kepadanya dengan membawa loceng.
Abdullah memohon agar loceng itu dijual kepadanya. Pembawa loceng bertanya: “Untuk
apakah tuan gunakan loceng ini?”. Abdullah menjawab: “Kami akan
memukulnya untuk memberitahu telah masuknya waktu solat kepada orang ramai”.
Apabila mendengar jawapan tersebut, pembawa loceng itu berkata: “Mahukah
tuan saya tunjukkan cara yang lebih baik untuk memberitahu solat?”.
Abdullah menjawab: “Itu baik sekali”. Lalu pembawa loceng itu berkata: “Kumandangkanlah
Allahu Akbar... (dan seterusnya lafaz-lafaz azan)”. Pada pagi harinya,
Abdullah bin Zaid menemui Nabi s.a.w. bersabda: “Mimpimu itu mimpi yang
benar”. Nabi s.a.w. memerintahkan Bilal bin Rabah mengumandangkan azan
tersebut. Ketika Bilal hendak menyerukan azan, Umar pula datang kepada Nabi
s.a.w. dan menceritakan bahawa beliau juga bermimpi seperti yang dialami oleh
Abdullah bin Zaid.
Di sini jelas menunjukkan bahawa lafaz-lafaz azan yang
diajarkan oleh Nabi s.a.w. mempunyai persamaan dengan lafaz-lafaz azan yang
didengar oleh Abdullah bin Zaid dan Umar bin al-Khattab dalam mimpi
masing-masing. Namun begitu, mimpi-mimpi tersebut bukanlah menjadi dasar
pensyariatan azan kerana secara kebetulan lafaz-lafaz azan yang diajarkan oleh
Nabi s.a.w. mempunyai persamaan dengan mimpi kedua-dua orang sahabat tadi. Sandaran
azan bukan sahaja melalui mimpi bahkan ia diperkuatkan lagi dengan penerimaan
wahyu. Al-Bazzar meriwayatkan bahawa:
“Nabi s.a.w. pada malam isra’ telah diperlihatkan
dengan azan dan diperdengarkan kepadanya di atas langit yang ketujuh. Kemudian
Jibril mendatanginya, lalu dia menjadi imam kepada ahli langit. Antara mereka
ialah Nabi Adam a.s. dan Nabi Nuh a.s., Allah s.w.t. menyempurnakan kemuliaan
baginya ke atas penduduk langit dan bumi”.
Menurut pendapat jumhur ulama’, terdapat
beberapa adab dan tertib dalam melaksanakan azan. Antaranya ialah:
1.
mu’azzin
hendaklah tidak menerima upah apabila melaksanakan tugasnya.
2.
mu’azzin
harus suci daripada hadath kecil, hadath besar dan najis.
3.
mu’azzin
hendaklah menghadap qiblat ketika mengumandangkan azan.
1.
ketika
membaca “hayya `ala as-salah”, mu’azzin hendaklah menghadapkan muka dan
dadanya ke sebelah kanan dan ketika membaca “hayya `ala al-falah”
menghadapkan muka dan dadanya ke sebelah kiri.
2.
mu’azzin
memasukkan dua anak jarinya ke dalam kedua telinganya.
3.
suara
mu’azzin hendaklah nyaring.
4.
mu’azzin
tidak boleh bercakap ketika mengumandangkan azan.
5.
orang-orang
yang mendengar azan hendaklah menyahutnya secara perlahan-lahan dengan lafaz
yang diucapkan oleh mu’azzin, kecuali pada lafaz “hayya `ala as-salah”
dan “hayya `ala al-falah”. Kedua-duanya disahut dengan “la haula wala
quwwata illa bi Allah” yang bermaksud “tiada daya dan kekuatan kecuali
daripada Allah”.
6.
setelah selesai
azan, mu’azzin dan yang mendengar azan hendaklah berdoa: “Allahumma rabba
hazihi ad-da`wah at-tammah wa as-salati al-qa’imah, ati Muhammadan al-wasilah
wa al-fadhilah wab`athhu maqaman mahmudan allzi wa`adtah” yang bermaksud “wahai
Allah, Tuhan yang menguasai seruan yang sempurna ini dan solat yang sedang
didirikan, berikanlah kepada Nabi Muhammad kurnia dan keutamaan serta kedudukan
yang terpuji yang telah Engkau janjikan untuknya” (Riwayat Bukhari).
Selain itu, melakukan azan mempunyai beberapa kelebihan
dan mendapat pahala yang besar. Ini berdasarkan sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang
bermaksud:
“Kalaulah orang ramai mengetahui pahala yang ada dalam
azan dan pahala dalam barisan pertama sembahyang, kemudian mereka tidak ada
jalan selain membuat undian untuk mendapatnya, nescaya mereka akan masuk undian
itu.”
(Riwayat Muttafaq `Alayh)
Rasulullah
s.a.w. juga bersabda yang bermaksud:
“Jika kamu berada bersama-sama dengan kambing kamu atau
di kebun kamu dan engkau berazan untuk sembahyang. Hendaklah engkau angkatkan
suara menyeru orang bersembahyang, sebab suara orang yang azan tidak didengar
oleh jin atau manusia ataupun sesuatu kecuali dia menyaksikan baginya pada Hari
Akhirat.”
(Riwayat Bukhari)
Dalam
sebuah hadith yang lain ada disebut:
“Tukang azan adalah orang yang paling panjang leher di
Hari Akhirat.”
(Riwayat Muslim, Ahmad dan Ibnu Majah)
Menurut pendapat yang sahih daripada ulama’ Syafi`i dan
Hanbali, azan beserta iqamah adalah lebih baik daripada menjadi Imam. Ini
disebabkan Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:
“Siapakah yang lebih bagus perkataannya daripada orang
yang berdoa kepada Allah dan beramal salih.”
(Surah Fussilat: 33)
`A’isyah
berkata: “Mereka yang dimaksudkan oleh ayat tersebut ialah tukang azan”. Di
dalam hadith lain ada juga menyebut:
“Imam adalah bertanggungjawab (damin), tukang azan adalah
orang yang dipercayai (amanah). Ya Allah, berilah petunjuk kepada imiam-imam
dan ampunilah tukang azan”.
(Riwayat Syafi`i, Ahmad, Abu Dawud,Tirmizi,
An-Nasa’i, Ibnu Hibban dan Ibnu Khuzaimah)
Amanah lebih tinggi daripada daman dan keampunan
adalah lebih tinggi daripada petunjuk. Nabi Muhammad s.a.w. dan para khalifah
tidak melakukan tugas azan ini kerana mereka tidak mempunyai banyak masa.
Menurut pendapat ulama’ Hanafi, iqamah dan menjadi imam adalah lebih baik
daripada azan kerana Nabi Muhammad s.a.w. dan para khalifahnya menjalankan
tugas imam, tetapi mereka tidak menjalankan tugas menjadi tukang azan.
SUMBER RUJUKAN:
- Al-Qur’an
Al-Karim dan terjemahannya.
- Al-Fiqh
al-Manhaji Kitab Fiqh Mazhab Syafie, Jilid 1,
Terbitan Pustaka Salam Sdn. Bhd., Karangan Dr. Mustafa al-Khin, Dr.
Mustafa al-Bugha & Ali asy-Syarbaji.
- Ensiklopedia
Islam, Jilid 1, Cetakan
Pertama 2004, Terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Susunan
Drs. H.A. Hafizah Dasuki dll.
- Ensiklopedia
Islam Untuk Pelajar,
Jilid 1, Cetakan Pertama 2003, Terbitan Era Visi Publication Sdn. Bhd.
Kuala Lumpur, Susunan Shafie Abdul Rahman dll.
- Fiqh &
Perundangan Islam,
Jilid 1, Cetakan Ketiga 1997, Terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur, Karangan Dr. Wahbah al-Zuhaili, Terjemahan Syed Ahmad Syed Hussain
dll.
0 comments:
Post a Comment