Kami tidak pasti, adakah orang-orang MITI merasakan yang rakyat malaysia sekarang ini masih “diselimuti dengan peluru-peluru di udara”
daripada askar Jepun dan British, seperti yang berlaku di zaman
penjajah sehingga menyebabkan rakyat lama tak keluar dari rumah dan
terputus hubungan telekomunikasi? Adakah orang MITI merasakan rakyat
masih mempunyai satu saluran maklumat sahaja seperti di era 90 an
dahulu?
“Sekarang ini, adalah zaman iPhone, Google, iPad. Zaman penyaluran maklumat yang cukup pantas….”
Kajian MITI : Kos Pemilikan Kereta di Malaysia Antara Terendah di ASEAN?
KUALA
LUMPUR: Kos keseluruhan pemilikan kenderaan di Malaysia adalah antara
yang terendah di rantau Asean, demikian menurut satu analisis
perbandingan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri
(MITI).
Dalam satu kenyataan hari
ini, Miti berkata kos keseluruhan pemilikan kenderaan tersebut mengambil
kira kos kenderaan, minyak petroleum, insurans dan cukai jalan.
- Harga
petrol Gred Ron95 di Malaysia dengan subsidi adalah RM1.90 seliter,
lebih rendah berbanding Thailand (RM3.80 seliter), Indonesia (RM3.35
seliter), Singapura (RM5.10 seliter), Vietnam (RM3.60 seliter) dan
Filipina (RM3.20 seliter).
- Analisis
itu juga menunjukkan purata cukai jalan dan insurans tahunan di
Malaysia adalah antara yang terendah di rantau ini, dengan cukai jalan
tahunan RM398 dan insurans tahunan RM3,062.
- Cukai
jalan dan insurans tahunan di Singapura menunjukkan bacaan tertinggi
iaitu RM2,756 dan RM7,960, berbanding Indonesia (RM1,837 dan RM4,593),
Thailand (RM459 dan RM6,736) dan Filipina (RM306 dan RM2,847).
- Hasil
analisis itu menunjukkan kos pemilikan kenderaan antarabangsa popular
seperti Honda City, Toyota Vios, Honda Civic Toyota Altis, Honda Accord
dan Toyota Camry di negara ini berada pada kedudukan terendah berbanding
Indonesia dan Thailand.
- Antaranya,
kos pemilikan kenderaan berjenama Honda City di Malaysia, mengambil
kira subsidi petrol, adalah RM126,491, lebih rendah berbanding Thailand
(RM147,875) dan Indonesia (RM159,963).
- Kos
pemilikan kenderaan berjenama Toyota Vios di sini adalah RM125,361,
lebih rendah berbanding RM146,475 di Thailand dan RM147,283 di Indonesia. – BERNAMA
Sebenarnya
kami tidak pasti sebenarnya, apa motif sebenarnya berita seperti ini
dimuatkan di media arus perdana termasuklah media elektronik dan media
cetak. Adakah……..? Erm.
Perbandingan Berita Semasa Mengenai Kos pemilikan Kereta di Malaysia Dengan negara ASEAN Yang Lain
Walaubagaimanapun,
jika MITI mahu mengajak rakyat membuat perbandingan seperti yang mereka
mahukan, kami akan juga membuat sedikit contoh pengiraan dan
perbandingan bersama-sama pembaca Berita Semasa di sini…..
1) Sekarang
mari kita bandingkan model Toyota Vios, 1.5 TRD (highest spec) yang
mana sumbernya kami semak dan ambil daripada laman web Toyota Malaysia
- Harga kereta di Malaysia bagi 1.5 TRD Sportivo (AT) : RM92,013.20 (Sumber : http://www.toyota.com.my/vios/#price_details)
- Harga kereta di Filipina bagi 1.5 TRD A/T : P865,000.00 (Sumber : http://www.auto-searchphilippines.com/ToyotaPriceList.html)
Oleh
itu, bagi model kereta 1.5 TRD A/T dengan harga yang dijual di Filipina
sejumlah 865,000 Peso, selepas ditukarkan matawangnya kepada Ringgit
malaysia adalah sebanyak RM63,687.
Jadi berapa bezanya?
- Beza RM92,013 – RM63,687 = RM28,326
Nampaknya, bermain kira-kira kita hari ini.
Seterusnya, harga minyak RON95 di Filipina. Mahal, lebih mahal daripada Malaysia. Logik, sebab Filipina tiadak minyak. Malaysia, ada minyak. Berapa harga minyak di sana?
- secara puratanya sekitar P54/L = RM4/L (Sumber : http://www.alternat1ve.com/philippine-gas-prices.php)
Beza harga minyak RON95 antara Malaysia dengan Filipina (Manila) :
- RM1.90/L berbanding P54/L(RM4/L) = RM2.10
Secara puratanya penggunaan minyak bagi model kereta Vios contohnya adalah sekitar 13.5km/L. Adakah pemilik kereta Vios di sini?
- Toyota Vios 1.5G Mixed-HWay + city 13.5 km/L (sumber : http://forum.autoworld.com.my/index.php?showtopic=22279&st=280)
Ini bermakna pemanduan Vios di Filipina boleh dipandu sekurang-kurangnya sejauh 13,488L x 13.5 = 182,088km
sebelum Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) boleh
merumuskan bahawa kos penggunaan kereta di Malaysia lebih murah
berbanding dengan negara Asean yang lain.
- Kos
pembayaran tol MITI ada masukkan di Malaysia dalam pengiraan
perbandingan kos pemilikan kereta di malaysia. Sila bandingkan dengan
negara Thailand. Boleh?
- Adakah MITI tidak mengetahui yang kebanyakan rakyat Malaysia sekarang ini terpaksa membuat pinjaman kereta sehingga 9 tahun dan ada yang lebih daripada itu. Pinjaman kereta tidak kira “interest”?
- Mengapa MITI menukarkan matawang mereka kepada Ringgit Malaysia? Adakah gaji mereka dalam Ringgit Malaysia?
- Adakah
MITI tidak sedar semasa membuat perbandingan seperti apa yang mereka
mahukan, di mana rakyat Thailand hanya perlu bayar cukai jalan sekali
sahaja seumur hidup untuk kereta tu bukannya setiap tahun.
- Dan kenapa membuat perbandingan harga minyak dengan negara pengimport minyak? Malaysia pengeksport minyak. ada beza di situ. Kenapa menyisihkan Brunei dalam perbandingan seperti ini?
Berkenaan
negara Singapore, apa yang kami ingin sentuh di sini jikalau nak
membuat perbandingan janganlah menukarkan matawang mereka kepada
matawang Malaysia.. Sepatutnya pengiraan dibuat mengambil kira
pendapatan per kapita rakyat negara Singapore dahulu menggunakan Sing
dolar.
- Mereka tinggal di Thailand, mereka menjana pendapatan melalui matawang Baht baht. Mereka berbelanja pun dalam Baht.
- Mereka tinggal di Filipina, mereka menjana pendapatan melalui matawang Peso. Mereka berbelanja pun dalam peso.
- Mereka tinggal di Singapore, mereka menjana pendapatan melalui matawang Sing Dolar. Mereka berbelanja pun dalam Sing Dolar.
Isu utamanya isu utamanya hanyalah harga kereta yang terlalu mahal disebabkan cukai yang melampau yang dikenakan ketika ini.
- Penyelesaian pertama >>>> ….rakyat boleh membayar harga kereta selama 9 tahun @
- Penyelesaiaan
kedua >>>> ….rakyat boleh membeli kereta pada kadar
berpatutan apabila cukai eksais & duit import diturunkan
Kami lebih senang jika perbandingan dibuat berdasarkan harga kereta antara negara untuk mengetahui harga kereta “on the road”.
Maksudnya untuk mengetahui harga kereta yang sepatutnya telah
memberikan keuntungan kepada syarikat..dan untuk mengetahui cukai yang
dikenakan oleh kerajaan kerana nilai cukai ini menggambarkan prestasi,
pengurusan dan halatuju oleh sesebuah kerajaan.
P/S : Apa kata pengguna kereta di Malaysia pula? Benarkah kos pemilikan kereta berpatutan bagi anda?
0 comments:
Post a Comment