Prof. Madya Datuk Mohd Asri Zainul Abidin
Ramai
orang Muslim sayangkan Nabi s.a.w. Namun gambaran keindahan akhlak dan
kehidupan baginda itu seringkali tenggelam disebabkan pencemaran
terhadap kisah kehidupan baginda yang sebenar. Pencemaran itu datang
dari beberapa sudut. Kadang-kala ia datang dari musuh-musuh,
kadang-kala ia datang dari umat Islam itu sendiri. Musuh bertujuan untuk
memberikan gambaran yang salah tentang baginda s.a.w. Sementara umat
Islam terdapat mereka yang jahil, ataupun berkepentingan yang memberikan
gambaran yang salah tentang Nabi s.a.w.
Palsu dan cacat
Umat yang
jahil tidak dapat membezakan antara riwayat yang sahih dan yang palsu
mengenai Nabi s.a.w. lantas mereka menyebarkan hadis-hadis palsu yang
dikaitkan dengan baginda. Mereka inilah yang Nabi s.a.w sendiri
nyatakan dalam hadis mutawatir: “Sesungguhnya berdusta ke atasku
(menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain
(menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan
sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka”.
Sementara
yang berkepentingan pula menyebarkan hadis-hadis secara tidak seimbang
berdasarkan kepentingan mereka. Umpamanya, jika mereka itu
berkepentingan politik, maka Nabi s.a.w digambarkan bagaikan seorang
politician seperti mereka. Sifat-sifat indah Nabi s.a.w dalam aspek
yang lain tidak ditonjolkan, sebaliknya Nabi s.a.w seakan sepanjang
hidupnya asyik berpolitik dalam semua perkara.
Sementara yang
berkepentingan ekonomi akan menggambarkan Nabi s.a.w seakan sibuk untuk
menghasilkan harta berkempen barangan yang mereka jual sepanjang masa.
Bagi yang berpewatakan keras pula, cuba menggambarkan seakan Nabi s.a.w
itu keras sepertinya. Sementara yang sentiasa tewas pula, cuba
menggambarkan Nabi s.a.w itu sentiasa tewas dan mengalah. Adapun yang
mengampu pemerintah akan mencari hadis-hadis Nabi s.a.w yang seakan
mengizinkan segala kekejaman rejim atas nama agama dan salafussoleh
kononnya. Sementara yang menentang pemerintah pula, cuba mencari dalil
yang menghalalkan segala tindakan mereka sekalipun sudah melampau
batasan Islam.
Begitu
juga yang berusaha menawan hati pengikut dengan gaya tertentu lalu
mendakwa Nabi s.a.w seakan sepanjang masa memakai jenis pakaian
tertentu seperti yang mereka pakai. Saya melihat mereka yang sibuk
dengan syamlah ataupun rida’ ataupun burdah yang disidai dibahu seakan
memberikan gambaran Nabi s.a.w itu sentiasa dalam keadaan pakaian yang
sebegitu. Padahal, baginda seorang yang terlibat dengan pelbagai urusan
umat, baginda memakai pakaian biasa, baju besi perang, jubah Roman,
Yaman dan pelbagai lagi. Berdasarkan kepada keperluan semasa.
Hidup Nabi
s.a.w bukan sekadar jadi penceramah tetapi menguruskan umat dan
perjalanan hidup mereka. Bagindalah pemimpin kerohanian, pemimpin
akhlak, pemimpin politik, pemimpin perang dan segalanya.
Keindahan peribadi Nabi
Dalam
catatan kali ini, saya ingin membuat beberapa kesimpulan tentang
peribadi Nabi s.a.w untuk dibaca oleh semua pihak. Kesimpulan ini
diambil dari riwayat yang sahih. Daripada riwayat al-Bukhari dan
Muslim, Rasulullah itu seorang yang kacak wajahnya dan indah akhlaknya.
Beliau tidak mengucap ucapan yang keji. Tidak membalas dendam atas
kezaliman ke atasnya, melainkan apabila seseorang melanggar perintah
Allah. Tidak pernah diberikan pilihan antara dua perkara melainkan
baginda memilih yang paling mudah selagi itu bukan satu dosa. Tangannya
tidak pernah memukul wanita, tidak hamba abdi, tidak khadam kecuali
semasa di medan perang. Apabila baginda berbicara dengan seseorang
baginda mengadap wajah ke arah orang tersebut sehingga dia akan
menyangka dialah orang yang paling baginda kasihi. Dalam masa yang sama
baginda seorang pemalu sehingga disifatkan bagaikan pemalunya seorang
gadis. Apabila baginda membenci sesuatu, nampak tandanya pada wajah
baginda.
Baginda
selalu memberikan senyuman. Kata Jarir bin ‘Abdillah: “Sejak aku
menjadi muslim, tidak pernah Rasulullah s.a.w berjumpa denganku
melainkan senyum padaku.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Kata
‘Abdullah bin al-Harith: “Aku tidak pernah melihat seseorang lebih
banyak senyuman daripada Rasulullah s.a.w.” (Riwayat al-Tirmizi, sahih).
Dalam
hadis sahih riwayat Ibn Majah, Nabi s.a.w itu apabila berjabat tangan
dengan seseorang, baginda tidak akan menarik tangannya sehinggalah
orang tersebut menariknya.
Percakapan
baginda pula jelas, tidak tergesa-gesa dan difahami oleh setiap yang
mendengar. Apabila baginda ingin mengkritik seseorang baginda tidak
menyebut: “Mengapa si dia itu melakukan atau berkata begitu”, tetapi
baginda menyebut: “Mengapa ada pihak yang berkata sebegini.” (Riwayat
Abu Daud, sahih).
Kehalusan budi
Kata Anas
bin Malik: “Aku berkhidmat kepada Nabi s.a.w sepuluh tahun, tidak
pernah baginda berkata kepadaku ‘ah! (mengherdik). Tidak pula berkata
kepada apa yang aku lakukan: “mengapa engkau buat begitu?”. Tidak
kepada apa yang aku tidak buat: “mengapa engkau tidak buat?” (Riwayat
al-Tirmizi, sahih).
Nabi s.a.w
seorang yang pemurah. Tidak pernah berkata “tidak” apabila diminta
sesuatu haknya. Baginda bersabda: “Jika aku memiliki emas sebesar Bukit
Uhud, aku tidak suka berlalu tiga malam sedangkan masih ada sedikit
emas itu bersamaku. Melainkan sedikit untuk membayar hutang.” (Riwayat
al-Bukhari).
Baginda
seorang yang santun. Dalam riwayat al-Bukhari, pernah seseorang datang
kepadanya, menarik rida’ (kain di leher baginda) dengan kuat sehingga
berbekas di tengkok baginda, kemudian bercakap kasar dengan baginda.
Namun baginda memandang kepada orang itu dengan senyuman dan
memerintahkan agar diberikan pemintaannya.
Nabi s.a.w
itu menunaikan hajat sahabat-sahabatnya. Baginda melunaskan hutang
Bilal bin Rabah, mengkahwinkan sahabat-sahabat yang masih bujang,
mendengar aduan kaum wanita mengenai suami mereka dan aduan setiap
pihak tentang masalah mereka. Bahkan baginda mendengar aduan unta yang
dibebankan oleh tuannya bebanan kerja yang berat. Baginda bersabda
kepada tuannya: “Mengapa engkau tidak takutkan Allah mengenai haiwan
yang Allah telah jadikan engkau memilikinya. Sesungguhnya ia telah
mengadu kepadaku engkau membiarkannya lapar dan membebankannya.”
(Riwayat Abu Daud, sahih).
Justeru itu, baginda itu adalah rahmat untuk
sekelian alam.
Nabi s.a.w
seorang yang tawaduk (humble), berjalan bersama para janda dan orang
miskin untuk menunaikan keperluan mereka. Menerima jemputan makan
sekalipun roti keras yang sudah berubah baunya. Baginda pernah
bersabda: “Jika dijemputku memakan betis (kambing) sekalipun nescaya aku
pergi. Jika diberikan kepadaku betis kambing sekalipun, aku terima.”
(Riwayat al-Bukhari). Ini sehingga baginda pernah diracun oleh wanita
yahudi di Khaibar semasa menerima hadiah makanan sehingga membawa kesan
ke akhir hayat.
Baginda
juga memanja dan bermain dengan anak-anak kecil. Baginda memberikan
salam kepada kanak-kanak apabila baginda melalui mereka dan mendoakan
untuk mereka keberkatan.
Banyak
lagi sifat peribadi baginda yang unggul. Bayangkan keadaan seorang
insan yang hidup dalam kalangan masyarakat Arab yang membunuh anak-anak
perempuan mereka, tiada buku-buku peradaban seperti Rome, Parsi, China
ataupun India. Namun, berakhlak dengan penuh ketinggian yang mengatasi
segala tamadun.
Kita ini
ingin mengikut baginda. Kita mungkin lemah dan gagal mencontohi baginda
dalam segala aspek kebaikannya. Namun, jangan berikan gambaran yang
salah kepada dunia dan non-muslim mengenai Nabi kita yang agung itu.
_______________
Penulis adalah bekas mufti Perlis
0 comments:
Post a Comment