Powered by Blogger.

May 19, 2009

7 Sebab mengapa Allah menciptakan makhluk-makhluk halus


Allah berfirman:

" Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah Ku. Aku tidak mahu daripada mereka sedikit rezeki dan Aku tidak mahu daripada mereka memberi makanmakan ".

Surrah Adh-Dhariyyat ayat 56-57

1. Untuk memperkuatkan iman seseorang kepada Allah S.W.T. dan yakin tentang kebesaran Nya.

2. Disamping manusia yang dapat dilihat dengan mata kasar, Allah berkuasa mencipta makhluk-makhluk halus yang asal kejadiannya serta hakikat hidupnya begitu berbeza dengan manusia.

3. Agar manusia sentiasa berwaspada terhadap musuh yang nampak dan tidak nampak yang sentiasa berazam dan berusaha untuk menyesatkan manusia.

4. Untuk menguji iman manusia atas kebolehan menggunakan akal fikiran serta anggota tubuh dengan bijaksana dan tidak terpesona dengan tipu daya dan helah pujukan syaitan.

5. Iman manusia hanya akan diketahui kekuatannya dengan adanya dugaan yang kuat.

6. Manusia harus sentiasa berwaspada akan janji iblis dan syaitan (hantu? ) yang bersumpah di hadapan Allah yang akan menghalang manusia daripada beriman dan melakukan perintah Allah.

7. Supaya manusia sentiasa berwaspada kerana iblis dan syaitan tidak akan berhenti dan tidak akan mati dari terus menggoda manusia melakukan kejahatan dari segenap penjuru kiri, kanan, depan dan belakang kecuali dari bahagian atas ( kepala ) dan bawah ( kaki ).

" Dan janganlah kamu mengikut langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu. Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui ".

Surah Al-Baqarah; ayat 168-169

0 comments:

Blog Archive

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP