Jul 11, 2012
HADIS 16
عَنْ أَبِي هُرَیْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ : أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم : أَوْصِنِي. قَالَ: ((
لاَ تَغْضَبْ. فَرَدَّدَ مِرَارًا قَالَ: لاَ تَغْضَبْ )) رواه البخاري.
Daripada Abu Hurairah r.a.:
Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: Berikan daku wasiat. Baginda bersabda: Janganlah
engkau marah. Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda: Janganlah
engkau marah.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari.
Kefahaman Hadis:
1) Marah - pengenalan - punca/ sebab-sebab yang boleh melahirkannya.
2) Marah/murka Allah - thabit sifat ini pada Allah dan tidak boleh dita’wil lagi, (al-Fath : 6) (Thoha :
81) - yakin sifat marahNya tak sama dengan makhluk.
3) Sifat marah yang dicela : Apabila lahirnya diluar kawalan dan mengikut hawa nafsu, memaki
hamun, mencela, memukul dll.
4) Sifat marah yang dipuji : Apabila mempertahankan yang hak, melihat kemungkaran dan apa yang
dibenci oleh Allah.
- contoh : rujuk hadis- hadis mengenainya, kisah Musa bersama kaumnya,Yunus bersama
kaumnya.
5) Cara untuk menghilangkan sifat marah :
Doa - agar dibimbing oleh Allah.
Membiasakan diri dengan zikrullah - Quran, tasbih, istighfar dll.
Sentiasa ingat peringatan-peringatan yang diceritakan Allah dalam Quran, pahala orang yang dapat
mengawal dirinya - bidadari di Syurga.
Ta’wiz dari syaitan / ambil wudhu’.
Ubah kedudukan - berdiri - duduk - baring.
Berikan hak badan - tidur , rehat dan tidak memenatkan badan.
Pengajaran hadis:
Hadis ini menerangkan betapa sifat marah itu perlu dihindari oleh setiap mukmin, kerana marah
membawa banyak keburukan terhadap diri sendiri juga terhadap orang lain.
Jangan marah ertinya mengelakkan sebarang sebab yang membawa kepada kemarahan. la juga bererti
menahan marah bila dia marah. Erti menahan marah ialah menahan dari melaksanakan tuntutan
ledakan marah seperti memukul, memaki hamun atau mengamuk.
Seseorang yang gagah perkasa dan handal bukan hanya yang mampu beradu tenaga, bahkan juga orang
yang mampu menahan marah.
Marah diizinkan hanya apabila ia didorong oleh perasaan mahu membela kebenaran kerana Allah,
namun mestilah menurut cara hikmah dan batas yang dibenarkan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Blog Archive
-
▼
2012
(220)
-
▼
Jul
(26)
- Abdullah bin Salam
- Fakta Sebenar Isu Air Di Selangor
- Hadis 22 - Hadis 40
- ADAB BERBUKA PUASA MENURUT SUNNAH
- Gambar sedih: Masjid dibakar dan rakyat dibunuh di...
- Hadis 21 - Hadis 40
- Hadis 20 - Hadis 40
- Antara Keringanan Dalam Bab Puasa Ramadan
- Mengerjakan Solat Tarawih Menurut Sunnah Nabi
- Hadis19 - Hadis 40
- Hadis18 - Hadis 40
- Program Tadabbur Al-Quran sempena Ramadhan 1433
- 'Rakyat hilang air percuma jika terus Projek Langa...
- Skodeng Bentuk Baru...
- Tadabbur Surah 112 – Al-Ikhlas (Makkiyah)
- Tadabbur Surah 113 – Al-Falaq (Makkiyah)
- Tadabbur Surah 114 – An-Nas (Makkiyah)
- Hadis 17- Hadis 40
- PILIHANRAYA MUSIM HAJI : SEBUAH PANDUAN HUKUM
- ADAKAH SOLAT PEREMPUAN BERBEZA DENGAN LELAKI?
- Hadis 16 - Hadis 40
- Hadis 15 - Hadis 40
- BULAN RASULULLAH: DOA MUDAH DIMAKBULKAN DOSA DIAMP...
- Hadis-Hadis Tentang Allah Memerhatikan Hamba-Hamba...
- Hadis 14 - Hadis 40
- Hadis 13 - Hadis 40
-
▼
Jul
(26)
0 comments:
Post a Comment