Powered by Blogger.

Jan 14, 2009

Kezaliman Israel terhadap budak


LOAY yang buta matanya melambaikan tangan di Hospital Shifa pada Sabtu lalu sebelum dihantar ke Arab Saudi.


RIYADH - Seorang gadis yang kehilangan kedua-dua kaki dan seorang budak lelaki Palestin yang buta akibat serangan tentera Israel di Gaza kini dirawat di Arab Saudi, kata Menteri Kesihatan Arab Saudi, Hamad al-Manei.

"Pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah melihat anda di televisyen dan baginda sangat tersentuh," kata Hamad kepada gadis itu yang dikenali sebagai Jamila.

Jamila yang bergerak dengan menggunakan kerusi roda berkata, dia sedang bermain di atas bumbung sebuah bangunan ketika kejadian itu berlaku.

"Saya tidak mempunyai bom atau senjata tetapi mengapa mereka (tentera Israel) menyerang saya," katanya.

Seorang lagi budak lelaki berumur 10 tahun, Loay Soboh dipindahkan ke Arab Saudi pada Sabtu lalu untuk menerima rawatan selepas matanya buta akibat serangan udara tentera Israel.

Sementara itu, Tentera Israel mengukuhkan kedudukan di sekeliling Bandar Gaza selepas operasi ketenteraan yang meragut nyawa lebih 900 penduduk Palestin tersebut masuk hari ke-18 semalam.

Bunyi letupan dan tembakan senjata api kedengaran selepas kereta kebal Israel semakin menghampiri pusat bandar yang padat dengan 500,000 penduduk.


HAMAD (kiri) bercakap kepada Jamila yang hilang dua kaki dan kini dirawat di sebuah hospital di Arab Saudi.


Seorang penduduk, Talat Jad, 30, berkata, dia mendengar bunyi kereta kebal Israel bergerak sepanjang malam berhampiran rumahnya di pinggir Gaza menuju ke pusat bandar.

Menurutnya, dia dan 15 anggota keluarga yang lain berkumpul di dalam satu bilik serta terlalu takut untuk menjenguk tingkap bagi melihat keadaan di luar.

"Kami mematikan telefon bimbit kerana bimbang bunyi gajet itu mungkin didengar oleh askar Israel di dalam kereta kebal," katanya.

"Kami juga membaca al-Quran dan bersolat sehingga bunyi letupan tidak kedengaran lagi," ujarnya.

Pasukan perubatan di Gaza memberitahu seramai 18 pejuang Hamas termasuk tiga orang awam terbunuh dalam pertempuran di wilayah itu. - Agensi

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP