Hadith Dhaif Dalam Buku Imam-Imam Hadith?...Bahagian 2
Alhamdulillah
kita dapat bertemu lagi dan menyambung bicara artikel pertama. Saya
berharap tulisan bersiri sebegini akan menjadikan saya lebih mudah untuk
menghuraikan sesuatu hujah dan juga memudahkan pembaca untuk memberikan
tumpuan kepada tajuk-tajuk kecil yang dibicarakan.
Dalam tulisan lepas kita telah melihat
sepintas lalu tentang persoalan yang boleh menimbulkan kekeliruan dalam
kalangan penuntut ilmu hadith iaitu – kewujudan hadith-hadith dhaif dalam buku-buku hadith utama yang disusun oleh imam-imam hadith terkemuka.
Begitu juga saya telah cuba senaraikan
sebahagian daripada penyelesaian yang biasa ditemui dalam menghuraikan
permasalahan ini dalam kalangan pengkaji moden dan penuntut ilmu hadith
di mana-mana termasuk di Malaysia. Lalu saya menyatakan bahawa saya
tidak bersetuju dengan tafsiran-tafsiran atau penyelesaian yang
diberikan. Mengapa?
Sebagai permulaan, saya ingin mengajak
sekali lagi para pembaca melihat tafsiran yang sering kita temui dalam
memahami situasi ini iaitu: Imam-imam hadith melakukan kesilapan kerana
mereka manusia biasa. Mereka tidak tahu hadith-hadith itu dhaif dan ia
merupakan perkara yang biasa berlaku.
Apa yang saya ingin bicarakan kali ini ialah – dari manakah kita mendapat kepastian bahawa para imam itu tidak tahu hadith-hadith tersebut adalah dhaif? Kenapa tidak kita timbulkan andaian lain bahawa imam-imam itu sebenarnya tahu hadith-hadith itu dhaif?
Mari kita fikirkan bersama berdasarkan satu contoh sahaja untuk artikel ini:
Kedudukan ‘Imam’ dalam Hadith
Dengan melihat kepada biodata dan
riwayat kehidupan para imam terdahulu, kita dapati bahawa mereka bukan
ahli hadith biasa. Sememangnya terdapat ahli hadith yang biasa dan
terdapat pula imam-imam hadith yang berkedudukan lebih tinggi dari ahli
hadith yang lain. Kedudukan mereka sebagai imam sebenarnya telah
meminimumkan kemungkinan mereka sampai ke tahap melakukan kesilapan
mudah iaitu tidak tahu kedhaifan hadith lalu memasukkannya dalam
buku-buku utama mereka.
Abu Daud dan Sunan sebagai contoh
Saya ingin mengambil contoh kedudukan
Imam Abu Daud (275H) yang merupakan penyusun kitab yang terkenal iaitu
Sunan Abu Daud. Sesiapa sahaja yang membaca ulasan para ulama zaman
berzaman akan mendapati bahawa di dalam Sunan Abu Daud terdapat
hadith-hadith yang sahih dan terdapat juga hadith yang tidak sahih.
Bahkan ramai penuntut ilmu hadith tahu bahawa salah seorang ahli hadith
moden membahagikan pula buku sunan kepada : Sahih Sunan Abi Daud dan
Dhaif Sunan Abi Daud.
Lalu ada di antara penuntut ilmu
hadith zaman ini yang berminat lalu bersungguh menganalisis sanad-sanad
Sunan Abu Daud untuk mengetahui sebab kedhaifan hadith-hadith tertentu.
Maka mereka dengan dibantu oleh buku-buku tertentu dalam profil
periwayat dan Jarh Ta’dil seperti Taqrib al-Tahdzib, Tahdzib al-Kamal
dan sebagainya telah berjaya menemui kecacatan dalam hadith-hadith Sunan
Abu Daud. Mari kita fikirkan bersama beberapa perkara berikut…
1- Abu Daud merupakan imam
terkemuka dan menjadi rujukan dalam membezakan periwayat antara yang
thiqah (diterima dalam meriwayatkan hadith) dan tidak thiqah. Buktinya
lihatlah buku-buku yang mengumpulkan penilaian terhadap
periwayat-periwayat hadith, kita akan dapati Abu Daud merupakan di
antara sumber utama dalam memperolehi penilaian tersebut. Dalam keadaan
sebegini, adakah boleh diterima jika dikatakan Abu Daud tidak tahu
kecacatan menerusi kedhaifan periwayat sesuatu hadith?
2- Abu Daud merupakan di antara
imam yang menjadi murid kepada imam-imam hadith terkemuka seperti Imam
Ahmad Bin Hanbal. Bahkan dia antara murid Ahmad yang menyerlah dan
menonjol. Adakah murid yang sebegini hebat tidak tahu hadith di dalam
bukunya adalah dhaif? Bahkan Imam Ahmad pernah ditunjukkan kepadanya
buku Sunan oleh Abu Daud sendiri lalu Imam Ahmad berkata : Ini adalah
sebuah buku yang baik. Adakah masuk akal Imam Ahmad memuji sebuah buku
yang bercampur di dalamnya hadith sahih dan tidak sahih begitu sahaja?
3- Sekiranya seorang ahli hadith
moden bahkan seorang penuntut ilmu hadith yang masih baru dalam
pengajian pun boleh mengenal pasti ‘kecacatan’ dalam sanad-sanad hadith
Sunan Abu Daud, mengapa pula Abu Daud, seorang imam dan rujukan dalam
penilaian hadith tidak dapat menemui kedhaifan hadith tersebut? Adakah
ia terlalu ‘tersembunyi’ kepada seorang imam, dan terlalu ‘mudah’ bagi
seorang penuntut dan pelajar?
4- Bagi yang membaca Sunan Abu
Daud, pasti akan bertemu dengan hadith-hadith yang dinilai sendiri
kedhaifannya oleh Abu Daud. Malah penilaiannya merupakan penilaian yang
menunjukkan kehebatan beliau. Adakah beliau tidak dapat menilai
hadith-hadith lain?
5- Kita patut tahu bahawa Abu Daud
pernah menceritakan dalam sebuah suratnya (yang kini dicetak sebagai
sebuah buku) kepada ahli ilmu di Mekah tentang teknik dan kaedah beliau
menyusun buku Sunan. Di dalamnya dengan jelas disebut bahawa beliau tahu
ada hadith yang dhaif di dalam bukunya dan ada yang diletakkannya tanpa
ulasan. Adakah ini sama dengan anggapan sebahagian peminat ilmu hadith
bahawa Abu Daud tidak tahu kedhaifan hadith tertentu?
6- Paling penting, kita perlu tahu
bahawa tujuan Abu Daud menyusun Sunan bukanlah sama seperti tujuan
al-Bukhari menyusun bukunya al-Jami’ al-Sahih (mengumpulkan
hadith-hadith sahih). Tujuannya ialah mengumpulkan hadith-hadith yang
digunakan ahli fiqh dalam mengeluarkan hukum. Maka inilah yang
menimbulkan salah faham dalam kalangan sebahagian kita bahawa imam-imam
ini tidak tahu hadith tertentu dhaif lalu menyebutkannya dalam buku-buku
utama. Rupanya kita tidak tahu tujuan utama setiap buku disusun.
Insya Allah, kita akan bersama melihat
contoh-contoh lain dalam memahami mengapa ada hadith-hadith dhaif dalam
buku imam-imam hadith terkemuka. Tulisan kali ini sebenarnya ingin
mengajak para pembaca berfikir tentang kedudukan ‘imam’ yang dimiliki
oleh penyusun buku-buku hadith terdahulu. Adakah ‘imam’ tidak dapat
menemui kedhaifan hadith yang ditemui oleh seorang ‘ma’mum’?
Adlan Abd. Aziz
0 comments:
Post a Comment