Hadith Dhaif Dalam Buku Imam-Imam Hadith?...Bahagian 3
Alhamdulillah
bertemu kembali dalam siri penulisan yang saya namakan ‘Hadith dhaif
dalam buku imam-imam hadith?’. Tulisan ini cuba untuk memberikan
penjelasan sekadar termampu tentang keadaan atau situasi yang sering
ditemui oleh penuntut ilmu hadith iaitu – kewujudan hadith-hadith dhaif
dalam buku-buku yang ditulis oleh pakar atau imam hadith terdahulu.
Keadaan sebegini jika tidak difahami dengan teliti mungkin akan
menimbulkan salah faham dan menjejaskan hasil kajian penuntut ilmu
hadith pada masa ini.
Jika dalam tulisan yang lalu kita bersama dengan Imam Abu Daud dan
bukunya yang terkenal iaitu Sunan, kali ini kita ingin melihat pula
kepada seorang lagi imam yang terkemuka dalam kajian hadith iaitu Imam
al-Tirmidzi. Mungkin penulisan tentang Imam al-Tirmidzi akan menyentuh
banyak perkara dan tidak dapat dikumpulkan dalam satu artikel. Insya
Allah setiap isu berkaitan Imam al-Tirmidzi yang belum disentuh akan
dibicarakan dalam tulisan-tulisan akan datang.
Terdapat sebahagian penuntut ilmu hadith yang terjebak dalam salah
faham dan salah tanggapan terhadap al-Tirmidzi. Di antara salah faham
itu adalah seperti :
a) Menganggap al-Tirmidzi melakukan kecuaian dalam menilai
hadith. Contohnya hadith tertentu yang dhaif tetapi kita dapati
al-Tirmidzi menilainya sebagai sahih atau hasan.
b) Tidak meletakkan al-Tirmidzi sebaris dengan imam-imam hadith zaman itu seperti al-Bukhari, Muslim dan lain-lain lagi.
c) Sebahagian penuntut ilmu tidak langsung bersusah payah
untuk membaca buku al-Jami’ atau Sunan kerana merasakan ia mengelirukan
kerana tidak tahu mana yang benar-benar sahih dan mana yang benar dhaif.
d) Menumpukan kajian dan tumpuan mereka kepada Sahih Sunan
al-Tirmidzi dan Dhaif Sunan al-Tirmidzi yang telah disusun oleh syeikh
al-Albani dan tidak langsung melakukan kajian perbandingan.
Kesemua salah faham dan kekeliruan ini mungkin kerana mereka tidak
melakukan proses menuntut ilmu bermula dari bawah. Bermula dari bawah
dengan maksud mereka seharusnya ‘berkenalan’ dengan Imam al-Tirmidzi dan
mengetahui pula bagaimana metodologi penulisan beliau dalam
buku-bukunya yang berbeza.
Mungkin juga salah faham ini berpunca kerana mereka terlalu inginkan
kepuasan mengetahui yang mana ‘sahih’ dan yang mana ‘dhaif’ sehinggakan
mereka tidak tahu betapa susah dan rumitnya proses untuk mendapatkan
natijah kajian tersebut. Adakah mereka menyangka penilaian tentang
kesahihan dan kedhaifan yang dibuat oleh imam-imam terdahulu seperti
al-Tirmidzi adalah semudah apa yang kita boleh lakukan di zaman ini?
Salah faham ini adakalanya juga berpunca – berdasarkan pengamatan
penulis – kerana terdapat sebahagian tokoh yang dianggap berpengaruh
dalam hadith yang telah terjebak sendiri dalam salah faham ini lalu
mempengaruhi penuntut ilmu hadith yang baru berjinak untuk memahami ilmu
ini. Apabila seorang tokoh yang dianggap pakar dalam hadith menyebut –
sebagai contoh – bahawa al-Tirmidzi cuai dalam kajian dan kita perlu
merujuk kepada syeikh al-Albani, maka pastilah para muridnya juga akan
bersikap begitu.
Lalu lahirlah satu sikap yang amat merbahaya iaitu mencari ‘jalan
pintas’ untuk menjadi ahli hadith tanpa melalui susah payah dan tangga
ilmu dalam menuju matlamat tersebut.
Jalan pintas ini menyebabkan sebahagian mereka tidak lagi membaca
buku-buku asal dan cuba memahaminya, tetapi cukup dengan mereka membaca
penulisan ringkas yang menceritakan tentang buku tersebut atau tentang
seseorang imam hadith. Maka di antara hasilnya ialah salah faham yang
disebutkan di atas iaitu berlakunya salah faham terhadap kedudukan Imam
al-Tirmidzi dan juga bukunya al-Jami’ atau Sunan.
Apatah lagi jika mereka bertemu dengan hadith-hadith yang mana
menurut pengkaji moden ialah ‘dhaif’ atau ‘sangat dhaif’ atau ‘palsu’,
dan dalam masa yang sama hadith itu diniyai sahih atau hasan pula oleh
Imam al-Tirmidzi! Inilah yang akan menguatkan lagi salah faham yang
sedia ada bahawa memang benar Imam al-Tirmidzi dan penilaiannya terhadap
hadith tidak dianggap sebagai yang utama dan ilmiah, malah dianggap
sebagai kajian yang ‘memerlukan kajian’.
Untuk mengurangkan kekeliruan ini, elok rasanya kita bersama melihat
beberapa fakta yang kurang diberikan perhatian berkaitan Imam
al-Tirmidzi dan bukunya al-Jami’ atau Sunan. Insya Allah, ianya akan
dibicarakan dalam tulisan akan datang. Harap bersabar kerana artikel
untuk kali ini bertujuan memperincikan permasalahan dan puncanya
manakala artikel seterusnya adalah untuk memperjelaskan dan memberikan
penyelesaian.
Adlan Bin Abd. Aziz
0 comments:
Post a Comment