Kisah Menarik Bagaimana Pakar Anatomi Thailand Memeluk Islam
”Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak
akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka
hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka
merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”
(QS. An-Nisa: 56)
Bagi sebahagian besar umat Islam, ayat di atas terdengar seperti
ayat-ayat serupa dalam Al-Quran yang menjelaskan pedihnya siksa neraka
bagi orang-orang yang tidak beriman. Namun tidak demikian bagi Tagatat
Tejasen, seorang saintis Thailand di bidang anatomi. Baginya, ayat itu
adalah sebuah keajaiban.
Persidangan Perubatan
Tejasen yang beragama Buddha kemudian mengatakan bahawa agamanya juga
mempunyai bukti-bukti sama yang secara tepat menjelaskan tahap-tahap
perkembangan embrio. Para ilmuan Islam yang ada ketika itu tertarik
mempelajarinya dan meminta profesor yang berasal dari Thailand itu untuk
menunjukkan ayat-ayat tersebut kepada mereka.
Setahun kemudian, pada bulan Mei 1982, Tejasen menghadiri persidangan perubatan yang sama di Dammam, Arab Saudi.
Apabila ditanya tentang ayat-ayat anatomi yang pernah dijanjikannya,
Tejasen meminta maaf dan mengatakan bahawa ia telah menyampaikan
kenyataan tersebut sebelum mempelajarinya. Ia telah memeriksa kitabnya,
dan mendapati bahawa tidak ada rujukan di dalamnya yang dapat dijadikan
bahan kajian.
Ia kemudian menerima cadangan para ilmuan Muslim untuk membaca sebuah
makalah penelitian karya Keith Moore, seorang profesor bidang anatomi
yang berasal dari Kanada.
Makalah itu berbicara tentang keserasian antara embriologi moden dengan apa yang disebutkan dalam Al-Quran.
Tejasen tercengang saat membacanya. Sebagai saintis di bidang anatomi, ia menguasai dermatologi (ilmu tentang kulit).
Dalam tinjauan anatomi, lapisan kulit manusia terdiri daripada tiga
lapisan yakni Epidermis, Dermis, dan Sub Cutis. Pada lapisan yang
terakhirlah, Sub Cutis, terdapat hujung-hujung pembuluh darah dan saraf.
Penemuan moden di bidang anatomi telah mendedahkan bahawa luka bakar
yang terlalu dalam akan mematikan saraf-saraf yang menetapkan sensasi.
Saat terjadi Combustio grade III (luka bakar yang telah menembus Sub
Cutis), seseorang tidak akan merasakan sakit. Hal itu disebabkan tidak
berfungsi hujung-hujung serabut saraf afferent dan efferent pengatur
sensasi yang rosak oleh luka bakar tersebut.
Makalah itu tidak saja menunjukkan kejayaan teknologi perubatan dan
perkembangan ilmu anatomi, namun juga membuktikan kebenaran Al-Quran.
Ayat 56 surah An-Nisa ‘mengatakan bahawa Allah akan memasukkan
orang-orang kafir ke dalam neraka, dan menukar kulit mereka dengan kulit
yang baru setiap kali kulit itu hangus terbakar, agar mereka merasakan
pedihnya azab Allah.
Jantung Tejasen berdebar. “Bagaimana mungkin Al-Quran yang diturunkan 14 abad yang lalu telah mengetahui fakta perubatan ini?”
Sebelum berjaya mengatasi kejutan tersebut, Tejasen dilempari soalan
oleh para ilmuan Muslim yang mendampinginya, “Mungkinkah ayat Al-Quran
ini berpunca dari manusia?”
Ketua Jurusan Anatomi Universiti Chiang Mai Thailand itu sentak
menjawab, “Tidak, kitab itu tidak mungkin berasal dari manusia. Ia
kemudian termangu dan meneruskan respondnya, “Lalu dari mana kiranya
Muhammad menerimanya?”
Mereka memberitahu Tejasen bahawa Tuhan itu adalah Allah, yang
membuat Tejasen semakin ingin tahu. “Lalu, siapakah Allah itu?” soalnya.
Dari para ilmuan Muslim tersebut, Tejasen mendapatkan keterangan
tentang Allah, Sang Pencipta yang dari-Nya berpunca segala kebenaran dan
kesempurnaan. Dan Tejasen tak membantah semua jawapan yang diterimanya.
Ia menerimanya.
Profesor yang pernah menjadi dekan Fakulti Perubatan Universiti
Chiang Mai lalu itu kembali semula ke negaranya, tempat ia menyampaikan
sejumlah kuliah tentang pengetahuan dan penemuan barunya itu.
Maklumat yang dikutip oleh laman special.worlofislam.info menyebutkan
bahawa kuliah-kuliah profesor yang masih beragama Buddha itu, di luar
dugaan, telah mengislamkan lima mahasiswanya.
Hingga akhirnya, pada Persidangan Perubatan Saudi ke-8 yang diadakan
di Riyadh, Tejasen kembali hadir dan mengikuti siri pidato tentang
bukti-bukti Quran yang berkaitan dengan ilmu perubatan.
Dalam persidangan yang berlangsung selama lima hari itu, Tejasen
banyak membincangkan dalil-dalil tersebut bersama para sarjana Islam dan
bukan Islam.
Di akhir persidangan, 3 November 1983, Tejasen maju dan berdiri di
podium. Di hadapan semua peserta persidangan, ia menceritakan detik awal
minatnya pada Al-Quran, juga kekagumannya pada makalah Keith Moore yang
membuatnya meyakini kebenaran Islam.
“Segala yang terakam dalam Al-Quran 1400 tahun yang lalu pastilah
kebenaran, yang boleh dibuktikan oleh sains. Nabi Muhammad yang tidak
boleh membaca dan menulis pastilah menerimanya sebagai cahaya yang
diwahyukan oleh Yang Maha Pencipta, “katanya. Tejasen lalu menutup
pidatonya dengan mengucap dua kalimah syahadat.
(Sumber: Republika.Co.Id)
0 comments:
Post a Comment