Antara
hadits-hadits sekitar larangan tentang pemakaian yang melebihi paras
buku lali atau pakaian yang meleret berdasarkan riwayat Sahih Muslim:
عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَى مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلَاءَ
Daripada Ibnu `Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Allah tidak melihat kepada orang yang mengheret pakaiannya kerana sombong
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ الَّذِي
يَجُرُّ ثِيَابَةُ مِنْ الْخُيَلَاءِ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ
Daripada `Abdillah bin `Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya orang yang mengheret pakaiannya dengan sombong Allah tidak akan memandangnya pada hari kiamat nanti.”
عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ
مِنْ الْخُيَلَاءِ لَمْ يَنْظُرْ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Daripada
Ibnu `Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah tidak melihat
kepada orang yang mengheret pakaiannya kerana sombong pada hari kiamat
nanti.”
عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّهُ
رَأَى رَجُلًا يَجُرُّ إِزَارَهُ فَقَالَ مِمَّنْ أَنْتَ فَانْتَسَبَ لَهُ
فَإِذَا رَجُلٌ مِنْ بَنِي لَيْثٍ فَعَرَفَهُ ابْنُ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِأُذُنَيَّ هَاتَيْنِ
يَقُولُ مَنْ جَرَّ إِزَارَهُ لَا يُرِيدُ بِذَلِكَ إِلَّا الْمَخِيلَةَ
فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَنْظُرُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Daripada
Ibnu `Umar bahawa beliau melihat seseorang mengheret kainnya lalu Ibnu
`Umar bertanya: “Dari mana asalnya engkau?.” Lalu orang itu menisbahkan
dirinya kepada asalnya. Rupa-rupanya dia adalah daripada kalangan Bani
Laits dan Ibnu `Umar mengenalinya. Ibnu `Umar berkata: Aku mendengar
Rasulullah s.a.w. bersabda dengan dua telingaku ini., sabdanya: “Sesiapa
yang mengheret kainnya dan tidak dia berbuat demikian melainkan kerana kesombongan maka sesungguhnya Allah tidak akan melihatnya pada hari kiamat nanti.”
حَدَّثَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَبَّادِ بْنِ جَعْفَرٍ يَقُولُ أَمَرْتُ
مُسْلِمَ بْنَ يَسَارٍ مَوْلَى نَافِعِ بْنِ عَبْدِ الْحَارِثِ أَنْ
يَسْأَلَ ابْنَ عُمَرَ قَالَ وَأَنَا جَالِسٌ بَيْنَهُمَا أَسَمِعْتَ مِنْ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الَّذِي يَجُرُّ
إِزَارَهُ مِنْ الْخُيَلَاءِ شَيْئًا قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ لَا
يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Ibnu
Juraij meriwayatkan kepada kami, katanya: Saya telah mendengar Muhammad
bin `Abbad bin Ja`far berkata: Aku menyuruh Muslim bin Yasar hamba
bebasan Nafi` bin `Abd al-Harits supaya dia bertanya Ibnu `Umar.
Katanya: Ketika aku duduk antara mereka berdua,: “Adakah engkau telah
dengar apa-apa sabda Nabi s.a.w. berhubung dengan orang yang mengheret
kainnya kerana sombong?” Jawabnya: “Aku mendengarnya, sabda baginda:
“Allah tidak akan melihat kepada nya pada hari kiamat.”
عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ مَرَرْتُ
عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَفِي إِزَارِي
اسْتِرْخَاءٌ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ ارْفَعْ إِزَارَكَ فَرَفَعْتُهُ
ثُمَّ قَالَ زِدْ فَزِدْتُ فَمَا زِلْتُ أَتَحَرَّاهَا بَعْدُ فَقَالَ
بَعْضُ الْقَوْمِ إِلَى أَيْنَ فَقَالَ أَنْصَافِ السَّاقَيْنِ
Daripada
Ibnu `Umar katanya: Aku lalu dekat Rasulullah .s.a.w. Pada ketika itu
kainku menjela/terhulur/meleret. Lalu baginda berkata: “Wahai `Abdallah!
Angkat kainmu.” Aku pun mengangkatnya. Kemudian baginda berkata:
“Angkat lagi.” Lalu aku pun angkat lagi. Selepas itu saya sentiasa
berhati-hati (apabila memakai kain). Sebahagian orang yang hadir
bertanya: Sampai mana? / Setakat mana?. Ibnu `Umar menjawab: Sehingga
separuh betis
عَنْ مُحَمَّدٍ وَهُوَ ابْنُ زِيَادٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ وَرَأَى
رَجُلًا يَجُرُّ إِزَارَهُ فَجَعَلَ يَضْرِبُ الْأَرْضَ بِرِجْلِهِ وَهُوَ
أَمِيرٌ عَلَى الْبَحْرَيْنِ وَهُوَ يَقُولُ جَاءَ الْأَمِيرُ جَاءَ
الْأَمِيرُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ
اللَّهَ لَا يَنْظُرُ إِلَى مَنْ يَجُرُّ إِزَارَهُ بَطَرًا
Daripada
Muhammad – dia adalah anak Ziyad – katanya: Aku mendengar Aba Hurairah
ketika beliau melihat seseorang mengheret kainnya dan dia terus
menghentak kakinya ke bumi. Pada ketika itu dia adalah gabenor di
Bahrain. Dia berkata: Gabenor telah datang! Gabenor telah datang.
Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada
orang yang menjelakan kainnya kerana sombong
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَيْنَمَا رَجُلٌ
يَمْشِي قَدْ أَعْجَبَتْهُ جُمَّتُهُ وَبُرْدَاهُ إِذْ خُسِفَ بِهِ
الْأَرْضُ فَهُوَ يَتَجَلْجَلُ فِي الْأَرْضِ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ
Daripada
Abu Hurairah daripada Nabi s.a.w. sabdanya: “Ketika seorang lelaki
berjalan, dia kagum dengan rambutnya yang menyapu bahu dan sepasang
pakaian yang dipakainya tiba-tiba dia ditelan bumi. Dia terus
menggelupur di dalam bumi sehingga berlaku kiamat.”
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَيْنَمَا
رَجُلٌ يَتَبَخْتَرُ يَمْشِي فِي بُرْدَيْهِ قَدْ أَعْجَبَتْهُ نَفْسُهُ
فَخَسَفَ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ فَهُوَ يَتَجَلْجَلُ فِيهَا إِلَى يَوْمِ
الْقِيَامَةِ
Daripada
Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Ketika seorang lelaki
berlagak berjalan dengan memakai sepasang pakaian. Dia kagum dengan
dirinya sendiri. Allah menyuruh bumi menelannya dan dia terus
menggelupur dalam bumi itu sehingga hari kiamat.”
Huraian:
Imam
an-Nawawi menyebutkan dalam Syarah Sahih Muslim bahawa makna ‘Allah
tidak melihatnya’ ialah Allah tidak merahmatinya dan Allah tidak akan
melihatnya dengan pandangan rahmat. Manakala perbuatan malabuhkan
pakaian atau meleretkan pakaian ini pula boleh berlaku pada kain, baju,
maupun serban.
Tidak harus melabuhkan pakaian di bawah dari buku lali sekiranya dengan maksud menyatakan kesombongan.
Zahir
hadits ini perbuatan mengheret kain atau menjela-jelakan kain dikaitkan
dengan kesombongan. Pengharaman adalah khusus dengan maksud itu ya`ni
kesombongan dan Imam Syafie menyebutkan demikian dengan terang dalam
kitabnya bahawa itulah maksudnya dengan membezakan antara sombong dan
tidak sombong.
Namun
larangan supaya tidak melabuhkan dibawah paras buku lali ini hanya
kepada kaum lelaki sahaja tetapi kaum perempuan diharuskan walaupun
labuhnya melebihi sehasta kebawah.
Sebenarnya
semua ini ada kaitan dengan latarbelakang masyarakat pada zaman Nabi
s.a.w. di mana orang-orang besar menyatakan pangkat, darjat dan
kesombongan melalui pakaian yang labuh dan meleret. Ini tidak lagi
menjadi lambang kebesaran, darjat atau kesombongan pada zaman ini.
Bahkan tidak terlintas di benak masyarakat yang berpakaian melebihi
paras tumit untuk menyatakan kesombongan mereka. Sepertimana perubahan
fesyen berubah dari masa ke semasa maka begitulah jua dengan cara mereka
menzahirkan darjat dan kesombongan, ia juga berubah seiring dengan
peredaran zaman.
Pada
zaman ini pakaian yang labuh tidak melambangkan keombongan, darjat
maupun pangkat seseorang sebaliknya ianya lebih umum dan boleh
berubah-ubah dari masa ke semasa sama ada dari segi pakaian rasmi,
kereta atau rumah mewah, fesyen pakaian atau trend terkini, berjenama,
antik, klasik, lambang kemewahan dan sebagainya selagi sesuatu itu susah
untuk ditemui dan dimiliki.
Dengan
itu jelaslah bahawa maksud sebenar larangan di dalam hadits ini adalah
supaya tidak berlaku sombong tidak kira dengan apa jua cara sekali pun.
Gambaran yang diberikan dalam hadits tadi menunjukkan cara menyombong
dengan menggunakan pakaian, sekiranya handphone terbaru dan tercanggih,
ipad atau alat-alat lain yang tiada pada zaman Nabi s.a.w. menjadi alat
menyatakan kesombongan seseorang pada masa ini maka ia juga termasuk
dalam larangan ini. Semuanya
bergantung kepada niat seseorang, apatah lagi jika ia sudah menjadi
lambang atau simbolik kesombongan. Inilah sebagai salah usul dari Nabi
s.a.w. supaya menjaga hati agar tidak sombong dan sesuatu yang membawa
kepada kesombongan seperti pakaian dan sebagainya juga tidak harus
dipakai.
Bahkan
terdapat sahabat-sahabat Nabi s.a.w. yang memakai labuh melebihi paras
buku lali termasuk Saidina Abu Bakar sendiri. Hadits ini ada disebutkan
beberapa kali di dalam Sahih Bukhari:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ
خُيَلَاءَ لَمْ يَنْظُرْ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقَالَ
أَبُو بَكْرٍ إِنَّ أَحَدَ شِقَّيْ ثَوْبِي يَسْتَرْخِي إِلَّا أَنْ
أَتَعَاهَدَ ذَلِكَ مِنْهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّكَ لَسْتَ تَصْنَعُ ذَلِكَ خُيَلَاءَ
Daripada `Abdullah bin `Umar, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa
yang mengheret pakaiannya yang labuh dengan sombong maka Allah tidak
akan memandangnya pada hari kiamat nanti.” Maka Abu Bakar pun berkata:
“Sesunggguhnya salah satu sisi kainku labuh melainkan aku beringat
tentangnya.” Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya engkau tidak
melakukan demikian kerana sombong.”
Ini
jelas menunjukkan keharusan melakukan demikian jika tidak bermaksud
menyatakan kesombongan. Seperti juga larangan makan di meja kerana pada
masa itu raja-raja, orang-orang bangsawan dan berdarjat sahaja yang
makan di meja dan mereka punya gaya yang tersendiri ya`ni tidak tunduk
ketika makan.
Sifat
sombong seperti itulah yang dibenci Allah dan Rasul dan tidak
sepatutnya seorang muslim bersifat dengannya di atas muka bumi Allah
kerana manusia semuanya sama. Apa yang membezakan antara sesama manusia
tu hanyalah ketaqwaan mereka, firman Allah s.w.t:
يَا
أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى
وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ
عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
Maksudnya:
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari
lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan
bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara
satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah
ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih
keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha
mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu). Al-Hujuraat :
13
Kesimpulan daripada hadits, antaranya:
- Tidak boleh memakai apa-apa jenis pakaian, perhiasan ataupun selainnya untuk menyatakan kesombongan
- Sombong
adalah sifat yang keji dan harus dielakkan termasuk mengelakkan diri
dari memakai atau memilki simbol kepada kesombongan.
- Orang yang meleretkan pakaiannya kerana sombong tidak akan mendapat rahmat Allah pada hari kiamat
- Wajib menjaga hati dari sifat sombong
- Tidak harus memakai sesuatu yang menjadi simbolik kepada kesombongan untuk mencegah sifat sombong
- Pemakaian yang tidak menepati etika pemakaian Islam boleh menyumbang kepada pelbagai masalah sosial.
- Harta boleh membawa seseorang kepada jauh dari rahmat Allah sekiranya tidak digunakan dengan cara yang betul.
Saringan daripada Kuliah Hadits Muslim 181109
- ‘Bab Pengharaman Mengheret Atau Melabuhkan Kain Dengan Sombong Dan
Menyatakan Had Yang Harus Dalam Pemakaian Kain Dan Yang Digalakkan’ -.
Dengan Sedikit Ubahsuai. Disediakan oleh Mohd Nazri Hasan
0 comments:
Post a Comment