Powered by Blogger.

Nov 19, 2008

Diskaun Tol 10% Untuk Siapa ?

KUALA LUMPUR 18 Nov. – Semua pengguna kenderaan ringan yang melalui Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) antara pukul 12 tengah malam hingga 7 pagi akan menikmati diskaun tol sebanyak 10 peratus.

Penurunan sebanyak RM2.70 itu merupakan salah satu insentif yang diperkenalkan melalui Program Insentif Perjalanan PLUS bermula 1 Januari tahun depan hingga 31 Disember 2010

[Ulasan Sukj]

1) Sebenarnya insentif ini untuk siapa?
2) Adakah kerajaan sedar bahawa pada waktu itu rakyatnya yang telah letih bekerja disiang hari, mereka mahu berehat dan tidur dimalam hari.
3) Jika ikut logik akal, sepatutnya sesebuah kerajaan hendaklah memberi pertolongan ketika rakyatnya berada dalam kepayahan. Bukan memberi pertolongan ketika rakyatnya sedang nyenyak tidur.
4) Jika kerajaan benar-benar ikhlas, kenapa tidak beri 10% diskaun tol itu semasa waktu puncak iaitu 6:30am - 8:30am dan 5:00pm - 7:00pm. Dalam jangka waktu inilah rakyatnya berada dalam kesusahan kerana tersepit dalam kesesakan lalulintas untuk pergi dan balik bekerja.
5) Bila tersepit dalam kesesakan, sudah pasti minyak kenderaan yang digunakan agak berlebihan. Oleh itu adalah wajar sekiranya kerajaan memberi diskaun tol pada waktu ini.
6) Pemerintah yang prihatin ialah pemerintah yang sentiasa ingin menolong rakyatnya ketika mereka berada dalam kesusahan. Bukan mahu mengambil kesempatan ketika rakyatnya dalam kesempitan.
7) Kesimpulannya, siapa yang akan mendapat faedah bila diskaun itu diberi pada jam 12:00 tengah malam hingga 7:00 pagi?
8) Saya melihat para perompak dan penjenayah yang akan mendapat faedahnya. Perompak yang tinggal di Penang, akan bergerak tengah malam atau awal pagi untuk melakukan rompakan di Kuala Lumpur atau Johor pada siang hari.
9) Jika rompakan itu berjaya, mereka telah memperolehi 2 keuntungan. Pertama hasil rompakan dan kedua 10% diskaun tol.
10) Akhirnya hanya segelintir sahaja rakyat yang mendapat faedah darinya.

Sumber dari Sini..



0 comments:

Blog Archive

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP