Powered by Blogger.

Nov 13, 2008

Krisis kehakiman 1988: 'Review' semula keputusan tribunal

Krisis kehakiman 1988: 'Review' semula keputusan tribunal


Wan Nordin Wan Yaacob
Wed | Nov 12, 08 | 6:58:23 am MYT

KUALA LUMPUR, 12 Nov (Hrkh) - Isu pembayaran ex-gratia kepada hakim-hakim yang terbabit dalam isu krisis kehakiman 1988 tidak selesai dengan hanya menghadiahkan bayaran RM 10.5 juta, sebaliknya kerajaan Umno-BN perlu membersihkan nama hakim-hakim ini.


"Saya tidak mempersoalkan bayaran yang diberikan kepada hakim-hakim terbabit, tetapi persoalannya bayaran itu sebenarnya menandakan kerajaan Umno/BN bersalah dalam krisis 1988 yang menyebabkan pemecatan hakim," kata seorang peguam, Abdullah Abdul Karim.

Menurut Abdullah, meskipun pembayaran telah diumumkan dan secara signifikannya, pembayaran itu menandakan kerajaan lah sebenarnya yang bersalah memutuskan pemecatan Tun Salleh Abbas dan beberapa hakim yang lain.

Tetapi sehingga kini, walaupun keputusan pembayaran telah dibuat, kerajaan tidak pernah memohon maaf secara terbuka kepada rakyat dan hakim-hakim terbabit atas kesalahan mereka, katanya.

Sejak dahulu lagi, kerajaan Umno/BN di bawah Tun Dr Mahathir Mohamad hingga kepada Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mempertahankan keputusan tribunal yang memecat Tun Salleh Abbas dan rakan-rakannya, kata Abdullah.

Menyingkap hakikat dalam sebuah penulisan buku Tun Salleh Abbas menceritakan bahawa tribunal diwujudkan khasnya oleh kerajaan ketika itu hanya untuk memastikan keputusan pengharaman Umno oleh Mahkamah Tinggi ketika itu kekal.

Dan tambahnya, Tun Salleh juga mendedahkan dalam bukunya bahawa krisis jawatan dalaman Umno yang berlaku antara Tun Dr Mahathir dengan Tengku Razaleigh Hamzah, isu kumpulan 11 dalam Umno sebenarnya yang menjadi punca kepada krisis kehakiman 1988.

Malangnya, ketika Tun Salleh mencadangkan permohonan rayuan ke atas pembatalan Mesyuarat Agung Umno 1987 didengar oleh korum 9 orang hakim, kerajaan tribunal diwujudkan khas untuk kononnya membicarakan kesalahan Tun Salleh, katanya.

Tujuan Tun Salleh mencadangkan agar 9 hakim mendengar rayuan kes pengharaman Umno dan membatalkan keputusan Mesyuarat Agung Umno 1987 adalah supaya keputusan tidak bias kepada mana-mana pihak, katanya.

Sebaliknya, kata beliau ketika itu Tun Mahathir yang telah menghidu sebarang masalah yang bakal dihadapinya jika 9 hakim memutuskan membatalkan Mesyuarat Agung Umno 1987 bertindak mengwujudkan tribunal.

Sekaligus ujarnya, pengwujudan tribunal itu ada kaitan ke atas usaha Umno ketika itu untuk memastikan usaha Tun Salleh gagal, dan mengheret Tun Salleh kepada pemecatan dengan pelbagai dakwaan.

Selepas Tun Salleh dan hakim-hakim terbabit dipecat, Umno meneruskan dakyah bahawa keputusan tribunal memecat mereka terbabit adalah benar dan ia dipertahan hingga kini, katanya.

"Persoalan bayaran adalah hal lain, tetapi membersihkan nama hakim-hakim terbabit adalah penting kerana disanalah mulanya krisis kehakiman, campur tangan eksekutif ke atas badan kehakiman yang menyebabkan badan itu tidak bebas," katanya lagi.

Begitupun kata Abdullah petsoalan siapa yang perlu dipertanggungjawabkan di atas krisis tersebut boleh selesai hanya dnegan review semula keputusan tribunal itu.

Sama ada dengan mengwujudkan semula tribunal khas atau sebagainya, usaha ini perlu dilakukan oleh kerajaan demi membersihkan nama hakim-hakim terbabit, katanya.

Selain itu beliau mencadangkan agar kerajaan mengwujudkan Suruhanjaya Kehakiman khasnya bagi urusan pelantikan hakim-hakim.

Hal ini katanya, boleh mengelak dari campur tangan eksekutif yang didakwa berlaku hari ini di atas pelantikan hakim-hakim.

Zaid kesal, bayaran diumum

Dalam perkembangan berkaitan, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Zaid Ibrahim menyatakan rasa kesalnya terhadap tindakan kerajaan mengumumkan jumlah bayaran ex-gratia ke atas hakim-hakim terbabit.

Beliau kesal dan dukacita kerana tidak dapat mengotakan janji kepada bekas hakim-hakim yang dipecat sewaktu krisis kehakiman pada 1988 untuk tidak mendedahkan jumlah saguhati yang dibayar oleh kerajaan kepada mereka awal tahun ini.

Katanya, beliau selaku menteri yang bertanggunggung jawab dalam hal ehwal kehakiman dan Perdana Menteri telah bersetuju untuk tidak mendedahkan jumlah yang dibayar kepada hakim-hakim berkenaan atas permintaan hakim-hakim berkenaan yang dianggapnya sebagai wajar.

"Hakim-hakim berkenaan tidak pernah meminta wang ini dan tidak mahu wujud polemik pada kemudian hari dan tidak mahu mengalihkan hasrat murni ini jika perkara in ididedahkan.

"Kami kesal dan dukacita kerana kami tidak dapat mengotakan janji kami kepada hakim-hakim ini.

"Adakah ini bermakna bahawa kata-kata yang lahir dari bibir menteri kerajaan tidak lagi boleh dipandang serius?" katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Minggu lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Nazri Aziz mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar saguhati sejumlah RM10.5 juta kepada enam hakim berkenaan.

Nazri memberitahu Dewan Rakyat bahawa daripada jumlah tersebut, RM5 juta telah dibayar kepada Salleh.

Selain Salleh, lima lagi penerima saguhati tersebut ialah lima bekas hakim Mahkamah Agung - Tan Sri Azmi Kamaruddin, Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdoolcadeer, Allahyarham Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh, Tan Sri George Seah dan Tan Sri Hamzah Mohamed Salleh.

Wan Suleiman dan Seah masing-masing dibayar RM2 juta manakala Eusoffe, Azmi dan Hamzah, masing-masing mendapat RM500,000.

Menurut Nazri, Salleh menerima bayaran pencen bulanan sebanyak RM5,102, Seah pula menerima RM5,916, Hamzah (RM6,508), Wan Suleiman (RM4,815), Eusoffe (RM4,815) dan Azmi (RM5,916). - mks. _

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP