Powered by Blogger.

Nov 11, 2008

Obama cadang tutup penjara Guantanamo

Obama cadang tutup penjara Guantanamo


WASHINGTON: Bakal Presiden baru, Barack Obama kini menrancang untuk menutup penjara Teluk Guantanamo dan mendakwa mereka yang disyaki pengganas di Amerika yang mana disifatkan pentadbiran Bush sebagai 'mudah disebut tetapi sukar dilaksanakan.'


Penasihat Obama merancang, sebahagian tahanan Guantanamo akan dibebaskan dan didakwa di mahkamah Amerika bagi memastikan mereka mendapat hak undang-undang serta perbicaraan yang adil.

Bagaimanapun, ia keputusan yang amat sukar kerana ia memerlukan sistem perundangan baru bagi menangani kes yang membabitkan maklumat sulit dan kes sensitif.

Kebanyakan 250 tahanan Guantanamo kini dikatakan berhak dibebaskan tetapi pentadbiran Bush menghadapi masalah untuk mendapatkan negara yang mahukan mereka.

Meskipun pelan itu belun diputuskan lagi, ia menimbulkan kritikan sesetengah perwakilan Demokrat yang tidak mahu sistem perundangan baru dibuat serta perwakilan Republikan yang tidak mahu suspek pengganas menjejakkan kaki ke bumi Amerika.

Penasihat Dasar Luar Obama, Denis McDonough, berkata bakal Presidan itu mahu menutup penjara Guantanamo tetapi 'keputusan muktamad belum dibuat mengenai bagaimana dan kaedahnya sehinggalah isu keselamatan negara dan perundangan diselesaikan.'

Obama mahu pentadbiran Bush melihat semula kaedah mengadakan tribunal tentera untuk mendakwa tahanan di Pusat Tentera Laut Amerika di Cuba,

Di Rumah Putih, jurucakap Dana Perino berkata ketika pertemuan pertama Bush-Obama, kedua-duanya menghadapi banyak cabaran dalam isu penutupan penjara berkenaan.

"Isu ini amat sukar dan kami sudah melaksanakannya dan kami fikir ia berjalan dengan baik dengan mendakwa tahanan di tribunal tentera," katanya.

Obama sebelum ini amat kritikal dengan proses berkenaan dan justeru itu penasihat undang-undangnya berusaha mencari penyelesaian alternatif terhadapnya.

Salah seorang penasihat terbabit, Laurence Tribe, profesor undang-undang dari Harvard berkata, membawa tahanan ke Amerika dan membicarakan mereka akan mencetuskan kontroversi tetapi ia memang boleh dilaksanakan. - AP




0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP