Powered by Blogger.

Nov 20, 2008

Razak: Najib tidak pernah jumpa Altantuya

KUALA LUMPUR: "Saya tidak pernah ada hubungan dengan Altantuya" demikian kata-kata Abdul Razak Abdullah Baginda pada sidang media pertama selepas dibebaskan daripada tuduhan dalam kes bunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu tiga minggu lalu.

Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia itu menemui wartawan di sebuah hotel di ibu negara pada jam 9.30 pagi ditemani bapanya, Datuk Abdullah Malim Baginda dan tiga peguam; Avtaran Singh, Rozana Abdullah dan Alex Tan.

Dalam sidang media selama 45 minit itu, Razak berkata, apa yang ditulis atau disebar selama ini berhubung hubungannya dengan Altantuya adalah tidak benar.

Bagaimanapun, beliau mengakui pernah bertemu dengan Altantuya pertama kalinya pada 2004, namun menolak dakwaan mempunyai sebarang hubungan dengan wanita itu.


Beliau turut merayu supaya kepada pihak-pihak tertentu supaya berhenti menyebarkan fitnah kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang sebelum ini turut dikaitkan dengan kes pembunuhan itu.

"Saya tahu (Datuk Seri) Najib dan isteri tidak pernah menemui Altantuya. Terlalu banyak fitnah yang dilemparkan kepada Najib dan isteri.

"Mereka yang menyebarkan fitnah tidak pernah mengeluarkan bukti yang cukup kerana sememangnya tidak ada bukti," katanya.

Razak turut mengulas tentang gambar Altantuya bersama Najib yang pernah tersebar di Internet yang mana disifatkannya adalah tidak benar.

"Saya disiasat oleh Suruhanjaya Multimedia ketika di dalam penjara dan saya ditunjukkan gambar tersebut.

"Bagi saya, hanya orang benar-benar bodoh saya yang akan percaya gambar itu asli. Perempuan di dalam gambar tersebut bukan dia," katanya.

Ketika ditanya hubungannya dengan Najib, Razak berkata hubungan mereka sebagai profesional dan dalam pelbagai bentuk termasuk kawan rapat, rakan sekutu dan penasihat.

"Saya mengenali beliau sejak awal tahun 1990. Saya mengenalinya secara profesional dan kemudiannya secara peribadi," katanya.

Razak turut menafikan tentang dakwaan yang mengatakan Altantuya turut terbabit dalam sebuah rundingan.

"Saya sedar macam-macam cerita timbul. Tidak ada sebarang pertalian pun di antara rundingan dengan mangsa.

"Perjanjian rundingan itu dibuat pada Jun 2002, sedangkan saya bertemu mangsa buat pertama kalinya ialah pada Disember atau November 2004.

"Jadi saya gagal melihat sebarang kaitan, tetapi perkara ini masih lagi diperkatakan," kata Razak.

Ditanya mengenai perancangannya selepas ini, Razak berkata: "Saya akan kembali ke United Kingdom. Ramai yang mungkin tidak tahu bahawa saya adalah penuntut di Oxford.

"Pada 28 September 2006, dua minggu sebelum saya ditahan, saya telah pun menghantar disertasi kedoktoran setelah beberapa tahun belajar di sana.

"Pihak universiti terpaksa menahan dulu disertasi saya," kata Razak.

Bagaimanapun, beliau telah menghubungi pihak universiti tersebut dan meminta mereka untuk meneruskan proses penilaian bagi mendapatkan ijazah kedoktorannya.

"Saya akan kembali ke sana untuk dinilai dimana pemeriksa akan membaca disertasi saya dan menemubual saya. Insyaallah, saya akan menerima ijazah kedoktoran saya tahun hadapan," ujarnya.

Razak sepatutnya mengadakan sidang media pada 6 November lalu pada masa dan tempat yang sama namun membatalkannya di saat-saat akhir.

Pada hari yang sama, Rowena mengeluarkan kenyataan meminta maaf atas pembatalan sidang media tersebut.

Dalam kenyataannya itu, Rowena berkata, bapanya sedang menyesuaikan semula kehidupan sebagai seorang yang bebas selepas dipenjarakan hampir dua tahun dan ternyata penyesuaian itu mengambil sedikit masa.

Cubaan untuk mendapatkan komen daripada Razak berhubung pembebasannya itu telah dilakukan sejak hari beliau dibebaskan namun beliau enggan berbuat demikian.

Jumaat lalu, Timbalan Pendakwa Raya, Tun Abdul Majid Tun Hamzah yang mengetuai barisan pendakwaan kes pembunuhan Altantuya berkata, pihaknya tidak akan memfailkan rayuan atas alasan Hakim Mohd Zaki Md Yasin yang memutuskan kes berkenaan sudah membuat penemuan fakta ketika membebaskan Abdul Razak daripada tuduhan tersebut

Razak merupakan tertuduh ketiga dalam kes pembunuhan Altantuya dibebaskan 31 Oktober lalu di Mahkamah Tinggi Shah Alam setelah Hakim Mohd Zaki mendapati tiada kes prima facie bagi Razak untuk menjawab tuduhan.

Bagaimanapun, dua lagi terduduh iaitu Cif Inspektor Azilah Hadri, 32, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 36, kedua-duanya anggota Unit Tindakan Khas (UTK) diarah supaya membela diri atas tuduhan yang dihadapi.

Azilah dan Sirul Azhar akan memberikan keterangan secara bersumpah untuk membela diri mereka mulai 15 Januari depan.

Mengulas mengenai pengalamannya sepanjang 22 bulan berada di dalam penjara, kata Razak, tempoh tersebut telah banyak mendekatkan dirinya kepada Allah.

"Saya menganggap diri saya amat bertuah. Saya banyak membaca buku ketika berada di sana tetapi sejak setahun yang lalu, saya semakin banyak membaca tentang Islam," katanya.

0 comments:

Blog Archive


Bacaan Duduk Antara 2 Sujud

Bacaan Duduk Antara 2 Sujud
Related Posts with Thumbnails

Blogger 1

Blogger 2

Sabda Nabi s.a.w yangbermaksud, "Sesungguhnya
dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama
Rayyan, dimana memasuki
daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya."

Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan

apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.

Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP